2023-07-20, 22:53
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Finns väl risk för det fortfarande, här i norden är det främst vintern som påverkas, sommaren tror jag kommer vara som vanligt.
Såg någon glaciär i Schweiz häromdagen som var helt borta nu.

Suck, du klagar ju på ALLT väder, vi tycker inte om dina idiotinlägg i klimatforumet. Du skulle trivas i San Francisco, där är temperaturen 10-20 C året om.
Citera
2023-07-21, 00:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, variationer som ENSO gör att varje år inte nödvändigtvis är varmare än sitt föregående.
[...]
Kul att se att du använde mean (samples) 12
Bra att du inser att naturliga variationer spelar in. Om du hade förstått mina tidigare inlägg hade du sett att jag även använt 12 månader tidigare. Valet beror förstås på omständigheterna.
Citera
2023-07-21, 01:17
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Bra att du inser att naturliga variationer spelar in.

Ja, såklart att jag inser det? Det är ju det jag förklarat för dig. Det är vad som ger upphov till bruset i klimatsignaler och kan även driva trender i klimatet.
Men denna trend som nu råder står människan helt och hållet för.
AR6 WG1

The likely range of human-induced warming in global-mean surface air temperature (GSAT) in 2010–2019 relative to 1850–1900 is 0.8°C–1.3°C, encompassing the observed warming of 0.9°C–1.2°C, while the change attributable to natural forcings is only −0.1°C to +0.1°C. The best estimate of human-induced warming is 1.07°C.

Citat:
Om du hade förstått mina tidigare inlägg hade du sett att jag även använt 12 månader tidigare. Valet beror förstås på omständigheterna.
Nu ljuger du. Väldigt explicit för omväxlings skull.
Senast redigerad av MrArtur 2023-07-21 kl. 01:19.
Citera
2023-07-21, 01:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nu ljuger du. Väldigt explicit för omväxlings skull.
Nej, se t.ex. här från 30/6r:
Citat:
Trenden sedan 2016 är sjunkande temperatur.
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:2013/to:2023/mean:12/plot/gistemp/from:2016/to:2023/mean:12/trend
https://www.flashback.org/sp84925515
Citera
2023-07-21, 01:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Klimatologisk? Det har uppenbarligen aldrig tidigare varit så kallt på planeten som den senaste tiden.

https://www.climate.gov/media/15006

Haha vi har haft snöbollsklimat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Snowball_Earth
Citera
2023-07-21, 01:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Hundra år är ju ingenting. Den långsiktiga trenden sedan dinosauriernas tid har gått stadigt nedåt.

En grad sedan 1800-talet är inte speciellt snabbt. För mindre organismer är ännu långsammare, så de hinner med lätthet att anpassa sig.

En grad på undra år är 10 grader på tusen och hundra på 10 000. Det är fruktansvärt snabbt.
Citera
2023-07-21, 02:07
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Argumentet är givetvis tillgänglig data samt att dina inlägg i frågan är helt irrelevanta. Välj själv antalet månader för medelvärdesbildningen som du vill. Det ändrar inte det faktum att trenden är negativ. Varför tjafsar du såhär hela tiden?

Tråden handlar om ”global uppvärmning/växthuseffekten” i forumet för vetenskap. Då är givetvis data som gäller den globala uppvärmningen av intresse för alla som har ett vetenskapligt synsätt. Din fråga är mycket märklig.

Det är dina inlägg som är helt irrevelanta, och ovetenskapliga.

Du har inte på något vis rättat fysiken, som du sade du skulle göra, utan skriver bara snömos.

Du framstår som en sinnessjuk sektmedlem.
Citera
2023-07-21, 02:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Haha vi har haft snöbollsklimat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Snowball_Earth
Citat:
En grad på undra år är 10 grader på tusen och hundra på 10 000. Det är fruktansvärt snabbt.
Det visar ju verkligen hur klimatet varierar över tid.
Citat:
Det är dina inlägg som är helt irrevelanta, och ovetenskapliga.

Du har inte på något vis rättat fysiken, som du sade du skulle göra, utan skriver bara snömos.

Du framstår som en sinnessjuk sektmedlem.
På vilket sätt, menar du?
Citera
2023-07-21, 06:24
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ditt inlägg visar åter att du överhuvudtaget inte förstår matematik eller vad frågan handlar om. Varför lägger du dig i sådant som uppenbarligen är långt över din förmåga? Har du ingen självinsikt?
Hur mycket du än slingrar dig så visar tillgänglig data en sjunkande temperatur sedan 2016. Varför är det så svårt att medge?

