2012-01-25, 15:38
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nu sa jag ju att du inte skulle ställa frågor eller lita på någon i den här tråden men jag kan bidra med ett diagram i alla fall. Du bör dock kontrollera detta på annat håll också eftersom du som sagt inte ska lita på mig ens om jag ska vara konsekvent.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Miljo/Utslapp-i-Sverige/Koldioxid-historisk-utveckling/?from3776=1980&to3776=2010 visar Sveriges och världens CO2-utsläpp med år 1900 som referensår med index 100. Siffrorna är alltså inte i ton utan i förhållande till referensåret. Tittar du t ex på globala utsläpp 1980 så ser du index 996 vilket betyder att det var 996/100~10 gånger större utsläpp än år 1900.

Det är alltså relativa mått och inte i absoluta ton. Du ser att de globala utsläppen var c:a 40 % mindre 1980 än 2010 medan vi i Sverige faktiskt hade större utsläpp 1980 än nu. Där har Sverige en rätt unik situation då kärnkraften har nästan helt ersatt fossil elproduktion och bostadsuppvärmningen har bytts från olja till biobränslen och el.

En delförklaring till Sveriges minskade utsläpp är att mycket industriproduktion har flyttat till låglöneländer och därmed också dessa industriers utsläpp. Se på hur skorstenarna i Kina blir fler och fler varje dag i takt med att de tar över all möjlig produktion som tidigare skedde i den rikare delen av världen.

Diagrammet visar bara koldioxid och det finns fler klimatpåverkande gaser. Egentligen ska du titta på historiken i "kodioxidekvivalenter" där man räknat om påverkan från t ex metan och lustgas till deras motsvarighet i form av CO2. CO2 är dock den dominerande faktorn så diagrammet är relativt sett tämligen korrekt.

Globalt set kan vi i alla fall se att det hade varit väldigt bra om vi låg kvar på 1980 års utsläpp men vi har blivit 2,5 miljarder fler människor på jorden sedan dess och varje människa förbrukar mer energi än de gjorde förr. Situationen är besvärlig.
Den sidan har jag redan länkat till, men det är inte det som är frågan. Frågan är i sig omöjlig att svara på eftersom kunskapen om CO2:s påverkan inte är fullständig. Min gissning, som får tas för vad den är, är att differensen i antropogen påverkan mellan 1980 års- och nuvarande nivå är noll eller nära noll.
Citera
2012-01-25, 17:01
Medlem
Det här visar ju att det inte finns någon tydlig koppling mellan den globala uppvärmningen och den ökande koldioxidnivån.
Uppvärmningen var lika stor under den första hälften av 1900-talet som under den andra medan koldioxidökningen satte fart först under den andra. Den globala uppvärmningen kan förklaras genom att vi gått från en kall period (lilla istiden) till en ny varm period lika den medeltida värmeperioden.
Jag förväntar mig en ökande takt i temperaturökningen om vi ska se en tydlig koppling mellan antropogena växthusgaser och klimatet, men just nu ser vi inte det. Det finns ju naturligtvis inget som säger att det inte skulle kunna komma med en viss eftersläpning.
Citera
2012-01-25, 17:59
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Uppvärmningen var lika stor under den första hälften av 1900-talet som under den andra medan koldioxidökningen satte fart först under den andra. Den globala uppvärmningen kan förklaras genom att vi gått från en kall period (lilla istiden) till en ny varm period lika den medeltida värmeperioden.

Jag förväntar mig en ökande takt i temperaturökningen om vi ska se en tydlig koppling mellan antropogena växthusgaser och klimatet, men just nu ser vi inte det. Det finns ju naturligtvis inget som säger att det inte skulle kunna komma med en viss eftersläpning.
Tänk för en sekund på de så vanligen omnämnda naturliga variationerna, och att klimatet alltid är i rörelse. Det finns en väldigt talande ny graf där några forskare exkluderat de forcings man känner till och kan beräkna, för att se vad det aggregerade resultatet blev på den globala temperaturen. Deras rön är helt i linje med det du efterfrågar och påvisar otvetydigt en i det närmaste linjär temperaturökning.

Här är en graf som på ett väldigt tydligt sätt visar El Nino och La Nina's påverkan på temperaturen.

Jag ska se efter om jag kan hitta rätt på en referens till mitt förstnämnda.
Citera
2012-01-25, 20:25
Medlem
Taalmannens avatar
Jag kommer inte att ge fler insatser här, innan någon besvärat sig läsa mina senaste länkar och kommit med minst en intelligent kommentar. Frågor besvaras dock! Korkade svar kan få ett kort svar.

