Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Menar du att det inte finns farliga åsikter?
Vetenskapsförnekelse är farliga grejer. Antiintellektuallism är farliga grejer. Det är min åsikt. Det är även min åsikt att det är den gemensamma nämnaren för fascistiska eller fascistoida ideologier. Förvisso inte mer än tangerande trådämnet. Är det mina åsikter du försöker tysta med härskartekniker?
Bemöt argument istället för att göra dig skyldig till de härskartekniker du anklagar andra för.
Jag menar att det finns inga farliga åsikter. Det som är farligt är när man agerar utifrån åsikterna. Marxismen som är den ideologi som orsakat mest dödande och förtryckt miljarder människor i världen, kan vi ta som exempel. Menar du att vi ska förbjuda Marx. Att alla som framför marxistiska åsikter ska tystas? Marx byggde många av sin åsikter på vetenskapen. Helt felaktigt, men ändå.
Vetenskapsförnekelse är inte alls farligt, det har man gjort så länge vetenskapen funnits, man har även använt vetenskapen som grund för både nazism och marxism. Ska vi förbjuda evolutionsteorin för det? Men att kritisera vetenskapen och vad den säger, är inte vetenskapsförnekelse, i så fall skulle många forskare själva vara vetenskapsförnekare. Menar du verkligen det?
Många troende förnekar även delar av vetenskapen, men jag ser inte alls det som farligt. Gör du?
En gemensam nämnare för fascistiska ideologier är att det är en liten elit som ska ta beslut och ingen ska få kritisera dem. Alla andra ska bara hålla med oavsett vilka beslut de tar.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Vetenskapen är precis som jag säger. Och i den talar man inte heller om strikta bevis. Vetenskapen bevisar ingenting. Jaha. Du har diskuterat med Xenonen. Det var ju specifikt och bra. Återigen.
Finns en tråd om det om du är intresserad, har inte tänkt ta upp det igen.
Vetenskapen kan visst bevisa saker genom experiment och mätningar. Är du dum. Menar du att om man mäter 20 grader någonstans, är det inte bevisat att temperaturen är det där? Då faller hela klimatforskningen.
Inom vetenskapen är det så, att man inte kan bevisa en teori. Men man kan bevisa det teorin förutsäger, genom just experiment och mätningar. Men det betyder inte att teorin är sann, bara vad den förutsäger. Jag vet inte vilken utbildning du har, men den verkar bristfällig.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Läs vad ord betyder innan du använder dem. Det vore en bra utgångspunkt.
Jag vet nog vad ord betyder. Slå upp det och visa var jag har fel?
Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Det ligger i vetenskapens natur att förbättra modeller och reducera osäkerheter. Det är i princip det som vetenskap går ut på.
Det håller jag inte med om. Man skapar teorier och sedan testar man dem om de stämmer. Det du pratar om är inte vad vetenskapen, i princip går ut på.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
"... som visat sig vara felaktiga, eller om de var korrekta, så har vi ingen växthuseffekt, då det inte blivit som de förutsade"
Va?
Du klipper förstås som en gris. Man sade tidigare att antalet orkaner skulle öka och bli kraftigare, vilket de faktiskt inte blivit. Så man hade fel. Varför det?
Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Menar du påriktigt att du ifrågasätter själva växthuseffekten?
Menar du på riktigt, att du är en religiös klimatalarmist, som inte klarar av att ta kritik av växthuseffekten?
Jag är som du sa att du var tidigare, skeptisk till det mesta. Du sa väl till och med att du var klimatskeptiker.