2026-09-20, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hylleber
Tror inte att konserverad blodpudding finns.

Det fanns på 60-70-talet:

https://www.youtube.com/watch?v=_YtznF-xSJI
Citera
2026-09-20, 12:31
Medlem
Citat:
Googlade nu på hållbarhet på blodpudding, 5-7 dagar i kylskåp.
Inte så länge, eller hur?

Det fanns konserver på 60-70-talet:

Citera
2026-09-20, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det fanns på 60-70-talet:

Den är i så falla definitivt oätlig idag.
Citera
2026-09-20, 12:32
Medlem
Citat:
Den är i så falla definitivt oätlig idag.

Och då gills inte mina argument, inte ens hypotetiskt?

Det är som vanligt.

Och hur vet du att det är oätligt? Många konserver går att äta många år efteråt utan att det är farligt, det är kanske oaptitligt, men inte farligt om man vill överleva.
Senast redigerad av ttsp 2026-09-20 kl. 13:04.
Citera
2026-09-20, 12:33
Medlem
Citat:
Det är bibeln och Gud som är rättesnöret, menar du att man kan ifrågasätta Gud och inte behöva åtlyda Guds lagar och bud?

Ledningen har inte total makt, man kan när som helst leva sitt egna liv precist hur man vill, så som du har gjort när du nuförtiden kan ha sex med vem som helst och hur som helst.

Problemet med dig är att du inte kan släppa det och leva ditt egna liv så som du vill, utan du vill dra med dig andra i din smuts.

Om nu Bibeln och Gud är rättesnöret, varför finns då tex Vakna, Vakttornet, Resonera med hjälp av skrifterna och flertal andra publikationer? Räcker det inte med Bibeln?

Sedan vet jag att Jehovas vittnen har sin åsikt om att de har sanningen. Vill man bli ett döpt vittne så är man medveten om det. Medan andra kan göra andra tolkningar.

Ledningen etc har åtminstone viss makt. Det är de som fattar alla beslut, bestämmer trosfrågor och eventuella ändringar etc. Går även att nämna synder. Det är ju äldste och dömande kommitté som blir inblandade då, och ska bedöma ånger. Misstag kan absolut begås. De kan ju inte veta säkert om någon faktiskt är ångerfull, så personen kan bli utesluten. Och någon som inte har uppriktig ånger kan ändå luras, och få stanna kvar.

Ledningen har total makt om man vill stanna kvar som vittne. Det behöver inte handla om sexuella synder/otukt ens, för man kan ångra sina synder och få vara kvar i församlingen. Det finns ju vittnen som tex inte tror på lärorna längre men som stannar kvar av sociala skäl. De sysslar inte med diverse synder (bibliska synder).
Citera
2026-09-20, 12:36
Medlem
Vindpinads avatar
Många av dessa religiösa sekter (kanske alla) kommer från USA av någon anledning. Jehovas vittnen, Pingstväckelsen, mormonerna mfl.

Det är en anledning till att jag blir extra skeptisk mot dem. Men varför har just Jehovas rätt tolkning? Vad tycker ett vittne om en pingstvän eller mormon? Hur ser ni på varandra? Ja förutom att ni alla tillhör en sekt skapad i USA.
Citera
2026-09-20, 12:39
Medlem
Citat:
Skulle du låta ditt barn äta människokött, med sitt blod i sig, för att rädda ditt barns liv?

Men urtappat blod från ett djur som inte dör, har inte med själen-livet att göra menar du?
Så då kan du äta det blodet?

Så du skulle inte påverkas om du åt blod? Gud skulle inte se dig på ett annat sätt om du åt blod?

Inte hypotetiskt heller?

Ett paket blodpudding från Lithells skulle kunna flyta upp på land, skulle du äta det för att rädda ditt liv?

Kan det finnas en bortglömd blodpuddingspaket i ett kylskåp i en fjällstuga, då en snöstorm drar förbi, och ingen kan rädda dig på flera veckor, och du måste äta blodpuddingen för att överleva?
Skulle du då äta blodpuddingen för att rädda ditt liv?

Skulle du ge blodpudding till ditt barn så att barnet överlever?

(Jag tror dom flesta ser hur du försöker undvika frågan)

Nej alla ser säkert att jag inte undviker att svara på dina frågor.

1) Jag skulle inte låta mitt barn äta människokött med eller utan blod
2) Nej, jag skulle inte äta det blodet.
3) Jo Gud skulle se på mig på ett annat sätt om jag åt blod.
4) Det gäller också hypotetiskt.
5) jag skulle inte äta blodpudding som skulle flyta upp på land.
6) Jag skulle inte äta blodpuddingen som hittas i ett kylskåp i en fjällstuga ens om jag var ensam mycket länge.
7) Jag skulle aldrig ge blodpudding till mitt barn.
Citera
2026-09-20, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Många av dessa religiösa sekter (kanske alla) kommer från USA av någon anledning. Jehovas vittnen, Pingstväckelsen, mormonerna mfl.

