2013-09-29, 12:35
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Tomma tunnor skramlar mest, brukar man säga och det är så sant!
Du och dina kompisar har inget att komma med, därav den höga svansföringen. Er översittarattityd säger mig att ni inte är värda att lyssna på.
Jag tror vi är ganska många som vill diskutera vad vi skall göra åt den globala uppvärmningen, men här stoppas ju all sådan diskussion, för här tror man sig vara experter själva.

En påstår att CO2 inte påverkar temperaturen. Man förkastar alltså tusentals forskares arbete under flera decennier. Det är häpnadsväckande och oförskämt och tyder på stor dumhet.

Du förnekar alltså rentav att det blir varmare! Trots att glaciärer smälter i allt snabbare takt och vi upplever en massa förändringar i vädret. Och trots att man samlar in kopiösa mängder mätdata.

Vidare misstror du påståendet att haven tar upp en del av värmeökningen. Varför skulle det vara konstigt? Om lufttemperaturen ökar så ökar självklart temperaturen i haven. Dessutom har ju haven tagit upp mängder av CO2 som gjort haven surare. Haven har alltså skyddat oss från ännu kraftigare uppvärmning, men koraller dör p g a försurningen.

Så nej, dina skäl att förneka uppvärmningen och att det är människans fel i huvudsak, de är inga godtagbara skäl för mig.
Goddag yxskaft på dig också!

Jag vet inte någon som idag påstår att det blir varmare (trots att glaciärer smälter), bortsett från nyttiga idioter som du (d.v.s. oinsatta gaphalsar på Internet) http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2217286/Global-warming-stopped-16-years-ago-reveals-Met-Office-report-quietly-released--chart-prove-it.html

Alarmisterna påstår inte att haven blir varmare, man påstår att djuphaven blir varmare. Där finns dock ingen utrustning som kan bevisa värmeökningen (eller motbevisa den ) så man förlitar sig på datorsimuleringar vilka man dock åsatt en så hög osäkerhetsfaktor att man inte riskerar tappar hela ansiktet när sanningen kommer fram.

Det är kanske tråkigt för turistnäringen i vissa bergstrakter att glaciärer smälter men så har glaciärer alltid betett sig. De kommer och går.

Här kanske en liten brasklapp är på sin plats. För dem som tror på bibelns skapelseberättelse och att jorden är mindre än 10.000 år gammal, har allt sett likadant ut sedan skapelsen och glaciärerna placerades antagligen ut av guds hand på de ställen de tills alldeles nyligen kunnat iakttagas. Men för de personer som stoppar näsan i myllan och inser att jorden är väsentligt äldre än vad de religiösa villfarelserna gör gällande är det helt uppenbart att glaciärer kommer och går. Likheterna mellan de religiösa och alarmisterna blir för övrigt allt tydligare ju mer man betraktar inlägg som dina.
Senast redigerad av Jumalauta 2013-09-29 kl. 12:38.
Citera
2013-09-29, 12:56
Medlem
Klimatflyktings avatar
humanlife

Vilken temperatur och koldioxidhalt är optimalt för jorden?

Var någonstans har det blivit obehagligt mycket varmare?

Finns det någon allvarlig negativ konsekvens av AGW som kan märkas idag?
Citera
2013-09-29, 13:03
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta

Alarmisterna påstår inte att haven blir varmare, man påstår att djuphaven blir varmare.
Klimatforskarna säger att haven blir varmare, vilket är en alldeles logisk konsekvens av det varmare klimatet.
Du har missuppfattat eller så ljuger du.
Citera
2013-09-29, 13:07
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Klimatforskarna säger att haven blir varmare, vilket är en alldeles logisk konsekvens av det varmare klimatet.
Om de verkligen säger det har de i all fall inte kunnat påvisa några mätresultat som stöder tesen. Det förutsätter att man kan visa att havet blivit varmare i större utsträckning eller på fler ställen än på vilka det blivit kallare. Visa gärna den undersökningen. Eftersom du påstår att jag ljuger utgår jag ifrån att du förfogar över ett vetenskapligt bevis härvidlag.

Jag tror inte att du har något sådant bevis, snarare tror du att det är som du säger. Sätt dig med benen i kors, tänd ett ljus, slut dina tomma ögon och tro litet mer. Och framförallt, håll fingrarna borta från tangenterna.
Senast redigerad av Jumalauta 2013-09-29 kl. 13:10.
Citera
2013-09-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Om de verkligen säger det har de i all fall inte kunnat påvisa några mätresultat som stöder tesen. Det förutsätter att man kan visa att havet blivit varmare i större utsträckning eller på fler ställen än på vilka det blivit kallare. Visa gärna den undersökningen. Eftersom du påstår att jag ljuger utgår jag ifrån att du förfogar över ett vetenskapligt bevis härvidlag.

