Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Första gången jag hör någon säga att vi snart skulle se en topp i kolproduktionen.
Han är lite otydlig: Är det specifik energiinnehåll per ton kol eller totala mängden utvunnen energi i form av kol han talar om?
Antar det senare. Hur som haver: Den här peak coal-hypotesen, är det något som man kommit fram till i Uppsala eller finns det fler grupper som stöder den också?
Det handlar om den totala utvunna energin från kol sett. USA producerade nästan 600 Mtoe år 1998 och har varit på väg utför sedan dess, mycket eftersom deras tillgångar på högkvalitativt kol börjar ta slut.
Men tittar man på energiinnehållet per ton kol så har det också varit på väg utför sedan långt tillbaka i historien i takt med att de bästa och mest högklassiga kolen tagit slut.
Peak coal är ju ganska nytt som fenomen måste jag säga. Jag doktorerar själv inom området och har gjort så i snart ett år. Det är en ganska ny idé men metodiken är exakt samma som för gas och olja.
Uppsala är nog ledade i Sverige på området men det finns andra grupper och personer som har tänkt tanken tidigare, däribland Colin Campbell, Jean Laherrere och Robert Milici. Det kommer allt fler granskningar av koltillgångarna nu i takt med att världen börjar inse att oljan och gasen tar slut och intresset flyttas över till kol.
Kovalov et al. från EUs Joint Research Center har nyligen också släppt en rapport om kol som ställer sig lite kritisk till kolframtiden och konstaterar att den inte är vad man tror.
Bifogar en graf som visar USAs historiska kolproduktion i energienheten Mtoe.