2007-08-22, 13:36
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Givetvis kräver jag ju inte 100% sannolikhet men nu har du ju inte ens lyckats lägga fram en artikel som säger 50% eller ens ger en siffra. Så vart är då dessa artiklar som IPCC använder för att motivera sin siffra på 90%? Borde ju inte vara speciellt svårt för dig att hitta. Ska du stödja en teori så borde du ju ha hyfsad koll på grunderna och bakom vissa specifika detaljer av stor betydelse, exempelvis hur man motiverar människans skuldbeläggning.

Tror du att det finne en jättestor formel som man stoppar in en bunke variabler i som sen spottar ut 0,9. Bra nu har vi 90% säkerhet. Det är en tolkning av den sammansatta vetskapen.

Citat:
Nu smiter du från frågeställningen. Artikeln är ju väldigt klar med att den studerar bara en väldigt begränsad process och anser att de andra är alldeles för komplexa för att ens uppskattas. Så hur kan du då utesluta solens påverkan om du inte granskar de mer komplexa processerna närmare?
Sedan undvek du ju också helt det stycke där man hittat en korrelation mellan luminositet och klimatet i norra Europa men inte kunde uttala sig mer eftersom den studien inte var genomfört för hela världen...

Mycket kvarstår att göra. En fördel med att anslagen till klimatforskningen ökar är just att sådana frågor kan besvaras snabbare. Detta är inget problem som många förnekar-muppar vill få det till att vara. Jag tror nog att alla seriösa debattörer vill se ökade anslag till all klimatforskning. Vi vill inte "bara" vara 90% säkra.

Citat:
Så det är ju en mycket märklig tolkning om man utesluter solens inverkan på klimatet på grund av att de mer komplicerade processerna är för svåra att beräkna och att ordentliga studier inte finns genomförda.

Som sagt 90%. Vi vet inte allt. Är det svårt att få in?

Citat:
Så om jag tolkar din avslutning rätt så tycker du att vi ska genomföra dramatiska åtgärder baserade på en rad saker vi inte är säkra på eftersom vi tror att dessa kommer att visa ointressanta i framtiden? Om det nu var rätt tolkat och din åsikt är att vi ska fatta beslut baserat på osäkra data så är jag nöjd eftersom det visar vad AGW-teorin handlar i i praktiken, att utnyttja osäkerheter och förutfattade meningar som politisk drivkraft.

Fan vad du är usel på att tolka och summera.
Citera
2007-08-22, 13:41
Bannlyst
Citat:
Monsterorkanen Dean har ju hittills inte krävt ett enda människoliv. Inte så mycket att hänga i julgranen eller hur?

Och så en "källa" från Svenska Dagbladet: http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_16800028.asp

Notera speciellt "Inga dödsoffer rapporterade" och "orkanen svagare än väntat".

Seså. Svara nu på DIF1891:s fråga eller ställ dig i skramvrån.

Då blir det skamvrån för dig Quantilho, för hittills har minst 9 dött av Deans framfart. Dean satte dessutom rekord som den enda cyklon som kunnat behållt kategori 5 styrka över land.
Citera
2007-08-22, 15:19
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
"Bortom allt tvivel" är en term man brukar använda inom juridiken. Klimatforskarna säger sig vara tillräckligt säkra, och att helt säker det kan man inte vara nu, utan då får man vänta kanske något decennenium. Och så länge kan vi inte vänta, för då är det kört för oss.

Du lever nog i villfarelsen att vi är säkrare på vår tillvaro än vad det går att vara. Om man skall hårddra saker och ting som du gör, så skulle man knappt kunna planera någonting. Varför planera semester, när man faktiskt kan vara död redan i morgon?

Vilka klimatforskare anser sig vara det? Kan du inte ge några namn och tillhörande artiklar då istället för att hänvisa till någon grå massa av klimatforskare som inte går att granska närmare.

Likaså vilka forskningsrön säger att det kommer att vara kört om vi väntar? Visa gärna någon artikel i Science eller Nature om du kan istället för att hugga saker ut luften.

"Bortom allt rimligt tvivel" är det väl ändå juristerna brukar tala om. Viss skillnad.
Citera
2007-08-22, 15:27
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Tror du att det finne en jättestor formel som man stoppar in en bunke variabler i som sen spottar ut 0,9. Bra nu har vi 90% säkerhet. Det är en tolkning av den sammansatta vetskapen.

