Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-06-27, 01:06
Medlem
XEXXE69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nammnet
Jag tror att det är du som har dopaminflöde just nu när du skriver fantasifulla inlägg.

Förklara varför lågbegåvade limmar fast sig på motorvägen.
Citera
2023-06-27, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Grejen är att Musk bokstavligen kallar det (= alla verksamheter förutom fossila bränslen) för försumbart ("no meaningful impact"), vilket innebär att han menar att exempelvis köttindustrin, bottentrålning, avskogning osv är betydelselöst i sammanhanget.
Jag tycker du märker ord väl mycket här. Det är ett tweet från Musk, inte en lång uppsats.

Här ett annat citat från Musk:
Citat:
“Climate change is the biggest threat that humanity faces this century, except for AI,” he continues. “I keep telling people this. I hate to be Cassandra here, but it’s all fun and games until somebody loses a fucking eye. This view [of climate change] is shared by almost everyone who’s not crazy in the scientific community.
Citera
2023-06-27, 15:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag tycker du märker ord väl mycket här. Det är ett tweet från Musk, inte en lång uppsats.

Musk vill göra sådant som verkligen märks och gör nytta. Ändå hånas han av sådana som anomalign. Det visar verkligen hur sjuk klimatdebatten är. (Och om AI lärs upp av dårar och politiskt korrekta mobbartyper står vi onekligen inför olösliga problem.)
Citera
2023-06-27, 17:15
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Men det han påstår, att exempelvis jordbruk eller köttindustrin inte har någon som helst meningsfull påverkan på klimatet, är helt felaktigt. Jag kan inte se hur man kan komma runt det och nå fram till en välvillig tolkning av det. Det är inte "sant men dåligt formulerat", utan det är 100% felaktigt. Visst står fossilindustrin för merparten av problemet, men det betyder inte att andra sektorer är meningslösa.

Jag tycker att det är extra problematiskt när han har egna ekonomiska intressen (då han kränger elbilar) av att lyfta fram och isolera särskilt fossilindustrin som det enda problemet.
Citera
2023-06-27, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XEXXE69
Förklara varför lågbegåvade limmar fast sig på motorvägen.

De vill att de som redan har mest att säga till om ska få ännu mer att säga till om. För det är vad vetenskapen förespråkar. Och vetenskap är deras religion
Citera
2023-06-27, 23:25
Medlem
XEXXE69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
De vill att de som redan har mest att säga till om ska få ännu mer att säga till om. För det är vad vetenskapen förespråkar. Och vetenskap är deras religion

Korrekt.
Och vetenskapen är finansierad av de som har mest att säga till om.
Citera
2023-06-29, 12:12
Medlem
anomaligns avatar
https://youtu.be/zAG3-t-fHbY

En animering framställd av NASA, som visualiserar flödet av CO2 på jorden. Det gröna är naturlig koldioxid och det gula är antropogen.
Citera
2023-06-29, 23:44
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Men det han påstår, att exempelvis jordbruk eller köttindustrin inte har någon som helst meningsfull påverkan på klimatet, är helt felaktigt. Jag kan inte se hur man kan komma runt det och nå fram till en välvillig tolkning av det. Det är inte "sant men dåligt formulerat", utan det är 100% felaktigt. Visst står fossilindustrin för merparten av problemet, men det betyder inte att andra sektorer är meningslösa.

Jag tycker att det är extra problematiskt när han har egna ekonomiska intressen (då han kränger elbilar) av att lyfta fram och isolera särskilt fossilindustrin som det enda problemet.

Jämför med Gretas tweet, som nu används av fåntrattar. Rent tekniskt är den inte felaktig, då den "expert" hon skrev om inte sade att vi människor skulle gå under inom fem år, men charlataner väljer att ljuga, eller visa att de inte förstår mänsklig kommunikation.

En tweet - och idioter går bananas. Det finns ingen anledning till det, men de reagerar som att de själva aldrig har sagt något dumt. Och notera att där finns ingen skillnad mellan om Greta hade rätt eller inte.

Den som klagar på sådant är helt utan självinsikt, är kanske rädd för Greta, eller har köpt oljans desinformation.
Citera
2023-06-30, 00:19
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jämför med Gretas tweet, som nu används av fåntrattar. Rent tekniskt är den inte felaktig, då den "expert" hon skrev om inte sade att vi människor skulle gå under inom fem år, men charlataner väljer att ljuga, eller visa att de inte förstår mänsklig kommunikation.