Det är en anledning till att jag blir extra skeptisk mot dem. Men varför har just Jehovas rätt tolkning? Vad tycker ett vittne om en pingstvän eller mormon? Hur ser ni på varandra? Ja förutom att ni alla tillhör en sekt skapad i USA.

Inget Vittne betraktar en pingstvän eller mormon som kristen. När man talar om kristna avser man bara sig själva. Alla andra sägs tillhöra "kristenheten" som per definition är falsk. Pingstvänner och mormoner ser på JV som något mycket negativt.
Citera
2026-09-20, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Om nu Bibeln och Gud är rättesnöret, varför finns då tex Vakna, Vakttornet, Resonera med hjälp av skrifterna och flertal andra publikationer? Räcker det inte med Bibeln?

Så du läser inget annat än bibeln? Du läser t.ex. inte Reddit, Facebook, Hjälpkällan Discord och annat?
Och du läser absolut inte saker och ting på Flashback, eller hur?

Citat:
Sedan vet jag att Jehovas vittnen har sin åsikt om att de har sanningen.

Det är vad bibeln/Jesus säger att kristna ska följa, är det så fel?:

"Men den som handlar efter sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att han gör vad Gud vill" (Joh 32:21 Bibel2000)

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria." (Joh 8:32 Bibel2000)

"Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning." (Joh 17:17 Bibel2000)

Citat:
Vill man bli ett döpt vittne så är man medveten om det. Medan andra kan göra andra tolkningar.

Man har som människa en fri vilja att göra som man vill.

Citat:
Ledningen etc har åtminstone viss makt. Det är de som fattar alla beslut, bestämmer trosfrågor och eventuella ändringar etc. Går även att nämna synder. Det är ju äldste och dömande kommitté som blir inblandade då, och ska bedöma ånger. Misstag kan absolut begås. De kan ju inte veta säkert om någon faktiskt är ångerfull, så personen kan bli utesluten. Och någon som inte har uppriktig ånger kan ändå luras, och få stanna kvar.

Ledningen har total makt om man vill stanna kvar som vittne. Det behöver inte handla om sexuella synder/otukt ens, för man kan ångra sina synder och få vara kvar i församlingen. Det finns ju vittnen som tex inte tror på lärorna längre men som stannar kvar av sociala skäl. De sysslar inte med diverse synder (bibliska synder).

Ledningen har inte makt över människans fria vilja, det är därför det existerar motståndare till Jehovas vittnen som ljuger och förvränger hela tiden, även sådana som värdesätter social samvaro före det att följa det som dom tycker är sant, och hellre ljuger för sina närmaste, men det är deras val.
Citera
2026-09-20, 12:49
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berossos
Inget Vittne betraktar en pingstvän eller mormon som kristen. När man talar om kristna avser man bara sig själva. Alla andra sägs tillhöra "kristenheten" som per definition är falsk. Pingstvänner och mormoner ser på JV som något mycket negativt.

Precis vad jag tänkte. Detta tänk om att vi är de rätta och de andra har fel är klassiskt i sektvärlden.

Tror det var på 70-talet jorden skulle gå under enligt Jehovas. Många medlemmar sålde sina hus och bilar, sa upp sig från sina arbeten för att domedagen var nära. Om inte det är ett sektbeteende så vet jag inte vad är.
Citera
2026-09-20, 12:49
Medlem
Citat:
Så du läser inget annat än bibeln? Du läser t.ex. inte Reddit, Facebook, Hjälpkällan Discord och annat?
Och du läser absolut inte saker och ting på Flashback, eller hur?

Hur är detta relevant? Det var du som påstod att bibeln är rättesnöret. Varför räcker inte det för Jehovas vittnen? Varför har de andra publikationer?

Att det finns andra hemsidor, sociala medier etc är irrelevant.
Citera
2026-09-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad

Vi tillhör inte en sekt. Alla människor har en egen fri vilja och kan välja var dom vill tillhöra.

Jehovas vittnen har ända från starten haft bibeln som grund för vad kristen tro ska handla om, det var därför dom kallade sig för "bibelforskarna, eftersom man har systematiskt forskade i vad bibeln säger om olika sakfrågor. Man har också tagit hjälp från andra samfund, som hade kommit fram till olika sanningar om vad som står i bibeln, t.ex. baptisterna som förstod att dom som blir döpta måste ha tagit ställning för att bli kristen, och därför kan inte barn bli döpta.

Orsaken till att det kommer från USA är att många flydde förföljelsen i Europa, USA var tolerant på den tiden för olika religioner.
Senast redigerad av ttsp 2026-09-20 kl. 12:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in