Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-10, 20:21
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Det hjälpte ju, inte. Det finns en termisk tröghet i atmosfären och haven, visst, men det är väl ganska uppenbart och huvuddelen av den trögheten idag inte är tack vare CO2 är lika okontroversiellt, vad är det med det, och vad kommer 8 månader från?

Det står ju där var 8 månader kommer ifrån, strax ovanför. Från ett av mina exempel på värmetröghet. Detta borde vara den maximala tröghet CO2 skulle kunna ha.

Citat:
Det finns att observera idag, eller menar du att CO2 inte är en växthusgas? Storleken på uppvärmningen är vi knappast ense om, eller vilka feedback effekter som samspelar i detta.

Jamen, det ska ju bli 3-8 grader varmare till ca år 2100 enligt CAGW-profeterna. Vad beror trögheten på att vi inte är i närheten av att ens kunna gå mot den lägsta +3°C?

Citat:
Vi kom väl överrens om att det inte var jag som sagt det, och att om du vill ha svar så får du se vad Hansen sa.

Jo, men du tycks dela hans påstående och hur kan du göra det om du inte själv kan svara eller referera hans svar? Själv hittar jag varken i hans text eller någon annanstans hur det skulle kunna gå till. Särskilt intresserad är jag av svaret på när havet kommer att ha stigit 25 m.

Mitt eget svar på när är: Aldrig med mänskliga mått mätt. Med geologiska mått kommer det att variera både i plats och tid, men långt innan det har havsnivån sjunkit ca 100 m vid nästa istid, som kommer i ett geologiskt perspektiv inom kort...
Senast redigerad av Taalmannen 2013-01-10 kl. 21:03. Anledning: stavfel
Citera
2013-01-10, 20:28
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Det finns att observera idag, eller menar du att CO2 inte är en växthusgas? Storleken på uppvärmningen är vi knappast ense om, eller vilka feedback effekter som samspelar i detta.
OM det finns att observera idag... Då är det väl bara att observera! (Observera och mäta.)

Hur kommer det sig då, att "vi" inte är ense om storleken?! Mätresultat är ju inte åsikter/tro - mätresultat är fakta...
Citera
2013-01-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Det står ju där var 8 månader kommer ifrån, strax ovanför. Från ett av mina exempel på värmetröghet. Detta borde vara den maximala tröghet CO2 skulle kunna ha.

Jamen, det ska ju bli 3-8 grader varmare till ca år 2100 enligt CAGW-profeterna. Vad beror trögheten på att vi inte är i närheten av att ens kunna gå mot den lägsta +3°C?

Jag håller inte med om att trenderna som dom ser ut idag tyder på att vi inte skulle kunna hamna inom det intervallet om nästan 100 år, så jag förstår inte vad jag skulle behöva förklara för dig.

Citat:
Jo, men du tycks dela hans påstående och hur kan du göra det om du inte själv kan svara eller referera hans svar? Själv hittar jag varken i hans text eller någon annanstans hur det skulle kunna gå till. Särskilt intresserad är jag av svaret på när har havet kommit att ha stigit 25 m.

Mitt eget svar på när är: Aldrig med mänskliga mått mätt. Med geologiska mått kommer det att variera både i plats och tid, men långt innan det har havsnivån sjunkit ca 100 m vid nästa istid, som kommer i ett geologiskt perspektiv inom kort...

När har jag sagt någonting om vad jag ansåg om Hansen i stort eller 25m i synnerhet? Det var du som tog upp det, jag bara tydliggjorde vad han faktiskt sade i artikeln du hänvisade till. Men det är väl ganska tydligt att en del av det scenario som Hansen snackar om innefattar en betydande förlust av is från polerna.
Citera
2013-01-10, 21:39
Medlem
Taalmannens avatar
Suck! Jag är snäll och plågar inte Elorin mer med frågor hen inte kan svara på...

För att havet rent hypotetiskt skulle kunna stiga 25 m räcker inte värmeexpansion mm enligt de senaste hundra åren för de visar ju enbart ca +0,17 m/sekel. Bara ökad värmeexpansion kan inte ge särsikilt mycket mer, utan det måste till ett smältande av minst en tredjedel av motsvarande summan av Grönlands och Antarktis inlandsisar. Gissa hur lång tid det skulle ta att smälta så mycket is? Man måste ta i beräkning att det inte kan gå så fort som för 10-12 tusen år sedan pga att solen lyser inte alls vid polerna under långa perioder under året och det är rejält kallt där. Medeltempen på Antarktis är huvudsakligen under smältpunkten för is året runt. Bara vid kusterna överstigs denna under sommaren.