En tweet - och idioter går bananas. Det finns ingen anledning till det, men de reagerar som att de själva aldrig har sagt något dumt. Och notera att där finns ingen skillnad mellan om Greta hade rätt eller inte.

Den som klagar på sådant är helt utan självinsikt, är kanske rädd för Greta, eller har köpt oljans desinformation.

Jag vet inte om jag skulle säga att jag eller någon annan går bananas över Musks tweet (fast sånt är man sällan själv bästa person att avgöra, så kanske gör jag det) utan jag tycker att jag helt enkelt kritiserade honom för att svamla, om ett för mig viktigt ämne. Andra har kritiserat hans tweet och liknat den vid klimatförnekelse.

Jag är bekant med den här grejen man kan göra när man över några öl drar till med dramatiska överdrifter och superlativ för uttrycka en åsikt (typ: spelarna i AIK är de största bögarna i landet!) men då brukar i regel åhörarna på något vis göras införstådda med att det handlar om hyperbol och att man inte menar det man säger ordagrant. Men det finns liksom ingen sån markör i Musks tweet, och en typisk läsare kommer att tolka det som att han bokstavligen menar det som står där. Han påstår sig dessutom vara överintelligent autist, och då borde väl kanske åtminstone en gnutta språklig precision kunna förväntas.

Musk har typ 150 miljoner följare på Twitter, varav en inte oansenlig mängd nog tycker att han är verklighetens typ Tony Stark och ett supergeni som vet bättre än alla världens forskare om allt. Av den anledningen tycker jag att det är ganska angeläget att hålla hans uttalanden till en högre standard än de som kommer när man diskuterar typ invandring med sin fulla polare.
Citera
2023-06-30, 00:24
Avstängd
Molekyl3ns avatar
CO2 vs. CO
Citera
2023-06-30, 00:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag vet inte om jag skulle säga att jag eller någon annan går bananas över Musks tweet (fast sånt är man sällan själv bästa person att avgöra, så kanske gör jag det) utan jag tycker att jag helt enkelt kritiserade honom för att svamla, om ett för mig viktigt ämne. Andra har kritiserat hans tweet och liknat den vid klimatförnekelse.

Jag är bekant med den här grejen man kan göra när man över några öl drar till med dramatiska överdrifter och superlativ för uttrycka en åsikt (typ: spelarna i AIK är de största bögarna i landet!) men då brukar i regel åhörarna på något vis göras införstådda med att det handlar om hyperbol och att man inte menar det man säger ordagrant. Men det finns liksom ingen sån markör i Musks tweet, och en typisk läsare kommer att tolka det som att han bokstavligen menar det som står där. Han påstår sig dessutom vara överintelligent autist, och då borde väl kanske åtminstone en gnutta språklig precision kunna förväntas.

Musk har typ 150 miljoner följare på Twitter, varav en inte oansenlig mängd nog tycker att han är verklighetens typ Tony Stark och ett supergeni som vet bättre än alla världens forskare om allt. Av den anledningen tycker jag att det är ganska angeläget att hålla hans uttalanden till en högre standard än de som kommer när man diskuterar typ invandring med sin fulla polare.

Det var ett bra svar, och jag håller med. När man har många läsare får man tänka efter.
Citera
2023-06-30, 12:13
Medlem
MrArturs avatar
Med lite inspiration från denna:
https://www.nature.com/articles/s41558-023-01679-4

Har jag ett förslag på en liten forumlek.
Frågan är hur vi ska göra med insatser. En pengaöverföring kommer att innebära outning.

Så vi kan kanske rikta in oss på annat. Förslagsvis något som förnekare har stora kapital investerat i, nämligen stolthet.

Om villkoren går i uppfyllelse behöver den som sätter emot skriva :Jag hade fel och du hade rätt ". Om villkoren inte går i uppfyllelse så skriver jag "jag hade fel du hade rätt".

Här kommer påståendena/villkoren:
1. 2023 kommer att bli det varmaste året sedan mätningarna började enligt NASAs gistemp.

2. År 2024 kommer antingen att bli det varmaste året på samma sätt som i 1 eller det näst varmaste och isf endast slaget av 2023.

Någon som sätter emot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in