Jag länkar till en bra artikel som sammanfattar skepticismen och tacklar myten om att det råder en koncensus angående orsakerna till klimatutvecklingen.
http://www.forbes.com/sites/warrenmeyer/2012/02/09/understanding-the-global-warming-debate/
Klimatforskningen är ung och inga teorier om något som är så komplicerat som klimat kan vara huggna i sten. Vi får inte glömma att den klimatpolitik som förs idag baseras på försiktighetsprincipen samt principen att mänsklig verksamhet ska ha en så liten påverkan på miljön som möjligt, alltså hållbarhetsprincipen. För att politikerna ska kunna sälja in det här så framställs AGW som en absolut sanning. Detta verkar också supportas av de stora tidningarna. Problemet är att oärlighet eller taktisk hantering av fakta undergräver förtroendet för politikerna.
Egentligen bygger teorierna om AGW enbart på matematiska modeller som är starkt förenklade jämfört med den komplexa verkligheten. Vete fan om man tar hänsyn till molnbildning i de klimatmodeller IPCC använder sig av, rätta mig om jag har fel. För mig är det som att hållfasthetsberäkna ett hus som står på fyra stolpar och inte ta hänsyn till den fjärde stolpen eftersom man är osäker på dess data.
-Beräkningen visar att huset kommer att rasa.
-Men, ni har ju bara räknat med tre stolpar, kan inte den fjärde stolpen ha en sådan inverkan att huset kan stå kvar?
-Vi saknar data för den stolpen så vi tar inte hänsyn till den, men vår beräkning med tre stolpar visar att huset kommer att rasa och det är det vi går på!
Klimatutvecklingen stämmer dåligt med klimatmodellerna och de kan inte återge de historiska värmeperioderna som den medeltida värmeperioden.
Vi behöver inte CO2 för att förklara den globala uppvärmningen. Det räcker utmärkt med att peka på den tusenåriga klimatcykel där det stämmer perfekt med en övergång från en köldperiod till en värmeperiod under 1900-talet. Det finns uppenbarligen många faktorer som påverkar klimatet där CO2 är en av många.
Ingen förnekar att CO2 är en växthusgas, men dess påverkan på klimatet verkar vara litet.
Vi behöver öka nivån till det dubbla, från 390 till 800ppm för att få en påverkan på en grad.
Inte ens detta är helt säkert.
Resten av klimatpåverkan beror på återkopplingseffekter, både positiva och negativa.
Här finns uppenbarligen mycket forskning att göra.
Själv tror jag inte på turningpoints eftersom detta inte syns i klimathistoriken.
Så som läget är så måste forskningen gå vidare, alla teorier måste upp på bordet och granskas, inget får undertryckas.
Tyvärr ser jag IPCC som en part i målet. Hela deras existens bygger på att vi har AGW.
De bemöter kritik genom att nonchalera den och lever på den auktoritet de får genom att vara ett organ under FN:s paraply.
Den låga kvalitet på den forskning som deras rapporter bygger på och att de uppenbarligen har en agenda när de väljer det underlag de bygger sina rapporter på inger inget förtroende.