Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-23, 08:58
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
NASA visar också att 2013 var ett varmt år och att det varmare klimatet fortsätter.

http://climate.nasa.gov/news/1029

2013 var 0,6 grader varmare än genomsnittet under 1900-talet.
Gäsp. Det året det blir lika varmt som på medeltiden kan du väl höra av dig?
Citera
2014-01-23, 08:59
Medlem
humanlifes avatar
Även Watts visar att 2013 var det 4e varmaste året:

http://wattsupwiththat.com/2014/01/03/global-temperature-report-december-2013/

"As part of an ongoing joint project between UA Huntsville, NOAA and NASA, Christy and Dr. Roy Spencer, an ESSC principal scientist, use data gathered by advanced microwave sounding units on NOAA and NASA satellites to get accurate temperature readings for almost all regions of the Earth. This includes remote desert, ocean and rain forest areas where reliable climate data are not otherwise available."
Citera
2014-01-23, 09:01
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Gäsp. Det året det blir lika varmt som på medeltiden kan du väl höra av dig?
Konstigt om du tycker att det skulle vara mer intressant. Det förstår jag inte alls. Våra samhällen kommer att drabbas svårt om uppvärmningen fortsätter, vilken den fortsätter att göra, eftersom CO2-utsläppen fortsätter.
Citera
2014-01-23, 09:06
Moderator
Siegfrids avatar
Men kom igen. Det är samma siffror som du postar om och om igen. Jag har bemött dem med flera tungviktiga argument:
  1. Temperaturserierna är "justerade" på ett icke-transparent sätt
  2. Man väljer ett startår som är relativt kallt
  3. Man undviker det faktum att temperaturen inte längre ökar
  4. Man kan inte bevisa att högre temperaturer skulle vara negativt
  5. Historiskt har vi haft betydligt varmare klimat, under medeltiden och bronsåldern. Två perioder med stark ekonomisk och kulturell utveckling.
Citera
2014-01-23, 09:35
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Men kom igen. Det är samma siffror som du postar om och om igen.
Jag har inte postat dessa länkar förut. Att siffrorna är lika beror på att NOAA, NASA och Watts, där din förebild dr Roy Spencer medverkar, alla säger samma sak. Uppvärmningen fortsätter.
Citat:
Jag har bemött dem med flera tungviktiga argument:
  1. Temperaturserierna är "justerade" på ett icke-transparent sätt
  1. Justeringar är antagligen oundvikliga, för att man t ex byter mätmetoder. Men man får ju aldrig justera så resultatet blir ett annat. Det är ohederligt. Och mätinstituten är ju överens på det stora hela!

Citat:
  2. Man väljer ett startår som är relativt kallt
Det stämmer inte alls.
Citat:
  • Man undviker det faktum att temperaturen inte längre ökar
  • Det stämmer inte heller. Temperaturen ökar ju.
    Citat:
  • Man kan inte bevisa att högre temperaturer skulle vara negativt
  • Jo, det kan man och det har man gjort.
    Citat:
  • Historiskt har vi haft betydligt varmare klimat, under medeltiden och bronsåldern. Två perioder med stark ekonomisk och kulturell utveckling.
  • Det går inte att jämföra av flera skäl. Dels är den nuvarande uppvärmningen väldigt snabb. Dels är våra samhällen helt annorlunda.
    Men det positiva är att eftersom vi själva har skapat uppvärmningen med våra CO2-utsläpp, så kan vi också stoppa densamma och undvika katastrofer.
    Citera
    2014-01-23, 09:50
    Medlem
    Jumalautas avatar
    Det har förklarats tidigare i tråden. En temperaturkurva i grafisk skepnad ser ut som en mjuk rörelse med toppar och dalar, uppförsbackar och nedförsbackar. Den ser inte ut som ett klossdiagram med kraftiga upp- och nedgångar från en mätperiod till en annan. Att temperaturen nu från ett år till ett annat är lik är därför helt naturligt. Om vi skulle få ett 2014 med en medeltemperatur som under lilla istiden skulle det vara desto mer förbryllande, för att inte säga osannolikt. Det väsentliga är att man kan se att temperaturökningen avtagit så pass att den i princip helt plattats ut och med stor sannolikhet är på väg nedåt igen.
    Citera
    2014-01-23, 09:50
    Medlem
    Mextremes avatar
    Citat:
    Det där har avhandlats och avklarats. Temperaturserierna blir inte mindre manipulerade för att du försöker kasta smuts.

