Citat:
Ursprungligen postat av
zorceus
Jag vet varför jag valt dem, jag behöver inte redovisa dessa skäl för att du ber mig om det.
Valet jag gjort skapar en tydlig graf utan fel, det borde räcka.
Du har ju just berättat varför du valt dom. För att du tycker att det visar vad du vill se.
Jag håller inte med dig. Det är inte därför jag undrar. Jag undrade bara för att få en bild av ditt kunskapsläge. Och det är således det du flyr ifrån nu.
Citat:
Notera att du påpekat att man inte kan kolla på korta trender, enligt dig är 7 år(från 2016 till idag) alldeles för kort. Därför en 65-årig trend mest relevant då den inte får blir för kort, inom det tidsspann du valt att utgå från(med basår 1958 då).
Varför anser du att ditt basår och den långsiktiga korrelation(kausalitet) som blir mycket tydlig därifrån är fel?
Vad menar du med basår? Jag skulle kalla det för startår. Basåret skulle jag kalla för period 1951-1980 eftersom det är nasas referens.
Jag valde 1958 för att det är så långt tillbaka som det finns data på Woodfortrees. Det går alltså inte att välja en längre serie. Detta skrev jag också i inlägget där jag presenterade grafen.