Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Givetvis kräver jag ju inte 100% sannolikhet men nu har du ju inte ens lyckats lägga fram en artikel som säger 50% eller ens ger en siffra. Så vart är då dessa artiklar som IPCC använder för att motivera sin siffra på 90%? Borde ju inte vara speciellt svårt för dig att hitta. Ska du stödja en teori så borde du ju ha hyfsad koll på grunderna och bakom vissa specifika detaljer av stor betydelse, exempelvis hur man motiverar människans skuldbeläggning.
Tror du att det finne en jättestor formel som man stoppar in en bunke variabler i som sen spottar ut 0,9. Bra nu har vi 90% säkerhet. Det är en tolkning av den sammansatta vetskapen.
Citat:
Nu smiter du från frågeställningen. Artikeln är ju väldigt klar med att den studerar bara en väldigt begränsad process och anser att de andra är alldeles för komplexa för att ens uppskattas. Så hur kan du då utesluta solens påverkan om du inte granskar de mer komplexa processerna närmare?
Sedan undvek du ju också helt det stycke där man hittat en korrelation mellan luminositet och klimatet i norra Europa men inte kunde uttala sig mer eftersom den studien inte var genomfört för hela världen...
Sedan undvek du ju också helt det stycke där man hittat en korrelation mellan luminositet och klimatet i norra Europa men inte kunde uttala sig mer eftersom den studien inte var genomfört för hela världen...
Mycket kvarstår att göra. En fördel med att anslagen till klimatforskningen ökar är just att sådana frågor kan besvaras snabbare. Detta är inget problem som många förnekar-muppar vill få det till att vara. Jag tror nog att alla seriösa debattörer vill se ökade anslag till all klimatforskning. Vi vill inte "bara" vara 90% säkra.
Citat:
Så det är ju en mycket märklig tolkning om man utesluter solens inverkan på klimatet på grund av att de mer komplicerade processerna är för svåra att beräkna och att ordentliga studier inte finns genomförda.
Som sagt 90%. Vi vet inte allt. Är det svårt att få in?
Citat:
Så om jag tolkar din avslutning rätt så tycker du att vi ska genomföra dramatiska åtgärder baserade på en rad saker vi inte är säkra på eftersom vi tror att dessa kommer att visa ointressanta i framtiden? Om det nu var rätt tolkat och din åsikt är att vi ska fatta beslut baserat på osäkra data så är jag nöjd eftersom det visar vad AGW-teorin handlar i i praktiken, att utnyttja osäkerheter och förutfattade meningar som politisk drivkraft.
Fan vad du är usel på att tolka och summera.