Snart drar jag till Aruba, mitt extrabidrag till ett eventuellt bättre klimat. Dock är orsaken till resan mest emot min psoriasis...
Citera
2012-01-26, 02:30
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Här är en graf som på ett väldigt tydligt sätt visar El Nino och La Nina's påverkan på temperaturen.
Glömde att bifoga den ena referensen.

http://www.skepticalscience.com/pics/1_Hansen2012TempvsNino3.4.jpg
Citera
2012-01-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Tänk för en sekund på de så vanligen omnämnda naturliga variationerna, och att klimatet alltid är i rörelse. Det finns en väldigt talande ny graf där några forskare exkluderat de forcings man känner till och kan beräkna, för att se vad det aggregerade resultatet blev på den globala temperaturen. Deras rön är helt i linje med det du efterfrågar och påvisar otvetydigt en i det närmaste linjär temperaturökning.

Jag ska se efter om jag kan hitta rätt på en referens till mitt förstnämnda.
Den grafen är väl i linje med andra grafer jag sett som visar att temperaturökningen skedde på 80- och 90-talet och med en obefintlig temperaturökning mellan 40- och 70-talet. Efter peaken -98 anser många att temperaturen inte ökat.
Det ger att vi under de senaste hundra åren hade temperaturökning i två distinkta perioder, 20- och 30-talet samt 80- och 90-talet. Vad jag kunnat se var temperaturökningarna ungefär lika stora under dessa två perioder medan ökningen av antropogena växthusgaser var liten under den första hälften av 1900-talet. På det hela så är temperaturökningen på 1900-talet i linje med den 1000-åriga klimat-cykeln och jag ser inte att man kan ta temperaturökningen som ett bevis för AGW.
Citera
2012-01-26, 22:14
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Till skillnad från t ex FB:s forum om fysik, astronomi och de flesta andra vetenskapsgrenar så infekteras den här avdelningen och särskilt den här tråden av personer med enbart politisk agenda. Lite inte på något som du får svar på i den här tråden (det innebär förstås att du inte behöver lita på mig heller men det får det vara värt för att rädda någon från dårarnas inflytande). Sök information på andra ställen.

Nu kommer dårarna att rasa men då har jag i alla fall varnat dig. Ska du skriva ett arbete om technomusik så ska du inte gå in på werock.se och förvänta dig några vettiga svar om jag säger så...

Helt rätt att du mellan raderna anger att NI på VOF är ruttna ägg som tar emot KTH stålar för att utföra politisk agenda. Äntligen erkänner DU det som hela internet redan vet.
Citera
2012-01-26, 23:06
Medlem
hammermills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Den grafen är väl i linje med andra grafer jag sett som visar att temperaturökningen skedde på 80- och 90-talet och med en obefintlig temperaturökning mellan 40- och 70-talet. Efter peaken -98 anser många att temperaturen inte ökat.
Det ger att vi under de senaste hundra åren hade temperaturökning i två distinkta perioder, 20- och 30-talet samt 80- och 90-talet. Vad jag kunnat se var temperaturökningarna ungefär lika stora under dessa två perioder medan ökningen av antropogena växthusgaser var liten under den första hälften av 1900-talet. På det hela så är temperaturökningen på 1900-talet i linje med den 1000-åriga klimat-cykeln och jag ser inte att man kan ta temperaturökningen som ett bevis för AGW.

Ja, temperaturökningen var lika stor på 1920- och 30-talet som den varit under den senaste uppvärmningsperioden, fast den tidigare ökningen gick 50% snabbare: http://meteo.lcd.lu/globalwarming/Chylek/greenland_warming.html
Citera
2012-01-26, 23:54
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Nu sa jag ju att du inte skulle ställa frågor eller lita på någon i den här tråden men jag kan bidra med ett diagram i alla fall. Du bör dock kontrollera detta på annat håll också eftersom du som sagt inte ska lita på mig ens om jag ska vara konsekvent.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Miljo/Utslapp-i-Sverige/Koldioxid-historisk-utveckling/?from3776=1980&to3776=2010 visar Sveriges och världens CO2-utsläpp med år 1900 som referensår med index 100. Siffrorna är alltså inte i ton utan i förhållande till referensåret. Tittar du t ex på globala utsläpp 1980 så ser du index 996 vilket betyder att det var 996/100~10 gånger större utsläpp än år 1900.

Det är alltså relativa mått och inte i absoluta ton. Du ser att de globala utsläppen var c:a 40 % mindre 1980 än 2010 medan vi i Sverige faktiskt hade större utsläpp 1980 än nu. Där har Sverige en rätt unik situation då kärnkraften har nästan helt ersatt fossil elproduktion och bostadsuppvärmningen har bytts från olja till biobränslen och el.

En delförklaring till Sveriges minskade utsläpp är att mycket industriproduktion har flyttat till låglöneländer och därmed också dessa industriers utsläpp. Se på hur skorstenarna i Kina blir fler och fler varje dag i takt med att de tar över all möjlig produktion som tidigare skedde i den rikare delen av världen.

Diagrammet visar bara koldioxid och det finns fler klimatpåverkande gaser. Egentligen ska du titta på historiken i "kodioxidekvivalenter" där man räknat om påverkan från t ex metan och lustgas till deras motsvarighet i form av CO2. CO2 är dock den dominerande faktorn så diagrammet är relativt sett tämligen korrekt.

