2012-08-26, 09:27
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
"Klimatforskarna" som påstår om den globala uppvärmningen försvinner ju varje gång det blir lite kallt. Deras teser krackelerar sönder i kylan och deras forskning visar sig vara lika värdelöst som Annie Lööf är på att vara minister.

Men forskarna är fullt medvetna att deras katastrofscenarier bygger på att de behöver göra mer forskning och för hur man skall undvika den globala uppvärmningen. Då vet de att politikerna måste skjuta till mer medel för att forskarna skall få forska. Utan dessa medel skulle de vara tvungna att hitta på något annat att forska om. Kanske återuppta det rasbiologiska institutet?

På 1970-talet varnades jag som skolparvel att istiden var på ankommande. Var är de som varnade mig då?
Kan du ge mig ett endaste belägg för att dessa klimatforskare försvinner "varje gång det blir lite kallt"? Är det så att din källa kanske är Aftonbladet? Är det så att du drar dina trångsynta slutsatser av det du tycker dig se när du "researchar" på någon nyhetssite? Att klimatforskarna inte får utrymme "varje gång det är lite kallt" har inte med dem att göra märker du om du prövar att använda huvudet att tänka lite grann med som omväxling.

För övrig är det ungefär samma förhållande mellan, för ämnet, relevanta forskare som är förnekar global uppvärmning som det är bland (för det ämnet) relevanta forskare som förnekar evolutionsteorin. Alltså ungefär 1%. Du skall inte tro på vad någon säger bara för att den personen är doktor. En doktor i byggnadsfysik är förvisso doktor, men är inte kvalificerad att säga något relevant om klimatförändringar. Den absoluta majoriteten av doktorer som förnekelse-sidan av klimatförändringarna presenterar har sin titel i ett område som inte har med miljö och klimat att göra. Konsensus är alltså en grov underdrift som beskrivning av läget i forskarkollektivet.

Och till sist: Tror du och ni andra i den här tråden på allvar att forskningsanslagen skulle bli mindre för att man ändrade åsikt eller sa att man inte längre trodde att CO2 hade med saken att göra? Varför då?
Citera
2012-08-26, 09:36
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
En sak har vi klart för oss, oron för klimatutvecklingen genererar mycket pengar till klimatforskningen.
Det finns alltså ett intresse för klimatforskare att underhålla denna oro.
Deras budskap är således som jag uppfattar det att vi vet att mänskligheten påverkar klimatet men att vi behöver mer pengar till forskning för att veta detta.

Att den globala uppvärmningen existerar är till och med de allra flesta "skeptiker" medvetna om och vad som diskuteras är snarare orsaken. Bland den typ av forskare som sysslar med den här typen av forskning är inte arbetslösheten särskilt stor så att de skulle behöva "uppfinna" ett problem för att sysselsätta sig är inte särskilt troligt.
Citera
2012-08-26, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Att den globala uppvärmningen existerar är till och med de allra flesta "skeptiker" medvetna om och vad som diskuteras är snarare orsaken. Bland den typ av forskare som sysslar med den här typen av forskning är inte arbetslösheten särskilt stor så att de skulle behöva "uppfinna" ett problem för att sysselsätta sig är inte särskilt troligt.
Har jag påstått något annat?
Frågan är hur mycket av den globala uppvärmningen som beror på antropogen påverkan.
Själv rtor jag att den till stor del beror på övergången från den kalla prioden "den lilla istiden" till en ny varmperiod som kommer att likna den "medeltida värmeperioden".
Citera
2012-08-26, 13:15
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Har jag påstått något annat?
Frågan är hur mycket av den globala uppvärmningen som beror på antropogen påverkan.
Själv rtor jag att den till stor del beror på övergången från den kalla prioden "den lilla istiden" till en ny varmperiod som kommer att likna den "medeltida värmeperioden".
Nej, du har inte påstått något annat.

