Citat:
Ursprungligen postat av
djehklfl
Lögn- är ett starkt ord!
Ja jag håller med, jag kan inte veta om en människa medvetet talar osanning, d.v.s. ljuger.
Det är så vanligt i samhället att man säger "ljuger" istället för att säga "talar osanning", eller "det du säger är inte sant", jag borde inte följa med strömmen.
Men att säga att det är "fritt fram" förändrar vad det hela faktiskt handlar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
djehklfl
Nej som jag skrev på slutet "om man nu personligen väljer det." Det jag menade var just att det var ett personligt övervägt beslut inför Gud. Men att den styrande kretsen nu som organ inte kommer att lägga sig i frågan. Därtill så syftade igentligen inte på om huruvida den styrande kretsen lejt ut frågan till individen och vad individen tar för beslut. Jag ville uppmärksamma detta om att de som faktiskt väljer att ta eller ge en blodtransfution bör veta att just s.k helblod inte används primärt inom vården. Jag ber om ursäkt ifall jag var otydlig.
Det här är en eftergift eftersom bibeln inte är så tydlig med detta. Och problemet har ju uppstått för att människan har uppfunnit saker som egentligen inte är naturliga. Människan är skapad av Gud att leva för evigt, utan sjukdomar och död, man vill ju leva och inte dö, men ibland ställs man inför svåra beslut. Det är Gud som i slutändan kommer att döma alla människor, även hans folk, om man har gjort rätt val i sina liv. Men man måste komma ihåg att detta livet inte behöver betyda slutet, Gud lovar att både rättfärdiga och orättfärdiga ska uppväckas från döden:
"
Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda. " (Apg 24:15 Bibel2000)
Jehovas vittnen känner sig lugna och behöver inte klamra fast sig vid livet till varje pris, t.ex. om någon hotar en till livet för att man inte väljer att ta till vapen och gå ut och döda andra människor, så tar man hellre korset och följer Jesus:
"
Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det." (Matt 10:38-39 Bibel2000)