Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-24, 19:53
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Klent av pseudovetenskapens "forskare" att inte kommit fram med ett enda bevis för AGW de senaste 30 åren man hållit på. Mest med desinfo och förfalskningar av data.

Vad tror du? Hur många miljarder höstar dessa "forskare" in på sin alarmism? Utan den, inga stål!

Jag har följt den vetenskapliga debatten ett bra tag och jag kan inte direkt påstå att jag skönjer någon gigantisk konspiration inom det här ämnet även om det finns motstridiga uppgifter. Forskningsstödet för att människan påverkan på klimatet är ju långt bredare än motsatsen.

Dessutom, vad spelar det för roll? För våran egen del är det bara bra att slippa oljan, föroreningar, få en bättre miljö o.s.v.
Citera
2011-11-24, 19:57
Medlem
Eithnes avatar
Citat:
Räkna inte med att få ett vettigt svar från G! Han är ett offer för klimatpropaganda och har möjligen gått i proselytskola första femton åren och inte ens förståt vad de propagerar för och hur... Som nykläckta Jehovas kan låta övertygande trots att de inte vet något om saken...

Ja, jag gav upp för typ hundrafemtio sidor sedan. Det är, som sagt, svårt att diskutera med någon som inte förstår det den försöker försvara.

Noterar med förtjusning att Anna Lindstedt inte känner till varken Climategate 2.0 eller IPCC:s nya position. Känns lite som om de som försvarar CAGW bestämde sig för 20 år sedan att forskningen var färdig och nu behöver man inte läsa en artikel, rapport eller nyhet längre. Bekvämt!
Citera
2011-11-24, 20:19
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Forskningsstödet för att människan påverkan på klimatet är ju långt bredare än motsatsen.
Källa?

Dessutom ... avgör inte ÅSIKTER hur någonting verkligen är.
En åsikt är endast en åsikt, ett antagande.

Om du har åsikten att det finns en Gud i himlen, bevisar inte det att Gud finns!
Det spelar ingen roll hur många som stödjer idén om Guds existens. Det är inget gudsbevis.
Citera
2011-11-24, 21:36
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
J...

Dessutom, vad spelar det för roll? För våran egen del är det bara bra att slippa oljan, föroreningar, få en bättre miljö o.s.v.

Spelar roll? Känner du till att vårt välstånd bygger på tillgång till billig energi och metaller? Varför skulle vi i Sverige frivilligt avstå fossila bränslen? Överlägset i biltanken!
Om ökad CO2 i atmosfären dessutom har en liten positiv effekt på jordens klimat, ska vi väl bränna så mycket som möjligt? Plus gödningen!

Föroreningar (typ svavel) är närmast ett minne blott... Bättre miljö? Vad sägs om risken för sämre välstånd och ekonomisk stagnation då? Lite utanför ämnet här dock. Vill du fortsätta om detta rekommenderar jag klimattråden.

Håller på att läsa om Climategate 2, men har för tillfället inget smaskigt att komma med.
Senast redigerad av Taalmannen 2011-11-24 kl. 22:26. Anledning: borttappat citattecken
Citera
2011-11-24, 22:02
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eithne
Ja, jag gav upp för typ hundrafemtio sidor sedan. Det är, som sagt, svårt att diskutera med någon som inte förstår det den försöker försvara.

Noterar med förtjusning att Anna Lindstedt inte känner till varken Climategate 2.0 eller IPCC:s nya position. Känns lite som om de som försvarar CAGW bestämde sig för 20 år sedan att forskningen var färdig och nu behöver man inte läsa en artikel, rapport eller nyhet längre. Bekvämt!

Ja du! Måste bekänna att jag inte visste vem AL är! En till nolla! Men, med förtjusning? Jag blir spyfärdig!

Jättejobbigt med okunniga! Snacka med en papegoja skulle i flera fall vara mer givande!

Istället för att visa på det möjliga antropogena bidraget till klimatet har man höjt den obevisade hypotesen till dogm! Nä, det duger inte!

Visst, våra gamla politiker som bidrog till att ta oss ifrån fattigsverige var så upptagna med det, att miljön fick lida. Men de var åtminstone på rätt spår. Dagens korkade politiker har glömt allt vad gäller orsak och verkan tycks det, och verkar vilja bidraga till att leda in oss mot undergången. Varför kan man undra?!
Senast redigerad av Taalmannen 2011-11-24 kl. 22:06. Anledning: förtydligande
Citera
2011-11-24, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Källa?

Den enda källa han har till att det är nästan absolut säkert att AGW existerar, är CRU-forskarna. Och nu med Climategate 2 finns det ju svart på vitt att de inte heller själva är övertygade. Citatet jag gav av Keith Briffa här ovan säger egentligen allt.
Citera
2011-11-25, 00:04
Medlem
MoLoKs avatar
Vad alla utom klimathysterikerna visste: http://wattsupwiththat.com/2011/11/24/world-bank-global-warming-journals-and-cru/

World Bank och Goldman Sachs älskar klimatforskare och kärleken är besvarad!
Citera
2011-11-25, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Vad alla utom klimathysterikerna visste: http://wattsupwiththat.com/2011/11/24/world-bank-global-warming-journals-and-cru/

World Bank och Goldman Sachs älskar klimatforskare och kärleken är besvarad!

