Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Om. Läs dina egna inlägg istället. Där du försöker likställa de som följer vetenskapen som religiösa och troende. Detta innehåller till skillnad från det du skriver konkreta och tydliga specifika exenpel.
Åsikter är tillåtna. I princip alla. Det jag skrev var att alla åsikter inte är lika mycket värda.
Vetenskapen är ett diskussionsfora där evidens och argument är det centrala. Den kan inte ta alla vägar eftersom vägarna måste stödjas av evidens, data och argument. Och det är dessa starka evidens, data och argument som frambringat det starka forskningsläget och det konsensus som finns idag. Som förnekare förnekar.
Och du sa att du ser åsikter som farliga, underförstått, de borde inte få yttras, för det är farligt om de gör det.
Nu är inte vetenskapen riktigt som du säger. Bevis är förstås bevis, om experiment eller mätningar är rätt utförda. Vilket jag själv har hittat brister i när det gäller havsytan höjd och den precision som man säger kunna mäta med, som jag tidigare diskuterat med Xenonen. Ett annat problem är byte av mätmetod, där man jämför nya metoder med äldre. Yttemperatur på havet t.ex. men mer.
Men det man kallar evidens, d.v.s. man drar en slutsats utifrån observationer, betyder inte att slutsatsen är korrekt. De baseras på den kunskap, den som drar åsikten har och faktiskt även hans egna åsikter. Finns massor av sådana, felaktiga slutsatser inom vetenskapen. T.om. olika läger med två olika slutsatser som båda lägren anser är rätt.
Klimatmodellerna är jag även kritisk till, då man gör nya hela tiden, då måste de gamla vara felaktiga, för annars finns ingen anledning att göra nya.
Sen ett stort problem är förstås förutsägelser om framtiden, som förekomsten och styrka hos orkaner, som visat sig vara felaktiga, eller om de var korrekta, så har vi ingen växthuseffekt, då det inte blivit som de förutsade.
Nu säger jag inte att de har helt fel om framtiden, utan vad jag säger är att det behövs mer öppenhet, även när saker inte stämmer med vad de säger. Det går inte att ha en sektliknande forskning, där man avför kritik, även från meriterade forskare, med härskartekniker. För är det så att man har fel om växthuseffektens varande eller inte, är det vetenskapen i sig och tilltron till den, som kommer att drabbas värst.