Dock kommer det "aldrig" att ske. Antarktis istäcke är stabilt, nu och genom årsmiljoner. Det finns inget som tyder på att det smälter på något onaturligt sätt. En inlandsis som Antarktis massbudget varierar något, men den är i långa loppet väldigt stabil. Inlandsisen har funnits där >14 M år. Den har överlevt betydligt varmare klimat utan att minska nämnvärt, för t.ex. ca fem-tio tusen år sedan då det var +3°C än nu, och 130 000 år sedan då det var mer än +4°C varmare. Då var havet 5 m högre än nu som högst.
Senast redigerad av Taalmannen 2013-01-10 kl. 21:44. Anledning: förtydligande
Citera
2013-01-10, 21:59
Avslutad
Citat:
Antar att du menade det här? "Men presentera gärna en framlagd alarmistprognos som slagit in och som visat sig utgöra ett hot mot Jorden (det ska naturligtvis även kunna visas att prognosen förutsätter människans CO2-utsläpp). "

Varför skulle jag bry mig om det? Jag är inte intresserad av alarmistprognoser, mer intresserad av vetenskapen.
Det är naturligtvis lovvärt. Frågan är varför du inte plockar upp den kastade handsken (antalet kast är nästan oräkneliga) och presenterar något vetenskapligt stöd för din uppfattning. Just nu är det bara snöbollskrig i tråden så ett gott råd är att göra slag av din föresats och visa på ett vetenskapligt stöd som underbygger AGW.
Citera
2013-01-10, 22:01
Medlem
Citat:
Suck! Jag är snäll och plågar inte Elorin mer med frågor hen inte kan svara på...

För att havet rent hypotetiskt skulle kunna stiga 25 m räcker inte värmeexpansion mm enligt de senaste hundra åren för de visar ju enbart ca +0,17 m/sekel. Bara ökad värmeexpansion kan inte ge särsikilt mycket mer, utan det måste till ett smältande av minst en tredjedel av motsvarande summan av Grönlands och Antarktis inlandsisar. Gissa hur lång tid det skulle ta att smälta så mycket is? Man måste ta i beräkning att det inte kan gå så fort som för 10-12 tusen år sedan pga att solen lyser inte alls vid polerna under långa perioder under året och det är rejält kallt där. Medeltempen på Antarktis är huvudsakligen under smältpunkten för is året runt. Bara vid kusterna överstigs denna under sommaren.

Dock kommer det "aldrig" att ske. Antarktis istäcke är stabilt, nu och genom årsmiljoner. Det finns inget som tyder på att det smälter på något onaturligt sätt. En inlandsis som Antarktis massbudget varierar något, men den är i långa loppet väldigt stabil. Inlandsisen har funnits där >14 M år. Den har överlevt betydligt varmare klimat utan att minska nämnvärt, för t.ex. ca fem-tio tusen år sedan då det var +3°C än nu, och 130 000 år sedan då det var mer än +4°C varmare. Då var havet 5 m högre än nu som högst.

Det här är ju lite lustigt, först postar du kritik mot något påstående taget ur sitt sammanhang som du hittat, sen vill du att någon som inte alls haft med det att göra att försvara det, för att sen i slutändan skriva vad du ser som sanningen själv istället, riktig komik tack.
Citera
2013-01-10, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
Det är naturligtvis lovvärt. Frågan är varför du inte plockar upp den kastade handsken (antalet kast är nästan oräkneliga) och presenterar något vetenskapligt stöd för din uppfattning. Just nu är det bara snöbollskrig i tråden så ett gott råd är att göra slag av din föresats och visa på ett vetenskapligt stöd som underbygger AGW.