Jag tror inte att du har något sådant bevis, snarare tror du att det är som du säger. Sätt dig med benen i kors, tänd ett ljus, slut dina tomma ögon och tro litet mer. Och framförallt, håll fingrarna borta från tangenterna.

http://www.epa.gov/climatechange/science/indicators/oceans/sea-surface-temp.html
Citera
2013-09-29, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
http://www.epa.gov/climatechange/science/indicators/oceans/sea-surface-temp.html

Bluff! Mätmetoderna är dåliga p.g.a. orsaker jag helst undviker att gå in på och forskarna är köpta lögnare, därför kan vi inte lita på forskningen - det fattar ju vem som helst! Här får du en länk som kommer vederlägga och pulvrisera forskningen i fråga totalt: http://judithcurry.com/2013/09/26/the-relentless-increase-of-ocean-heat/

Mvh,
SkeptikerN
Citera
2013-09-29, 16:03
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Skulle inte du sluta med dina länkinlägg!? Är det någon kurva som inte framgår av diagrammet på förstasidan som du vill framhålla eller vad menar du med din länk?
Citera
2013-09-29, 16:17
Medlem
Rymdarens avatar
Det verkar finnas missförstånd hos båda sidor att det endast är havsytan som har värmts upp de senaste 15 åren, men det är mycket bredare än så. Länken jag gav innan visar grafer för 300m, 700m och total havsdjup (inte direkt 100% vad det betyder). Att grafen avtar i lite i styrka framåt senare år tror man beror på att värmeöverskottet nu breder ut sig på ännu djupare nivåer. Här är grafen igen:

http://thinkprogress.org/wp-content/uploads/2013/03/Skeptical-Science-Fig-1-300x201.jpg

Såg att det var nån som anmärkte att havsmätningarna inte har tillräcklig spannvid och upplösning. Tycker ni verkligen detta? Såhär lyder informationen om mätinstrumenten:

"The ORAS4 data span from 1958 to the present, and have a high 1°x1° horizontal resolution, as well as 42 vertical layers. As the authors describe the data set,
ORAS4 has been produced by combining, every 10 days, the output of an ocean model forced by atmospheric reanalysis fluxes and quality controlled ocean observations."

- - -

Det är inte alls att "vara desperat" när man finner nya förklaringar på fenomen - det är ju ren vetenskap. Vilket forskningsområde som helst har ju inte blivit fullt utforskat och det kommer fram lite nya perspektiv då och då vars mekanismer måste förstås. Själv ska jag snart avhandla och är säker på att jag funnit en grej som omkullkastar tidigare, enklare kopplingar man gjort mellan "cause and effect". Ha alltid öppet sinne för nya bevis och var inte så jävla instängda.

Därutöver tycker jag att man borde diskutera mer om vad man tror klimateffekterna kommer att bli framöver oavsett om man tror människan har någon påverkan eller inte. Golfströmmen t.ex. - vad tror ni ökade havstemperaturer, salthalter, pH, etc. kan åstadkomma?
Citera
2013-09-29, 18:34
Medlem
Citat:

Och du litar blint på dessa?

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2420783/Worlds-climate-scientists-confess-Global-warming-just-QUARTER-thought--computers-got-effects-greenho use-gases-wrong.html
Citera
2013-09-29, 18:55
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2420783/Worlds-climate-scientists-confess-Global-warming-just-QUARTER-thought--computers-got-effects-greenho use-gases-wrong.html
Era argument blir alltmer märkliga. Utifrån vad tror du att jag litar "blint" på dem?
Men å andra sidan är det förmodligen smartare att lita blint på den omfattande och seriösa klimatforskningen än att misstro den lika blint.
Den har faktiskt startats av folk som vill oss väl och som till en början mötte stort motstånd.
Senast redigerad av humanlife 2013-09-29 kl. 19:04.
Citera
2013-09-29, 19:55
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:

Intressant. Det är svårt att dra någon annan slutsats än att IPCC ljög i sin rapport 2007 när man hävdade att temperaturökningen skedde i en takt om 0,2 grader Celsius per decennium. Som det ser ut visste man redan då att det rörde sig om helt andra tal.

Skrämmande att det finns några som litar ens litet grand på IPCC. Panelen framstår mer och mer som om den består av en samling korrupta lögnhalsar.

Citat:
Yet the leaked report makes the extraordinary concession that over the past 15 years, recorded world temperatures have increased at only a quarter of the rate of IPCC claimed when it published its last assessment in 2007.

Back then, it said observed warming over the 15 years from 1990-2005 had taken place at a rate of 0.2C per decade, and it predicted this would continue for the following 20 years, on the basis of forecasts made by computer climate models.

But the new report says the observed warming over the more recent 15 years to 2012 was just 0.05C per decade - below almost all computer predictions.
Citera
2013-09-29, 20:15
Medlem
Godowskys avatar
Citat:

Utan större förhoppningar om att du skall ha en aning vad jag pratar om, men tycker du inte det vore lämpligare att länka till vetenskap istället för en sensationalistisk kvällsblaska? Ser du inte problematiken med ditt försök till argumentation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in