Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Att OHC ökar? Nej det håller jag inte med om beroende på vilka observationer du menar.
Frågan vad som händer inom en solcykel är också tämligen irrelevant när det är klimatologiska förändringar frågan gäller.
Såklart det gör. Och när solaktiviteten går ner, som den gjort de senaste ca 50 åren, borde vi alltså på precis samma sätt förvänta oss ett lägre/avtagande OHC och inte ett accelererande.
Forskningen fokuserar inte endast på CO2. TSI har gått ned och inte upp. Hade den gått upp, hade det blivit till att kvantifiera för att avgöra vilken som haft störst betydelse. Och det är ju där dina x10 kommer in för att magiskt plocka bort alla effekter utom solens.
Som bara verkar verka vid växande TSI inom en solcykel. När TSI går ner kanske du vill reducera till 1/10 istället?
Konstigt att jorden inte brunnit upp under sin 4.5 miljarder år långa vistelse runt solen.
Du inte bara väljer signal som passar dig. Du misshandlar den också.
Jag får väl ställa samma fråga till dig som till Totius. Går det att titta på någon solparameter och utifrån förändringen i denna säga åt vilket håll temperaturen borde förändras?
Vilka solparametrar kan vi titta på? Åt vilket håll går de för att orsaka en uppvärmning?
Om du menar forskningsläget med "forskningen" (vad skulle du annars kunna mena) har du ju explicit tidigare erkänt att det är just denna du vägrar ta till dig och som just jag accepterar. Varför försöker du ge intryck av att din föreställning grundar sig i forskningen när du själv vet om att den inte grundar sig i forskningen?
Okidoki.
Det moderna "grand solar maximum" slutade kring millenieskiftet, och solaktiviteten, mätt i solfläckar, var nästan dubbelt så hög under denna period jämfört med snittet sedan observationerna startade år 1610.
Här följer några siffror för att ge en uppfattning om den ovanligt höga solaktiviteten de senaste 100 åren:
Snittet sedan observationerna startade 1610 är 55 fläckar.
Snittet innan 1922 (start "modern grand solar maximum") är 45 fläckar.
Snittet 1922-2008 ("modern grand solar maximum") är 97 fläckar.
Snittet 1997-2008 (sista solcykeln i "modern grand solar maximum") är 85 fläckar.
Snittet 2008 - 2019 (solcykeln som följde efter "grand solar maximum") är 45 fläckar, dvs tillbaka på "normal" nivå.
Vi kan för enkelhetens skull göra ett resonemang utgående ifrån att solen ger en forcing proportionell med antalet solfläckar. Vi utgår ifrån att havstemperaturen hamnat i jämvikt innan "modern grand solar maximum", och temperaturen är baserad på 45 fläckar i snitt. "Modern grand solar maximum" var en period på 85 år med 97 fläckar i snitt, vilket värmde haven. Solcykeln som följde hade återigen 45 fläckar i snitt, vilket antagligen kylde något, då haven värmts sedan innan 1922. Men någon stark avkylning kan det inte handlat om, då solaktiviteten inte var lägre än snittet innan 1922. Samtidigt har vi en ökande forcing pga CO2. Resultatet av ovanstående resonemang stämmer in på de mätningar vi har på temperatur, värme i haven, osv.
Varför är du så starkt emot att solen skulle ha en betydande effekt på klimatet när det finns starka belägg för det? Och då syftar jag inte på mitt enkla resonemang ovan, utan den forskning jag hänvisat till.