Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Domedagsteoretikerna hittar däremot på en massa förstärkande återkopplingar via omständliga långsökta simuleringsmodeller. Mer kritiskt tänkande människor invänder att det ju finns massor av negativa återkopplingar också. Som t.ex. att mer CO2 ger ökad växtlighet som ju absorberar mer CO2.
Alltså, visst, man skulle ju kunna uttrycka sig sådär svepande som du gör och inbilla sig att det tillför något vettigt till tråden, men diskussionen hade varit betydligt intressantare om du istället specificerar vad det är för några feedback-mekanismer du menar är långsökta och/eller hitte-på. Jag bad dig göra detta i ett tidigare inlägg, men antingen missade du det, eller så sket du i att svara. Hursomhelst, bollen ligger på din planhalva! Det kan bli en intressant diskussion, jag är ärligt talat inte så jätteinsatt i det där med feedback-mekanismer, men visst finns det både positiva (förstärkande) och negativa (förmildrande) sådana och jag tror ärligt talat att klimatforskarna så gott det går försöker att inlemma båda två i modellerna, eller tror du verkligen att de är så inkompetenta, eller att du har fattat något som de inte gjort? Kom igen, va...