Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
För mig är figur 6 bara en världskarta med markörer vid proxy-platserna.
Nej. Det är det inte. Såhär ser figur 6 ut.
Klicka på "View publication" på researchgate - sidan du länkade till och sedan vidare på länken efter DOI-numret.
Figur 6:
https://ibb.co/C0m2pNF
Citat:
Figur 4 har ju en temperaturskala till höger.
Jag har inte läst artikeln, utan jag sökte rätt på en figur som samlade många rekonstruktioner i samma figur. Man kan se att samtliga rekonstruktioner visar de kalla seklena innan 1900-talet, samt de relativt varma temperaturerna på vikingatiden. Och så den svarta kurvan som visar det varma klimatet i början av bronsåldern.
Då bör du nog även läsa det du har tillgång till av abstract exempelvis. Figurer visar inte alltid vad man tror.
Författarna är inte sämre på att tolka sina figurer och vad de kommit fram till än vad du är.
Citat:
Av det jag läst om historiskt klimat, de fynd man gjort av mänskliga samhällen, samt hur skog och övriga växter växte geografiskt, ser jag det som troligare att ovanstående kurvor är nära sanningen, än den som var nästan helt platt innan 1900, som du länkade till.
Fast det är ju inte så konstigt att så sker när du tillämpar den metod du demonstrerar här i tråden. Samma med Totius. Förnekar allt som talar emot förutfattade uppfattningar och liksom körsbärsplockar inom samma figurer och stycken som han i övrigt förkastar eller inte läser.
Att du kommer fram till något när du plöjer litteratur, innebär inte att det är förenligt med forskningsläget. Det är uppenbarligen inte ens förenligt med de referenser du själv försöker körsbärsplocka.
Citat:
Nja, speciellt stor skillnad är det inte i de kraftiga svängningarna förr och nu, trots att rekonstruktionerna har långsamma filter. Och som sagt, i början av 1700-talet värmdes England betydligt snabbare än på 1900-talet. Troligen hela planeten, med tanke på att solen gick från en helt inaktiv fas (orsaken till att det var så kallt) till att bli ovanligt aktiv i några decennier. Vilket så klart fick temperaturen att öka snabbt under de decennierna.
Jag skulle snarare säga att de visar den exceptionella uppvärmningen som människan orsakar, trots lågpassfiltrering.
Citat:
Så du menar att land har varit trögt de senaste 100 åren? Men land var mindre trögt förr, när landtemperaturen svängde snabbare än nu?
Nej. Jag menar vad jag skrev. Att vatten värms trögare. Det är därför det är sannolikare att hitta snabbare temperaturväxlingar i data som endast innefattar land än de som undersöker hav eller land och hav.
Citat:
De två meningarna kan inte samtidigt vara sanna.
Först skriver de att det aldrig har varit varmare på norra halvklotet än det var i slutet av 1900-talet. Sedan i nästa mening skriver de att om man projicerar nuvarande temperaturökning fram till 2100 kommer man troligen nå högre temperaturer än under klimatoptimumets varmaste decennier.
Citat:
Om den andra meningen är sann, kan inte den första vara det. Jag tror att den andra meningen är sann, dvs det är ett tag kvar tills vi når samma temperaturer som under början av bronsåldern. Det skulle också stämma in med de fynd man gjort, som visar att det funnits andra växter och djur i norden på den tiden, och som numera bara lever längre söderut.
När du kommer fram till något sådant bör det första att fråga dig själv vara "vad har jag missförstått" och sedan gräva rejält i det innan du konstaterar att du kan deras arbete bättre än de själva.
Citat:
utan jag sökte rätt på en figur som samlade många rekonstruktioner i samma figur
Det är inte svårt att hitta. Det är rätt märkligt att detta var var du lyckades hitta som en slump. Jag ställer mig väldigt skeptisk till det. Det du sökte var snarare en figur som samlade många rekonstruktioner och stimulerade din konfirmationsbias. Här blev det fel, som det oftast blir med en sådan metod.