2011-11-22, 10:23
Avslutad
Min gamla lågstadieskola är u-formad och byggd till 60% i ett plan, på 60-talet. De två flyglarna är sammankopplad med en väldigt stor och överdimentionerad matsal. Det som slår mig nu är att hela källaren, som var väldigt stor, var ett enda stort skyddsrum med ståldörrar överallt. Kan tillägga att i närheten fanns järnvägsspår som var lite halvslitna som gick rakt in i berget, med skyttevärn uplacerade runt om.

Har även minnen om sent 80-tal då min far, som var reservofficer, hade en pistol tilldelad av försvarsmakten liggande hemma. Såg ut som en tysk luger från andra världskriget... Var det vanligt att personer med tillknytning till försvaret hade beväpning hemma?
Citera
2011-11-22, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humilis
Har även minnen om sent 80-tal då min far, som var reservofficer, hade en pistol tilldelad av försvarsmakten liggande hemma. Såg ut som en tysk luger från andra världskriget... Var det vanligt att personer med tillknytning till försvaret hade beväpning hemma?

Resoff brukade ha en pistol hemma ja.

Försvarets pistoler kan jag ingenting om men antagligen var det en Pistol M/40 a.k.a. "Kamrat 40" som din far hade hemma. En svensktillverkad och något sämre variant av en finsk pistol av märket Lahti.
Senast redigerad av Macke85 2011-11-22 kl. 10:34.
Citera
2011-11-22, 10:51
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humilis
Min gamla lågstadieskola är u-formad och byggd till 60% i ett plan, på 60-talet. De två flyglarna är sammankopplad med en väldigt stor och överdimentionerad matsal. Det som slår mig nu är att hela källaren, som var väldigt stor, var ett enda stort skyddsrum med ståldörrar överallt. Kan tillägga att i närheten fanns järnvägsspår som var lite halvslitna som gick rakt in i berget, med skyttevärn uplacerade runt om.

Officerare är kombatanter och lovliga mål i händelse av krig, således går det utmärkt oskadliggöra dem när de är på väg till sitt förband för att utrustas och beväpnas.
Citera
2011-11-22, 10:53
Medlem
Personligen var jag krigsplacerad i Norrland med inställelseort vid en flygplats 10 mil hemifrån.
För nåt decenium sen köpte jag en lastbil som var krigsplacerad på ett annat ställe.
Några veckor efter köpet damp det ner en ny krigsplaceringsorder på lastbilen i samma stad som min inställelseort var. Tanken var väl att jag skulle ta mig från hemmet i lastbilen till min inställelseort för att lämna bilen där!?! Intressant logistik.
En kompis far var verkare på en tillverkningsindustri med tillgång till en kulspruta modell större i ett kassaskåp på sitt kontor.
Jobbade tidigare på ett bageri och chefen och verkaren där var krigsplacerade på bageriet och skulle vid krig tillverka enbart två brödsorter. (ganska logiskt).
Citera
2011-11-22, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Detta gällde även allt livsmedel. Vem vet hur många hundratusen ton brödsäd, socker, jäst, torrmjölk osv som funnits i lager. När allt detta skulle omsättas var det en enorm logistisk apparat.

Under slutet av kalla kriget lagrades det drygt 6000 ton rå/pulverkaffe i Sverige. Detta skulle omsättas var 6:e månad. Kaffet gick från Zoegas till SLAB till Zoegas och ut på marknaden.

En annan sak som det planerades för var daghem. Detta var dock före den mer utbyggda sociala barnomsorgens tid, 1950-talet och en 30 år framåt.
I och med att vissa hemmafruar även var Lottor och deras makar garanterat krigsplacerade så uppstod problemen med barnen. Detta löstes genom att varje lottakår ordnade med ett sk. krigsdaghem där alla lottor som hade avtal med FM skulle kunna lämna sina barn. I dessa daghem fanns sängar, sängkläder,köksutr. och mat för att klara av att ta hand om barnen.

Om antalet barn var för litet i kåren skulle det istället finnas utsedda personer som skulle ta hand om barnen. För att detta skulle fungera smärtfritt när det väl gällde så tvingades de umgås så barnen fick förtroende för personen.
Ang daghem. I staden där jag bor (ca 25K innevånare) fanns under 70-80 talet ca 250 privata dagmammor. I dag finns det 7 st privata kvar.
Var villkoren bättre då för dagmammor (kanske statliga subventioner för att ha fler privata under kalla kriget än nu?).
Citera
2011-11-22, 11:04
Medlem
stenbrottet i Halmstad tömdes på vatten och där gömde man 100tals ton av något torrbränsle jag inte kommer på vad det heter nu. sen fyllde man med vatten igen.
måste ha varit ett jävla jobb, det är 30 meter djupt på vissa ställen

http://www.google.se/imgres?q=stenbrottet+halmstad&hl=sv&biw=1024&bih=4 09&gbv=2&tbm=isch&tbnid=D-cy7gj3ftBKLM:&imgrefurl=http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx%3Fprogramid%3D128%26artikel%3D3859689 &docid=GXNjrLR_0-gcSM&imgurl=http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/128/1144281_520_292.jpg&w=520&h=292&ei=qnLLTuvaOeei4gS QjeUm&zoom=1&iact=hc&vpx=207&vpy=127&dur=3899&hovh =168&hovw=300&tx=170&ty=107&sig=104298796939515427 549&page=1&tbnh=75&tbnw=134&start=0&ndsp=12&ved=1t :429,r:1,s:0
Citera
2011-11-22, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Ang daghem. I staden där jag bor (ca 25K innevånare) fanns under 70-80 talet ca 250 privata dagmammor. I dag finns det 7 st privata kvar.
Var villkoren bättre då för dagmammor (kanske statliga subventioner för att ha fler privata under kalla kriget än nu?).

