Citat:
Nu förklarar jag för andra gången: Jag svarade på det som du kringgick i Xenonens svar till dig. Om du hade svarat ordentligt hade det kunnat undvikas.
Poängen nu är att det Vinos tar upp är känt sedan länge av konventionell forskning och inte på något sätt talar mot den länk som Xenonen gav. Men det förklarade inte du för Xenonen.
(Det är för övrigt mycket märkligt att du fortfarande inte tycks ha uppfattat den strategi som Xenonen och dennes få gelikar använder i tråden.)
Poängen nu är att det Vinos tar upp är känt sedan länge av konventionell forskning och inte på något sätt talar mot den länk som Xenonen gav. Men det förklarade inte du för Xenonen.
(Det är för övrigt mycket märkligt att du fortfarande inte tycks ha uppfattat den strategi som Xenonen och dennes få gelikar använder i tråden.)
Vinos förklaring till glacialcyklerna är okonventionell. Enligt den konventionella är det excentricitet som dominerar. Se till exempel här:
" about 800,000 years ago, the cycle of Ice Ages lengthened to 100,000 years, matching Earth’s eccentricity cycle"
https://science.nasa.gov/science-research/earth-science/milankovitch-orbital-cycles-and-their-role-in-earths-climate/
För att få den hypotesen att gå ihop behövs hög klimatkänslighet. Är väl därför NASA osv håller sig till den hypotesen
Men Vinos analys av proxydata visar att glacialcykeln än 82K +/- 41K, vilket betyder att excentricitet omöjligt kan vara den dominerande förklaringen, endast axellutningen kan det. Den konventionella förklaringen är alltså fel. Vilket öppnar upp för möjligheten att klimatkänsligheten inte behöver vara hög. Och ger stöd för Vinos halvt paradoxala hypotes om att ju mer värme som transporteras till polerna, desto kallare blir planeten.
Enligt mig var mitt svar till Xenonen mitt i prick. Han har nu fått den information han behöver för att börja inse att Vinos måste ha rätt.
Vet inte vad du syftar på gällande taktik, men vanligt är ju att klanka ned på "enskilda forskare". Men vet inte vad du ville komma till. Sen undviker jag att "klumpa ihop" dessa "gelikar" du skriver om. Tycker att alla är olika.