Jag (och andra) har plockat upp den så många gånger att jag får ont i axeln, vad specifikt gäller det? Att bara svamla om larmrapporter behöver jag inte svara på.
Citera
2013-01-10, 22:24
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Det här är ju lite lustigt, först postar du kritik mot något påstående taget ur sitt sammanhang som du hittat, sen vill du att någon som inte alls haft med det att göra att försvara det, för att sen i slutändan skriva vad du ser som sanningen själv istället, riktig komik tack.

Tyck det lustigt du, varsågod!

Ovanför idag gjordes en beskrivning över hur det förhåller sig med havsnivåhöjningen. En ny undersökning gav +0,12 m/sekel (under korta senaste 7 åren) jämfört med den under hundra år linjära trenden vid kuster: 0,15-02 m/sekel. Takten är alltså avtagande, åtminstone nu. Det är också ca hälften av IPCC säger.

För CAGW är detta förödande och illa för AGW. Att det finns galningar som James Hansen som för knappt två år sedan påstått att +25 m, pga 400 ppm CO2, är att vänta enligt den mytomanen är inte taget ur något sammanhang. Det är relevant ur alla synpunkter för det som avhandlats här idag.

Detta är ett av flera isberg för CAGW-Titanic!
Senast redigerad av Taalmannen 2013-01-10 kl. 22:27.
Citera
2013-01-10, 23:41
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Har jag skrivit att du "pratat om några 25m"? Det var jag som skrev att tokintervallet är 1-20 m, men reviderade det till 1 till >25 m. Hur är det med perceptionsförmågan?

Om ett par år håller atmosfären ett årssnitt om 400 ppm CO2. Förvisso tar det tid att värma/kyla saker, oavsett vad det är. Det är därför vi en solig dag normalt får det varmast några timmar efter solens strålningsmaximum på eftermiddagen och kallast efter solens uppgång. Det är bl.a. därför vi normalt får högsta månads-GMT i augusti, trots att solens strålningsmaximum för jorden är vid vårt midvintersolstånd.
Dessa temperaturvariationer är mycket större än vad CO2 teoretiskt skulle kunna värma som max (+1°C) vid en fördubbling av CO2. Vilken mekanism skulle hypotetiskt åstadkomma fördröjning/tröghet större än 8 månader för CO2?
Det finns inget som talar för att det finns några positiva återkopplingar. Så det kan uteslutas på goda grunder. CAGW-skutan har hela tiden läckt som ett såll och har aldrig ens varit sjöduglig...

Jag skrev inte att någon behöver besvara vad jag skriver, utan ställde frågor om det. Har du inget vettigt att skriva, så låt bli! Då kan du börja med ställa frågor eller sluta skriva, istället för att gång på gång dra samma valser.
Och jag kommer aldrig med några tokigheter. Jag är, vad jag gissar, den ende nuvarande skribenten här som har studerat geovetenskap. Dessutom är mitt huvudämne kvartärgeologi och därmed expert på den pågående geologiska perioden. Du, m.fl. här, har på sin höjd gått i någon klimat-koran/bibel-skola.

Det stora problemet, även för AGW, är att alla klimatförändringar som skett sedan jordens skapelse till idag, ryms inom naturliga variationer. Inget har framkommit som ens är i närheten av att motbevisa denna nollhypotes, inte ens i någon del av de senaste 50-150 årens små förändringar, som i snitt är till det bättre. Resultatet av klimatpseudoforskningen är minst sagt uruselt.

Hur påverkas nu temperaturen? Som framgår av figuren så följer temperaturen i stort ändringen i den totala strålningsabsorptionen. Sedan mitten av 1800-talet har den ökat med ca 2.8 W/m2 (varav koldioxiden står för 64 %) samtidigt som temperaturen ökat med ca 0.8° C. Detta är knappast oroväckande och fortsätter temperaturökningen i samma takt kan koldioxidutsläppen fördubblas utan att temperaturökningen går över 2° C. Nu vet vi inte heller med säkerhet i vilken utsträckning som växthusgaskoncentrationen bestämmer temperaturen men det är med dagens kunskap den mest troliga orsaken främst genom att det är vad man kan vänta sig baserat på grundläggande fysik samt att andra rimliga förklaringar saknas.
http://www.theclimatescam.se/2013/01/06/den-snedvridna-klimatdebatten/
Citera
2013-01-11, 00:11
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
. . . text . . .
Vad menar du?
Skulle något i ditt inlägg vara motargument till det du citerar?
Eller... Vad?
Citera
2013-01-11, 00:38
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Hur påverkas nu temperaturen? Som framgår av figuren så följer temperaturen i stort ändringen i den totala strålningsabsorptionen. Sedan mitten av 1800-talet har den ökat med ca 2.8 W/m2 (varav koldioxiden står för 64 %) samtidigt som temperaturen ökat med ca 0.8° C. Detta är knappast oroväckande och fortsätter temperaturökningen i samma takt kan koldioxidutsläppen fördubblas utan att temperaturökningen går över 2° C. Nu vet vi inte heller med säkerhet i vilken utsträckning som växthusgaskoncentrationen bestämmer temperaturen men det är med dagens kunskap den mest troliga orsaken främst genom att det är vad man kan vänta sig baserat på grundläggande fysik samt att andra rimliga förklaringar saknas.
http://www.theclimatescam.se/2013/01/06/den-snedvridna-klimatdebatten/