O.k. Jag sökte i tråden men ingenstans fann jag någon kommentar om att Roy Spencers koppling till Exxon mobile. Jag förstår inte hur det kan vara smuts? Man bör ju kunna stå för varifrån anslagen kommer. Att temperaturserierna är korrekta har jag inte betvivlat en sekund.
    Det som är problemet är den matematiska klimatmodellen han använder:
    http://arthur.shumwaysmith.com/life/content/mathematical_analysis_of_roy_spencers_climate_mode l
    Citera
    2014-01-23, 10:28
    Medlem
    humanlifes avatar
    Citat:
    Ursprungligen postat av Jumalauta
    Det har förklarats tidigare i tråden. En temperaturkurva i grafisk skepnad ser ut som en mjuk rörelse med toppar och dalar, uppförsbackar och nedförsbackar. Den ser inte ut som ett klossdiagram med kraftiga upp- och nedgångar från en mätperiod till en annan. Att temperaturen nu från ett år till ett annat är lik är därför helt naturligt. Om vi skulle få ett 2014 med en medeltemperatur som under lilla istiden skulle det vara desto mer förbryllande, för att inte säga osannolikt. Det väsentliga är att man kan se att temperaturökningen avtagit så pass att den i princip helt plattats ut och med stor sannolikhet är på väg nedåt igen.
    Det finns ingenting som tyder på att temperaturen är på väg nedåt, tvärtom.
    Titta på den här tio-i-topp-listan:
    http://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/2013/13

De 9 varmaste åren sedan 1880 har inträffat efter 2001.
    Citera
    2014-01-23, 10:32
    Medlem
    Fris avatar
    Citat:
    De 9 varmaste åren sedan 1880 har inträffat efter 2001.
    Inte så konstigt efter att vi hade en tillfällig naturlig temperaturuppgång under 1970-1990-talen och nu står stilla på en högre nivå. Domedagspanikernas märkliga formuleringar syftar till att dölja faktument att trenden sedan 18 år är 0.0 grader. Det finns ingen korrelation mellan CO2-utsläpp och temperatur, den simpla 1800-talsteorin om det är ofullständig och kan inte förklara förändringar i klimatet. Många andra faktorer är mycket viktigare.
    Citera
    2014-01-23, 10:49
    Moderator
    Siegfrids avatar
    Citat:
    Ursprungligen postat av Mextreme
    O.k. Jag sökte i tråden men ingenstans fann jag någon kommentar om att Roy Spencers koppling till Exxon mobile. Jag förstår inte hur det kan vara smuts? Man bör ju kunna stå för varifrån anslagen kommer. Att temperaturserierna är korrekta har jag inte betvivlat en sekund.
    Det som är problemet är den matematiska klimatmodellen han använder:
    http://arthur.shumwaysmith.com/life/content/mathematical_analysis_of_roy_spencers_climate_mode l
    Den modellen har jag inte refererat eller kommenterat. Och läser du kommentarerna så förstår du varför den inte är sämre ur någon synvinkel än vilken klimatmodell som helst.
    Citera
    2014-01-23, 10:59
    Medlem
    humanlifes avatar
    Citat:
    Ursprungligen postat av Fri
    Inte så konstigt efter att vi hade en tillfällig naturlig temperaturuppgång under 1970-1990-talen och nu står stilla på en högre nivå. Domedagspanikernas märkliga formuleringar syftar till att dölja faktument att trenden sedan 18 år är 0.0 grader. Det finns ingen korrelation mellan CO2-utsläpp och temperatur, den simpla 1800-talsteorin om det är ofullständig och kan inte förklara förändringar i klimatet. Många andra faktorer är mycket viktigare.
    Förut påstod du att ingen ökning skett de senaste 15 åren. Nu har du alltså letat upp ett annat årtal som du tycker är lämpligt för att dölja att 2013 visar att uppvärmningen fortsätter.
    Du är inte seriös! Man kan inte välja ut ett årtal som passar med ens åsikter.
    Temperaturen 2013, enligt flera institut, var 0,6 grader högre än genomsnittet på 1900-talet.
    9 av de 10 varmaste åren har inträffat efter 2001.

Jag förstår inte hur du kan påstå att det inte finns någon korrelation mellan CO2 och temperatur! Det är ju en etablerad vetenskaplig sanning. Det är ju bara enfaldigt att påstå att det inte stämmer.
    CO2 är en växthusgas. Det vet alla nu.
    Citera
    2014-01-23, 11:09
    Medlem
    Brain Damages avatar
    Citat:
    Förut påstod du att ingen ökning skett de senaste 15 åren. Nu har du alltså letat upp ett annat årtal som du tycker är lämpligt för att dölja att 2013 visar att uppvärmningen fortsätter.
    Du är inte seriös! Man kan inte välja ut ett årtal som passar med ens åsikter.
    Temperaturen 2013, enligt flera institut, var 0,6 grader högre än genomsnittet på 1900-talet.
    9 av de 10 varmaste åren har inträffat efter 2001.
    Varför inte? Den metoden, att nogsamt välja jämförelseår, är ju väletablerad i CAGW-kretsar. Det är dessutom irelevant hur den senaste 16-årsperioden förhåller sig till tidigare perioder. Poängen är att temperaturökningen avstannat trots köad halt co2 i atmosfären. Detta kan inte förklaras i de heliga klimatmodellerna.
    Citat:
    Jag förstår inte hur du kan påstå att det inte finns någon korrelation mellan CO2 och temperatur! Det är ju en etablerad vetenskaplig sanning. Det är ju bara enfaldigt att påstå att det inte stämmer.
    CO2 är en växthusgas. Det vet alla nu.
    Halmdocka! Vad Fri sa var att det saknas korrelation mellan CO2 utsläpp och temperatur. Det är en väldig skillnad.
    Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in