Kan mycket väl vara en bidragande orsak till att temperaturen och klimatet uppför sig som det gör, det här med att vi går in i en varmperiod. Däremot pekar det mesta på att temperaturökningen är betydligt snabbare än förväntat och att det enda rimliga förklaringen är ökade halter av växthusgaser.
Läs gärna "makten över klimatet" av Christian Azar.
Citera
2012-08-26, 14:16
Bannlyst
googla på chemtrails och gå in på http://chemtrails-sverige.blogspot.se så fattar ni vad som håller på i världern, helt sjukt faktiskt.
Citera
2012-08-26, 14:34
Bannlyst
http://www.youtube.com/watch?v=mEfJO0-cTis
Citera
2012-08-26, 15:02
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RocknRolla1337
googla på chemtrails och gå in på http://chemtrails-sverige.blogspot.se så fattar ni vad som håller på i världern, helt sjukt faktiskt.
Vad är det här för skit? Stanna kvar på vaken.se. Med sådant här är det alldeles för lätt för klimatförnekare att avfärda global uppvärmning som något påhitt från foliehattar.
Citera
2012-08-26, 15:14
Bannlyst
Om du läser vidare lite och kollar upp på himmlen lite då och då så kommer du själv inse de, förresten så har ju vaken.se delat med sig av exakt samma film som ja
Citera
2012-08-26, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Nej, du har inte påstått något annat.

Kan mycket väl vara en bidragande orsak till att temperaturen och klimatet uppför sig som det gör, det här med att vi går in i en varmperiod. Däremot pekar det mesta på att temperaturökningen är betydligt snabbare än förväntat och att det enda rimliga förklaringen är ökade halter av växthusgaser.
Läs gärna "makten över klimatet" av Christian Azar.
Det är väl det forskningen bör handla om, att hitta alla orsaker till klimatutvecklingen. När det gäller hastigheten i förändringen så är jag inte säker på att den är något exceptionell just nu, det som är typiskt för klimatförändringar är att de är just snabba. De senaste tio åren är inte temperaturändringen snabb precis. Jag tycker att vi tydligare borde se påverkan från den ökande koldioxidnivån, det är ju först de senaste femtio åren koldioxidnivån ökat på ett markant sätt, men det avspeglas inte riktigt på klimatutvecklingen eftersom temperaturstegringen inte verkar accelerera.
Citera
2012-08-26, 15:56
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
"Klimatforskarna" som påstår om den globala uppvärmningen försvinner ju varje gång det blir lite kallt. Deras teser krackelerar sönder i kylan och deras forskning visar sig vara lika värdelöst som Annie Lööf är på att vara minister.
Inte alls. Forskningsvärlden har sagt samma sak i decennier och några år av kallare 'väder' förändrar inget annat än medias rapportering.

Citat:
På 1970-talet varnades jag som skolparvel att istiden var på ankommande. Var är de som varnade mig då?
Antagligen på samma ställe där de var då, nämligen skvallerpressens redaktioner. Du förstår, det är en vandringssägen att vetenskapen pratade om någon avkylning på 70-talet. Där var ett fåtal sensationalistiska journalister som blåste upp en handfull sidetrackade forskares ogrundade spekulationer. Redan då var vetenskapen på det klara med att förbränningen av fossila bränslen skulle komma att medföra en global uppvärmning.
Citera
2012-08-26, 16:01
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
En sak har vi klart för oss, oron för klimatutvecklingen genererar mycket pengar till klimatforskningen.
Det finns alltså ett intresse för klimatforskare att underhålla denna oro.
Deras budskap är således som jag uppfattar det att vi vet att mänskligheten påverkar klimatet men att vi behöver mer pengar till forskning för att veta detta.
Med den logiken kan vi ifrågasätta all forskning som påvisar potentiella faror eller problem. Eller egentligen all forskning, för det finns alltid någon som kan anses gynnas. Det finns ett ord för detta; konspirationsteori.

Å andra sidan medför ditt resonemang att ett garanterat Nobelpris finns att hämta för den eller de som kan skriva om lagarna för grundläggande fysik.
Citera
2012-08-26, 16:10
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RocknRolla1337
Om du läser vidare lite och kollar upp på himmlen lite då och då så kommer du själv inse de, förresten så har ju vaken.se delat med sig av exakt samma film som ja
Ja, det var ju det jag menade!! Alltså att vaken.se delat med sig av just den filmen. Vaken.se är en erkänt snurrig site med foliehattar och konspirationsteoretiker högt och lågt!

Har du lagt märke till att det blir mörkt ute? VARJE DAG!!! Det är för att judarna, illuminati och CIA hänger ett stort skynke framför solen. DET ÄR INGEN SOM PRATAR OM DETTA OCH DET BEVISAR ATT DET ÄR SANT!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in