Nja, den där figuren visar ingen mätning av någon strålningsabsorption. Jag vet inte ens hur den är konstruerad. Dessutom är inte GMT (Global MedelTemperatur) känd med den precisionen som diagrammet antyder. Det beror bl.a. på att det inte fanns/finns tillräckligt många väderstationer med hög kavlité, fördelningen är minst sagt inte representativ, osv. Så observationsunderlaget är för dåligt att säkert säga att uppgången är +0,8°C. Temperaturdelen är en approximation och uppgången i GMT ligger snarare inom intervallet 0,4-0,8 °C. AGW:are brukar gilla att välja det högsta, jag skulle föredra mittvärdet 0,6°C.

Det finns flera andra (bl.a. astrofysiker) som uppskattar att solrelaterade förändringar kan förklara 50-80 % av ökningen i GMT. Detta betyder inte ens att CO2 står för resten, för det finns massor av andra faktorer som spelar roll, bl.a. interna omfördelningar av värme på jorden.

Rent teoretiskt skulle en fördubbling av CO2 leda till +1°C varmare, eventuella återkopplingar förutan. CO2:s isoleringsförmåga är teoretiskt ungefär logaritmiskt avtagande, så större delen (ca 70 %) av denna har redan "utnyttjats" i så fall.

Anta att hela uppvärmningen beror på CO2 (vilket är uteslutet) och vi väljer det "bästa" ur AGW-synpunkt (avrundade siffror): Max uppvärmning = 0,8°C/0,7 = 1,1°C så det skulle då återstå 0,3°C till ca år 2100 eller när nu 550 ppm uppnås. Tar vi 0,6°C/0,7 = 0,86. Det återstår även då 0,3°C, men knappt.
Detta förutsätter att allt beror på CO2 och det anser inte ens AGW-forskare. Dessutom talar det mesta för att återkopplingarna är motverkande, vilket är rimligt för klimatsystemet. Mer värme, ger mer moln och de kyler, är ett exempel. Min gissning är att en fördubbling av CO2 resulterar i 0-0,3°C varmare, inkluderande den vi redan haft.
Senast redigerad av Taalmannen 2013-01-11 kl. 00:45. Anledning: förtydligande
Citera
2013-01-11, 05:48
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Tyck det lustigt du, varsågod!

Ovanför idag gjordes en beskrivning över hur det förhåller sig med havsnivåhöjningen. En ny undersökning gav +0,12 m/sekel (under korta senaste 7 åren) jämfört med den under hundra år linjära trenden vid kuster: 0,15-02 m/sekel. Takten är alltså avtagande, åtminstone nu. Det är också ca hälften av IPCC säger.

För CAGW är detta förödande och illa för AGW. Att det finns galningar som James Hansen som för knappt två år sedan påstått att +25 m, pga 400 ppm CO2, är att vänta enligt den mytomanen är inte taget ur något sammanhang. Det är relevant ur alla synpunkter för det som avhandlats här idag.

Detta är ett av flera isberg för CAGW-Titanic!

1988 påstod Hansen att delar av Manhattan skulle ligga under vatten 2028.

Under de första 25 åren har nivån stigit ca 5 cm. Nu behöver vattnet bara få uppfarten och fixa de sista 295 centimetrarna på de 15 år som är kvar.

För inte har väl Hansen fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in