Mycket kvarstår att göra. En fördel med att anslagen till klimatforskningen ökar är just att sådana frågor kan besvaras snabbare. Detta är inget problem som många förnekar-muppar vill få det till att vara. Jag tror nog att alla seriösa debattörer vill se ökade anslag till all klimatforskning. Vi vill inte "bara" vara 90% säkra.

Som sagt 90%. Vi vet inte allt. Är det svårt att få in?

Fan vad du är usel på att tolka och summera.

En politisk tolkning då eftersom du inte kan presentera några vetenskapliga rön som gör den tolkningen. Vilket är pinsamt...

Det behövs verkligen mer resurser inom klimatforskningen så att den undermåliga hanteringen av allting kan sluta. När en amatör läxar upp NASA så är det ju inte ett tecken på att det är ett fullt fungerande system.

Exakt vad menar du då?
Det står ju klart i artikeln att man endast studerar en väldigt begränsad solprocess och anser att alla andra är för komplexa för att dra några slutsatser om. Det innebär ju inte att de inte bidrar så hur kan du då komma fram till att myoner och allt annat inte spelar in? Samt framför allt om detta nu är den bästa studien du kan hänvisa till för att utesluta solens inverkan på klimatet så är det ju inte speciellt omfattande och väldigt begränsad. Den fakta den presenterar är ju ingenting som utesluter solens inverkan eller tolkar du den på något annat sätt?

Jag påminner dig om vad du skrev så att du kan förtydliga dig:
Citat:
"Variations in the Sun's total energy output (luminosity) are caused by changing dark (sunspot) and bright structures on the solar disk during the 11-year sunspot cycle. The variations measured from spacecraft since 1978 are too small to have contributed appreciably to accelerated global warming over the past 30 years. In this Review, we show that detailed analysis of these small output variations has greatly advanced our understanding of solar luminosity change, and this new understanding indicates that brightening of the Sun is unlikely to have had a significant influence on global warming since the seventeenth century. Additional climate forcing by changes in the Sun's output of ultraviolet light, and of magnetized plasmas, cannot be ruled out. The suggested mechanisms are, however, too complex to evaluate meaningfully at present."

Ståd det i abstractet.

Dvs jag tar fasta på fakta. AGW-anhängarna tar den fakta som mänskligheten besitter och tolkar den.
Förnekarna tar fasta på det som ingen vet något om och drar slutsatser från sina fantasier om hur det skulle kunna vara.

När vi om 15 år har rätt ut problemen nämnda ovan om solplasma och visat att inte heller det spelade in i klimatat så kommer ni med något nytt som vi inte vet. Må det vara myoner, neutrinos (med sin svaga vxv ) eller kanske det är ultraultrastrålning från solen som .....
Citera
2007-08-22, 15:35
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Då blir det skamvrån för dig Quantilho, för hittills har minst 9 dött av Deans framfart. Dean satte dessutom rekord som den enda cyklon som kunnat behållt kategori 5 styrka över land.

Inte på Yucatan-halvön som artikeln avsåg.

Och hur som helst. Bara 9 döda i en monsterorkan. Inte speciellt imponerande.

Och undvik nu inte DIF1892s fråga om hur många orkaner man förutspådde 2006 och hur många som verkligen inträffade. Svaret kan nog skaka om din världsbild i grunden...
Citera
2007-08-22, 15:41
Bannlyst
Citat:

Och undvik nu inte DIF1892s fråga om hur många orkaner man förutspådde 2006 och hur många som verkligen inträffade. Svaret kan nog skaka om din världsbild i grunden...

Du missade min länk?

Bläddra ned för att se på 2005.

http://www.magazine.noaa.gov/stories/mag184.htm

Men det är framförallt styrkan i orkanerna som ökat. Bäst jag tillägger, det är inga enstaka händelse utan en ny trend. Visst kan vi hitta extrema år från förr också, men nu är varje år extremt jämfört med "normala förhållanden".

Som ni kan se så ligger antalet orkaner i alla styrkor långt över genomsnittet och 2005 slår rekord flera gånger.

2006 skall jag också skaffa fram sen.
Citera
2007-08-22, 15:44
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Vilka klimatforskare anser sig vara det? Kan du inte ge några namn och tillhörande artiklar då istället för att hänvisa till någon grå massa av klimatforskare som inte går att granska närmare.