Globalt set kan vi i alla fall se att det hade varit väldigt bra om vi låg kvar på 1980 års utsläpp men vi har blivit 2,5 miljarder fler människor på jorden sedan dess och varje människa förbrukar mer energi än de gjorde förr. Situationen är besvärlig.

Vi börjar med denna:

http://www.newsmill.se/node/18994 <- skunkjobs är VOF desinformatör.

Sen tar vi CO2 ur teknisk, naturvetenskaplig synvinkel:

Vår atmosfär gör att vi får behaglig temperatur, jmf med månen som ej har en atmosfär.
Vår atmosfär har en CO2 halt runt 0.04 % och har historiskt sett var betydligt högre:

http://www.chemicalnet.se/iuware.aspx?pageid=792&ssoid=72711

"En artikel i Energy & Environment från 2007 av Ernst-Georg Beck, som sammanställt omkring 90 000 kemiska analyser av CO2 i atmosfären sedan 1812, som visar att CO2-halten överstigit 400 ppm vid tre tillfällen (1825, 1857 och senast 1842).

Enligt Becks artikel har koldioxidhalten inte varit så låg som 280 ppm sedan man började göra kemiska analyser av CO2-halterna, i början av 1800-talet. De har däremot varit betydligt högre än nu, senast på 1940-talet. "

http://www.newsmill.se/node/9413 "IPCC ljög om CO2-halten också"

Skunkjobs och globalister ( finansoligarkernas prostituerade) påstår att livets gas CO2 är ett "utsläpp". Vilket är emot naturvetenskaplig definition då CO2 är en del av kolcykeln vilket även
kallas livets gas. När CO2 ökar minskar öknarna, här ser vi ett bra exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=P2qVNK6zFgE&feature=player_embedded

Under 200 ppm får växtligeht svårt att klara sig..

Att skunkjobs och hans prostu-polare vill lägga på sheeple skuldkänslor för CO2 är för då blir det lätt
att uppnå Rockefellers och bankmaffians mål att ta oss tillbaka till förhistorisk tid, man spelar på våra känslor och vill därför tvätta skallen på alla sheple att tro att DOM skitar ner när de andas osv.
Man kan titta på kassaflödena när det gäller CO2 som jag länkat tidigare för att förstå bluffen ur den synvinkeln.
Citera
2012-01-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Vi börjar med denna:

http://www.newsmill.se/node/18994 <- skunkjobs är VOF desinformatör.

http://www.chemicalnet.se/iuware.aspx?pageid=792&ssoid=72711

http://www.newsmill.se/node/9413 "IPCC ljög om CO2-halten också"

http://www.youtube.com/watch?v=P2qVNK6zFgE&feature=player_embedded

Du är ju helt från vettet! Vad sägs om att för en liten stund vara källkritisk, samt sluta anklaga människor för att vara delaktiga i en konspiration? Newsmill och Youtube är inga bra källor som levererar pålitlig kunskap. VOF desinformerar inte, snarare tvärtom, och att en homeopat blir lite upprörd över att VOFare på mycket, mycket goda grunder dissar homeopatilurendrejeriet och därför väljer att skriva en skräpartikel på Newsmill är väl inte särskilt konstigt? Säg inte att du tror att homeopati fungerar också...
Citera
2012-01-27, 21:45
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Du är ju helt från vettet! Vad sägs om att för en liten stund vara källkritisk, samt sluta anklaga människor för att vara delaktiga i en konspiration? Newsmill och Youtube är inga bra källor som levererar pålitlig kunskap. VOF desinformerar inte, snarare tvärtom, och att en homeopat blir lite upprörd över att VOFare på mycket, mycket goda grunder dissar homeopatilurendrejeriet och därför väljer att skriva en skräpartikel på Newsmill är väl inte särskilt konstigt? Säg inte att du tror att homeopati fungerar också...
Så att kritisera dåligt material på Newsmill innebär per automatik att kritiken är felaktig?
Tack KemiRockarFett för upplysningarna om hur VOF arbetar. Själv trodde jag i min enfald att det rörde sig om en, trotts hårda personangrepp, saklig debatt. Så fel hade jag.
Citera
2012-01-28, 09:51
Medlem
Det stora problemet som AGW-förespråkarna har är den 1000-åriga klimatcykeln vi har som leder till en global uppvärmning just nu genom att vi gått från en kall period till en varm period.
Här måste vi komma till en samsyn om man ska kunna komma vidare. Klimatmodellerna måste kunna förklara denna klimatvariation, annars är de inte kompletta och vi kan inte filtrera bort de naturliga orsakerna till klimatförändringen från de antropogena växthusgarenas påverkan.
Trovärdigheten för klimatmodellerna blir ju inte stor om de ger resultatet att uppvärmningen borde gå snabbare än den faktiskt gör samtidigt som modellerna inte tar hänsyn till de faktorer som ger den naturliga globala uppvärmningen.

http://www.chemicalnet.se/iuware.aspx?pageid=792&ssoid=73033
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in