I min kommun jobbade man politiskt aktivt för att få bort dagmammorna!

Varför vet jag inte?

Ideologisk fråga antagligen. Alla ungar skulle med alla medel in på dagis, förlåt jag menar förskolan (hrm..) för att få en bättre pedagogisk utbildning!?! Nu finns det inte platser så att det räcker till alla inom den kommunala förskolan..
Jättestora barngrupper och hög personalomsättning, låga löner samt BARA kvinnor i verksamheten (+slitna lokaler) är resultatet
Citera
2011-11-22, 11:18
Medlem
Raxxorzs avatar
Fan, nu när jag tänker på det så var min gamla skola byggd efter dessa normer! Tillgång till handfat i varje rum, gigantisk källare, överdimensionerad idrottshall och en gigantisk grusplan!
HINT: "Vallhallaskolan i Oskarshamn"
Citera
2011-11-22, 11:41
Medlem
Meatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ak-341
Det går vissa rykten att linköpings universitetets väg skulle kunna användas som en startbana i krig. Men jag betvivlar detta rykte. Den är väldigt smal för att kunna flygas på. se själva. (den ligger mellan linköpingsuni och valla folkhögskola) http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=TEHcrxDPeLQYY893AvtQkA% 253d%253d&vad=linkopings+universitet

Mina gissningar är att Linköpings universitet skulle användas som en byggnad/reparationsbas för flygregimentet som ligger typ några kilometer därifrån.

Ryktet om att de skulle landa på vägen har jag aldrig hört, men den som skrivit tentor i husen längst bort mot Lambohov (inte de nybyggda för FOI) har säkert sett att det finns traverser och allt möjligt i taken, som förmodligen hade att göra med reparation av flyg i krigstider. Tentasalarna såg precis ut som icke-fungerande fabriker som blivit ommålade helt i vitt, men som hade möjligheten att ställa om till reparation/produktion snabbt. Så jag tror att din gissning är korrekt!

Där jag kommer ifrån fanns det en flygbas förr i tiden. Vägarna som leder in till staden är alla raka och lite lite bredare än de normala riksvägarna. Fram tills för ett par år sedan fanns det också hangarer i skogen utmed vägen. Det var ju dock rätt uppenbart vad de var till för, till skillnad från vissa skolbyggnader som det talas om i tråden. Min skola var inte sådan, det fanns redan en stor mängd "riktiga" militära byggnader, gömda så väl som synliga, i staden.
Citera
2011-11-22, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raxxorz
Fan, nu när jag tänker på det så var min gamla skola byggd efter dessa normer! Tillgång till handfat i varje rum, gigantisk källare, överdimensionerad idrottshall och en gigantisk grusplan!
HINT: "Vallhallaskolan i Oskarshamn"

Vår gymnastiksal var inte så jättestor, men det fanns jättemånga duschar på rad i omklädningsrummet. Lärarnas parkering låg en bit från skolan och var också ganska stor och bara halvfull med bilar än idag. Trots att fler antagligen har bil idag än för drygt 40 år sedan när skolan byggdes.

Det finns en annan skola i stan som är byggt nån gång sent sextiotal/tidigt sjuttiotal. Den skolan har en gigantisk asfalterad parkeringsplats? Även den parkeringen är inte ens mer än lite drygt halvfull en vanlig dag 2011, trots att verksamheten vid skolan utökats rejält under åren med markant fler elever och lärare idag än 1969.
Bakom skolan ca 100m bort, bredvid gymnastiksalen, låg det också en enormt stor "fotbolsplan" i grus med en separat asfalterad infartsväg. Nu är det ett dagis där har jag för mig, men en gång i tiden måste det ha varit ett totalförsvars-syfte med det.
Senast redigerad av Macke85 2011-11-22 kl. 12:03.
Citera
2011-11-22, 14:43
Medlem
gayssons avatar
Spännande läsning. Ni som åker på motorvägen kan notera att det då och då dyker upp långa raksträckor, kantade av stora timmerupplagsplatser eller liknande. Sannolikheten är stor att ni just har kört förbi en Bas 60 eller Bas 90, dvs flygbaser av mer tillfällig karaktär.
Citera
2011-11-22, 15:40
Medlem
Guitarsmokes avatar
Min låg- och mellanstadieskola byggdes någon gång på 60-talet. Förutom två omotiverat stora grusplaner i ändan av skolan fanns en stor gräsplan jämte gymnastikhallen. Dessa användes i princip aldrig mer än på vintern för snöbollskrig. På skolgården, som var helasfalterad fanns några mindre träkonstruktioner, med endast 2 väggar och en massa stolpar tätt intill varandra som höll upp taket. Har aldrig riktigt fattat varför de byggdes, de var bara fula och helt funktionslösa.
Under skolan fanns stora kulvertar och skyddsrum som under marken band samman ett antal intilliggande byggnader som på min tid funderade som boende för handikappade. Sammanlagt var det ett tjugotal byggnader, varav de flesta stod tomma, i ett stort grönområde. Där fanns bland annat en stor asfaltsplan med lastbryggor och faciliteter som alla gapade tomma. Först på senare år har företag flyttat in i lokalerna och en del byggnader har renoverats och blivit bostadshus.

Högstadieskolan hade också omotiverat stora grusplaner. Gymnasieskolan var även den sammankopplad med stora kulvertar (kunde rymma lastbilar) som ledde till sjukhuset och till stadskärnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in