Världsbanken är en central aktör i den där 100 miljarder dollar-fonden som man vill samla ihop från skattebetalare, i klimathotets namn.

Citat:
In what is being hailed as a significant victory for developing countries the new fund will be managed under the auspices of the UN rather than the World Bank, although the bank will still be involved as the interim trustee of the fund subject to a review three years after the launch of the fund.

Citat:
"The proposed Green Climate Fund is good news, but it is designed to distribute the funds not raise them," observed Richard Gledhill, head of climate change and carbon markets at PwC. "More work is needed on potential new sources of funds and the role of the private sector in meeting the goal of raising $100bn per annum by 2020 to support climate action."

http://www.businessgreen.com/bg/news/1931989/cancun-green-fund-dominate-global-climate-finance
Citera
2011-11-25, 11:18
Medlem
Eithnes avatar
Citat:
Ja du! Måste bekänna att jag inte visste vem AL är! En till nolla! Men, med förtjusning? Jag blir spyfärdig!

Jättejobbigt med okunniga! Snacka med en papegoja skulle i flera fall vara mer givande!

Istället för att visa på det möjliga antropogena bidraget till klimatet har man höjt den obevisade hypotesen till dogm! Nä, det duger inte!

Visst, våra gamla politiker som bidrog till att ta oss ifrån fattigsverige var så upptagna med det, att miljön fick lida. Men de var åtminstone på rätt spår. Dagens korkade politiker har glömt allt vad gäller orsak och verkan tycks det, och verkar vilja bidraga till att leda in oss mot undergången. Varför kan man undra?!

Du behöver verkligen inte skämmas för det, AL är ännu en av de nästan okända som vill betala dyrt för sämre livskvalitet och det i vårt namn! Jag blev också spyfärdig de första fem åren jag höll på med att studera och diskutera klimatfrågan men jag blev en smula trött. Hur diskuterar man Gud med en Katolik? Och nu känns det lite som att vi skeptiker vunnit, det är bara ett lag (likt 800-års laget mellan Co2 och temperatur, förhoppningsvis något kortare bara) tills media och därefter politiker sakta backar undan medan de spinner det så att det låter som att de räddade planeten. Alldeles för många mäktiga människor har investerat alldeles för mycket prestige i denna frågan för att vår seger ska bli storslagen.

Och jag talar för alla skeptiker jag känner när jag säger att vi är miljövänner.
Citera
2011-11-25, 11:58
Medlem
Citat:
Och jag talar för alla skeptiker jag känner när jag säger att vi är miljövänner.

Om ni är miljövänner men vägrar att inse att den globala uppvärmningen är på riktigt så borde ni i alla fall vilja minska koldioxidutsläppen, av den enkla anledningen att de - utöver klimatförändringarna - leder till att haven blir surare, vilket i sin tur leder till att den biologiska mångfalden i haven får sig en törn. Men vill ni det? Nja, tveksamt. Att ni "skeptiker" skulle vara vänner av natur och miljö i den meningen att ni vill bevara och sköta om densamma är väl därför inte särskilt troligt.
Citera
2011-11-25, 12:02
Medlem
Godowskys avatar
Intressant universitetsföreläsning från en skeptiker.

https://www.youtube.com/watch?v=vDNX...layer_embedded
Senast redigerad av Godowsky 2011-11-25 kl. 12:04.
Citera
2011-11-25, 12:51
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Jag blev också spyfärdig de första fem åren jag höll på med att studera och diskutera klimatfrågan men jag blev en smula trött.
Säg mig, berodde spyfärdigheten och tröttheten på att den akademiska klimatologiutbildning var så tuff, eller var det själva diskuterandet som orsakade illamåendet? Och eftersom det bara var de fem första åren, betyder det att forskarutbildningen gick lite lättare?

Eller mår du illa för att du i 5+ år snackat en massa om något du inte alls behärskar och att du fått bevittna vetenskapen gå framåt, och se forskarna revidera och stärka sina sedan tidigare bevisade teorier?

Citat:
Hur diskuterar man Gud med en Katolik?
Du borde kanske pröva? Ni har ju en gemensam betraktelsegrund i att ni vägrar acceptera vetenskap och observationer som går emot er övertygelse. Men du får i så fall ha lite överseende med att möta ett stort mått flexibilitet, för kyrkan är nog lite mindre rigid i sina ståndpunkter än vad du är.

Citat:
Och nu känns det lite som att vi skeptiker vunnit, det är bara ett lag (likt 800-års laget mellan Co2 och temperatur, förhoppningsvis något kortare bara) tills media och därefter politiker sakta backar undan medan de spinner det så att det låter som att de räddade planeten. Alldeles för många mäktiga människor har investerat alldeles för mycket prestige i denna frågan för att vår seger ska bli storslagen.
Att du och ditt gäng ilitterata D&K-ryggdunkare fått blåmärken på skuldrorna tyder inte på någon vinst, bara att ni är duktiga på att ge varandra otillbörlig cred, samt att ingen vill vistas bland er. Det där med kausalitet är en knepig historia...

Du ska dock ha en liten guldstjärna för "nu känns det lite". För mig tyder det på viss förmåga till reflektion.

Citat:
Berätta, hur märkligt känns det att tala för alla? Eller är ni inte mer än en handfull?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in