Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-21, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
Parametervalen är valda för att de visar korrelationen(kausaliteten), de behöver inte motiveras på något annat sätt.
Vad anser du denna korrelation visar? När du reducerar data till en linje korrelerar *alla* olika datamängder med varandra.
Citera
2023-07-21, 13:44
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Tidskalan är vald av dig.
Parametervalen är valda för att de visar korrelationen(kausaliteten), de behöver inte motiveras på något annat sätt.

Att du inte ser korrelationen beror förmodligen på din enögdhet i frågan.
Citat:
Tidskalan är vald av dig.

Jag motiverade det på ett annat sätt.

Hur räknade du fram skalfaktorn? Och varför har du valt mean(samples): 100?
Citera
2023-07-21, 13:49
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Varför är ni så otroligt tjafsiga? Källan är t.ex. GISTEMP. Vad är svårt att förstå?

För att du är helt omöjlig och inte fattar någonting. Som ett envist barn som har tappats på huvudet några gånger för mycket.

Det du gör med den där jäkla grafen är likvärdigt med att gå in på Avanza.se, visa kurvan för aktien SBB B i månadsvy och sedan försöka övertala andra att denna grafvy är bevis för att aktien är på uppgång därför att den under denna månad har stigit med 30% (när den på det hela taget är historiskt låg och bolaget går pissdåligt och kursen inte förväntas stiga annat än pga random fluktuationer).
Citera
2023-07-21, 13:51
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad anser du denna korrelation visar? När du reducerar data till en linje korrelerar *alla* olika datamängder med varandra.

Den visar på en ökande temperatur på jorden när antalet solfläckar minskar, hur kan du inte fatta det när graferna(jag postade fler än en) visar temperatur på jorden respektive solfläckar?
Citera
2023-07-21, 13:53
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag motiverade det på ett annat sätt.

Hur räknade du fram skalfaktorn? Och varför har du valt mean(samples): 100?

För att de passade bra för att visa korrelationen(kausaliteten), om du anser att de är fel får du gärna ange på vilket sätt de skulle kunna vara en felkälla i sammanhanget?
Citera
2023-07-21, 14:07
Medlem
Citat:
Den visar på en ökande temperatur på jorden när antalet solfläckar minskar, hur kan du inte fatta det när graferna(jag postade fler än en) visar temperatur på jorden respektive solfläckar?
Bara för att en kurva går upp och en annan ned innebär inte det att det finns något orsakssamband. Att aktiekurserna gått upp samtidigt som temperaturen visar inte vara sig att aktiekursen styr temperaturen eller att temperaturen styr aktiekurserna.
Citera
2023-07-21, 14:08
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
För att de passade bra för att visa korrelationen(kausaliteten), om du anser att de är fel får du gärna ange på vilket sätt de skulle kunna vara en felkälla i sammanhanget?
Det är ju din graf. Om du inte vet varför du valt de parametrar du valt så får det vara bra så.

Korrelation ser usel ut, förövrigt.
Citera
2023-07-21, 14:08
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Bara för att en kurva går upp och en annan ned innebär inte det att det finns något orsakssamband. Att aktiekurserna gått upp samtidigt som temperaturen visar inte vara sig att aktiekursen styr temperaturen eller att temperaturen styr aktiekurserna.

Inom klimatvetenskapen räcker korrelation för att bevisa kausalitet, se CO2 kontra temperatur i denna tråd genom alla år.
Citera
2023-07-21, 14:11
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Inom klimatvetenskapen räcker korrelation för att bevisa kausalitet, se CO2 kontra temperatur i denna tråd genom alla år.
Orsakssambandet är känt. Så det är en lögnaktig halmgubbe.

Orsak leder alltid till korrelation och när detta visas försöker du invända mot det kända orsakssambandet med "korrelation är inte kausalitet". Korrelationen finns där för att det kända orsakssambandet gör det. Korrelation är på sätt alltså inte heller ett argument mot kasualitet.
Citera
2023-07-21, 14:12
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:

Man skulle kunna säga sak om koldioxid. Bara för att man bränt en massa kol så innebär inte detta att det finns något orsakssamband.
Citera
2023-07-21, 14:14
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är ju din graf. Om du inte vet varför du valt de parametrar du valt så får det vara bra så.

Korrelation ser usel ut, förövrigt.

Jag vet varför jag valt dem, jag behöver inte redovisa dessa skäl för att du ber mig om det.
Valet jag gjort skapar en tydlig graf utan fel, det borde räcka.

Notera att du påpekat att man inte kan kolla på korta trender, enligt dig är 7 år(från 2016 till idag) alldeles för kort. Därför en 65-årig trend mest relevant då den inte får blir för kort, inom det tidsspann du valt att utgå från(med basår 1958 då).

Varför anser du att ditt basår och den långsiktiga korrelation(kausalitet) som blir mycket tydlig därifrån är fel?
Citera
2023-07-21, 14:19
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag vet varför jag valt dem, jag behöver inte redovisa dessa skäl för att du ber mig om det.
Valet jag gjort skapar en tydlig graf utan fel, det borde räcka.

Du har ju just berättat varför du valt dom. För att du tycker att det visar vad du vill se.
Jag håller inte med dig. Det är inte därför jag undrar. Jag undrade bara för att få en bild av ditt kunskapsläge. Och det är således det du flyr ifrån nu.
Citat:

Notera att du påpekat att man inte kan kolla på korta trender, enligt dig är 7 år(från 2016 till idag) alldeles för kort. Därför en 65-årig trend mest relevant då den inte får blir för kort, inom det tidsspann du valt att utgå från(med basår 1958 då).

Varför anser du att ditt basår och den långsiktiga korrelation(kausalitet) som blir mycket tydlig därifrån är fel?
Vad menar du med basår? Jag skulle kalla det för startår. Basåret skulle jag kalla för period 1951-1980 eftersom det är nasas referens.

Jag valde 1958 för att det är så långt tillbaka som det finns data på Woodfortrees. Det går alltså inte att välja en längre serie. Detta skrev jag också i inlägget där jag presenterade grafen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in