Likaså vilka forskningsrön säger att det kommer att vara kört om vi väntar? Visa gärna någon artikel i Science eller Nature om du kan istället för att hugga saker ut luften.

Jag tycker att det är märkligt att du frågar om det. De senaste rapporterna från IPCC genomsyras av att "forskarna är mer säkra", "det är ytterst sannolikt" och liknande uttryck. Ofta anser de att något är till 90 % sannolikt osv. Man hör och ser dessa uttryck ideligen. Du kan inte ha missat det!
Citat:
"Bortom allt rimligt tvivel" är det väl ändå juristerna brukar tala om. Viss skillnad.
I detta fallet har den skillnaden ingen betydelse. Vi har tillräckliga kunskaper om vad som är på gång och ju förr vi agerar desto bättre är det.
Citera
2007-08-22, 15:44
Medlem
DIF1891s avatar
Citat:
Jag fyller på med............

Denna länkbombning... Det är jättebra med källor, men jag har inte tid när jag sitter på jobbet att gå igenom dem och försöka hitta ev slutsatser däri.

Så, det vore kanon om du kortfattat kunde presentera din poäng, och därefter backa upp din slutsats med källor.

Jag anser inte att en fråga blir besvarad genom att man bara slänger upp länk.
Citera
2007-08-22, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DIF1891
Denna länkbombning... Det är jättebra med källor, men jag har inte tid när jag sitter på jobbet att gå igenom dem och försöka hitta ev slutsatser däri.

Så, det vore kanon om du kortfattat kunde presentera din poäng, och därefter backa upp din slutsats med källor.

Jag anser inte att en fråga blir besvarad genom att man bara slänger upp länk.

Titta på mitt föregående inlägg.

(en ganska enkel tabell på sidan att titta på)
Citera
2007-08-22, 15:49
Bannlyst
Citat:

Mexico hade tur eftersom orkanen tog "rätt" väg, genom ganska glesbefolkade områden. Men det är inte slut än. Det återstår att se facit när Dean är klar.
Citera
2007-08-22, 16:41
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Du missade min länk?

Bläddra ned för att se på 2005.

Men det är framförallt styrkan i orkanerna som ökat. Bäst jag tillägger, det är inga enstaka händelse utan en ny trend. Visst kan vi hitta extrema år från förr också, men nu är varje år extremt jämfört med "normala förhållanden".

Som ni kan se så ligger antalet orkaner i alla styrkor långt över genomsnittet och 2005 slår rekord flera gånger.

2006 skall jag också skaffa fram sen.

Jag såg länken. "NOAA ATTRIBUTES RECENT INCREASE IN HURRICANE ACTIVITY TO NATURALLY OCCURRING MULTI-DECADAL CLIMATE VARIABILITY" sammanfattar väl allt den ville säga. Alltså ingen koppling mellan ändrat klimat den rådande orkanaktiviteten.

Du kan ju gärna specificera vilket genomsnitt du använder...

2006 hade ju inte mycket till orkaner alls. Inte en enda som störde oljeproduktionen i MG eller på fastlandet. Så jag väntar ivrigt på den data du ska presentera.
Citera
2007-08-22, 16:44
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag tycker att det är märkligt att du frågar om det. De senaste rapporterna från IPCC genomsyras av att "forskarna är mer säkra", "det är ytterst sannolikt" och liknande uttryck. Ofta anser de att något är till 90 % sannolikt osv. Man hör och ser dessa uttryck ideligen. Du kan inte ha missat det!

I detta fallet har den skillnaden ingen betydelse. Vi har tillräckliga kunskaper om vad som är på gång och ju förr vi agerar desto bättre är det.

Klart att jag har sett de siffrorna, men inte från vilka forskarrapporter de kommer. IPCC sammanfattar ju bara andras forskning som du redan vet. Så vart är dessa källor som IPCC baserar sina siffror på?

Det har den visst. Så det är ju spännande att du anser att man har vetenskapliga stöd för att utesluta, bortom allt rimligt tvivel, allt vad naturliga förändringar heter till förmån för den antropogena förklaringen. Då vill jag sannerligen se ditt källmaterial... Eller blir det problematiskt att lägga fram det nu helt plötsligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in