Om det är så så borde du väl kunna visa en källa på att det pågår en signifikant trend av avkylning sedan dess, och att det är ett meningsfullt tidsspann att generalisera från, och hur man i så fall ska förstå det hela, när CO2:n bara stiger. Ja, alltså någon form av källa utöver din fantasi och ett diagram du inte förstår vore ju bra.

Jag är rätt så självkritisk och undrar ofta om jag har fått något fel, i synnerhet när jag har skrivit något stöddigt och nedlåtande. Hade någon annan skrivit något sånt här som du skrev ovan så hade jag tänkt, oj fan, jag måste kolla om jag inte har missförstått något.

Men du, du använder orden som om de är helt innehållslösa för dig. Det är tydligt att ingenting du skriver är meningsfullt, du verkar inte förstå någonting. Att diskutera med dig är som att diskutera med chatGPT, ja med undantaget att den åtminstone kan låtsas vara smart.
Senast redigerad av anomalign 2023-07-21 kl. 06:39.
Citera
2023-07-21, 08:49
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Hur mycket du än slingrar dig så visar tillgänglig data en sjunkande temperatur sedan 2016. Varför är det så svårt att medge?
Du tror att världen kretsar kring ditt hem. En riktig byfåne med andra ord.
Citat:
I tisdags uppmätte USA:s femte största stad, Phoenix i Arizona, nytt värmerekord på 47,8 grader, rapporterar TT.
21 dagar i sträck har temperaturen överstigit 43 grader, vilket även det är ett rekord.
Den globala temperaturen stiger.
Jordens varmaste dag, sedan vi började mäta temperaturer uppmättes i början av juli 2023.
Vad är det som är så jävla svårt att förstå?
Senast redigerad av Conjuring 2023-07-21 kl. 08:52.
Citera
2023-07-21, 09:29
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nej, se t.ex. här från 30/6r:
https://www.flashback.org/sp84925515
Och här använde du 100.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Så en bättre fråga är kanske snarare vilka du inte använt.

Det är uppenbart att du inte förstår vad du plottar. Om du fick en kurva med låga frekvenser och en med höga, skulle du förmodligen inte kunna identifiera vilken av dem som hade högst frekvenser ens om du fick se Fourier - transformen av kurvorna.

Du kan heller inte skilja mellan väder och klimat och det är uppenbart att du bara upprepar vad andra förnekare sagt utan att förstå vad de säger. Och uppmanar sedan andra att tänka själva. *Och inte kan du lära dig något nytt heller eftersom du ser ett personligt misslyckande i att lära dig något nytt.*

Det är idioti i sin essens. Och faktiskt. Den enda förutsättningen som idioti behöver för att kunna frodas är det sista (mellan '*' ).
Senast redigerad av MrArtur 2023-07-21 kl. 10:07.
Citera
2023-07-21, 10:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Och här använde du 100.
[...]
Citat:
Ursprungligen postat av Conjuring
Du tror att världen kretsar kring ditt hem. En riktig byfåne med andra ord.

Den globala temperaturen stiger.
Jordens varmaste dag, sedan vi började mäta temperaturer uppmättes i början av juli 2023.
Vad är det som är så jävla svårt att förstå?
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Om det är så så borde du väl kunna visa en källa på att det pågår en signifikant trend av avkylning sedan dess, och att det är ett meningsfullt tidsspann att generalisera från, och hur man i så fall ska förstå det hela, när CO2:n bara stiger. Ja, alltså någon form av källa utöver din fantasi och ett diagram du inte förstår vore ju bra.
Jag är rätt så självkritisk och undrar ofta om jag har fått något fel, i synnerhet när jag har skrivit något stöddigt och nedlåtande. Hade någon annan skrivit något sånt här som du skrev ovan så hade jag tänkt, oj fan, jag måste kolla om jag inte har missförstått något.

Men du, du använder orden som om de är helt innehållslösa för dig. Det är tydligt att ingenting du skriver är meningsfullt, du verkar inte förstå någonting. Att diskutera med dig är som att diskutera med chatGPT, ja med undantaget att den åtminstone kan låtsas vara smart.
Varför är ni så otroligt tjafsiga? Källan är t.ex. GISTEMP. Vad är svårt att förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in