Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
...
Skogen har ingen direkt matjord som ökar sin kolhalt i färdigvuxen skog, vad jag vet. Det krävs väl att man plojer för att bygga upp matjord.
...
Det man ser på marken när man går i en skog är förnan, det vill säga det översta jordskiktet där barr, blad och kvistar ännu inte är helt förmultnade. Förnan fylls hela tiden på med nytt material och den gamla ytan täcks över och bildar underliggande skikt där förmultningen fortsätter. Gräver man kommer man ner till allt mer torv- eller jordlika skikt.
Förmultningen avger koldioxid- Om marken är blöt avstannar förmultningen vid torv som har kvar mer kol än slutmultnad matjord.
Vid svedjebruk brände man skogen för att snabbt få ett ytskikt som man kunde odla i.
När förnan tillförs nytt material blir jordlagret tjockare. Detta gäller inte bara för skogar utan för all växtlighet. Jag har bott i mitt hus i 57 år och de avloppsbrunnar som låg i gräsmattans yta när huset var nytt ligger nu i hål som är några centimeter djupa.
Även om kolhalten i slutmultnad matjord är lägre än i förnan är det kol som undandras från kolcykeln och måste ersättas om luftens koldioxsidhalt inte skall sjunka. Före människans tid kom ersättningen huvudsakligen från vulkaner men nu bidrar vi med våra utsläpp och har alltså möjlighet att stabilisera koldioxidhalten.