Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-13, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Solkraft är världens billigaste enrgikälla. Har du helt missat det precis som du har missat allt annat som händer?

Solkraft är intermittent och har kort livslängd.
Det finns inte resurser på jorden till batterier för allt elbehov ifall solen producerade all el.
Citera
2022-01-13, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Ja men det är inte helt enkelt. Luften tar upp vatten och för in det över land där det faller som regn för att via floder rinna tillbaka till havet.
Du kan väl börja med det du påstod, att det var mer vatten i atmosfären som skulle sänka havsnivån. Blandar du in hela hydrologiska cykeln blir det onekligen komplicerat.
Citat:
Men att det är svårt att uppskatta betyder ju inte att det är betydelselöst.
Inte heller betyder det att det inte finns folk som mätt och räknat på sådant här.
Citera
2022-01-13, 09:36
Medlem
Citat:
Samhället ställer om till el. Solkraft är världens billigaste enrgikälla. Har du helt missat det precis som du har missat allt annat som händer?

vi kommer att behöva bygga ut för att klara fossilfritt stål, elbilar. Hittils har vindkraften ersatt lite kärnkraft.

Vi kommer att behöva över 200 TWh el, nu vill du höja till kapaciteten i elnätet till 300 TWh och ersätta biobränslet och den olja vi förbränner i industrin.

Då tar det till år 2200 innan det är färdigbyggt i den takten vi håller nu.

Jag säger så här: prioritet måste vara fossilfritt stål, elektrifiering av transporter och utfasning av olja i industrin.

De källor som bidrar till klimatet måste ersättas först. Biobränslet har jag visat för dig är klimatneutralt. När vi fått grepp om klimatproblematiken kan vi börja tänka på att designa skogarna så de blir mysiga för den kulturella eliten att sitta och skriva dikter i.
Citera
2022-01-13, 10:08
Medlem
liffens avatar
Citat:
Samtidigt som luften kan bära mer vatten med högre temperaturer så utvidgas också havet eftersom varmt vatten tar mer plats än kallare vatten. Havet kommer alltså att stiga samtidigt som det även blir mer vatten atmosfären. Då har jag inte ens räknat med att glaciärerna också tillför vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du kan väl börja med det du påstod, att det var mer vatten i atmosfären som skulle sänka havsnivån. Blandar du in hela hydrologiska cykeln blir det onekligen komplicerat.

Inte heller betyder det att det inte finns folk som mätt och räknat på sådant här.

Jag försöker påpeka att om man pratar om glaciärvatten och värmeutvidgning måste man också ta hänsyn till den hydrologiska cykeln. Det ena finns inte utan det andra. Jag har inte sett något hederligt försök att göra det. Om det finns är det det vi skall diskutera, inte ensidiga uppgifter om glaciärsmältning och värmeutvidgning.
Citera
2022-01-13, 10:56
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

De källor som bidrar till klimatet måste ersättas först. Biobränslet har jag visat för dig är klimatneutralt.
Men om man avstår från biobränslen så kan koldioxidhalten minska fortare, är min slutsats av detta:
Citat:
Biobränsle

Klimatpåverkan

Ett biobränsle har långsiktigt liten klimatpåverkan då de kolföreningar som släpps ut vid förbränning är del av ett kretslopp där de binds tillbaka till biomassan. [ifrågasatt uppgift]

Energiutvinning från fossila bränslen orsakar ofta stora utsläpp av växthusgaser, främst koldioxid, som med största sannolikhet bidrar till den globala uppvärmningen genom växthuseffekten. Det anses därför vara viktigt att utveckla och använda bränslen med låga nettoutsläpp av koldioxid.

Vid förbränning av biomassan frigörs den koldioxid och energi som växten tidigare tagit upp för att växa. Den mängd koldioxid som bildas vid förbränningen är precis samma mängd som växten tagit upp under sin tillväxt, och så länge återväxten är lika hög som uttaget kommer alltså inte koldioxidhalten i atmosfären att öka. Koldioxidutsläpp kan dock uppstå i andra skeden av tillverkningsprocessen, såsom hantering och transporter [20].

https://sv.wikipedia.org/wiki/Biobränsle#Miljö-_och_klimatpåverkan

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

När vi fått grepp om klimatproblematiken kan vi börja tänka på att designa skogarna så de blir mysiga för den kulturella eliten att sitta och skriva dikter i.

Den kulturella eliten! Hur jäkla korkad är du? Du verkar ha en väldigt skev attityd gentemot skogen. Den är ju inte heller en gåva till oss, som du skrev förut.
Skogen har ett värde i sig, precis som haven, precis som människan. Den finns inte för oss, men är ändå en grundförutsättning för oss alla. Hållbara ekosystem är det som gagnar många arter och som vi själva mår bra av. Den är inte en resurs som vi har någon slags rätt till. Tar vi något från skogen måste vi ersätta det, så att kretsloppet och balansen hålls vid liv, bara så kan skogen, det är en visdom som ursprungsfolk har har hållit vid liv, samer såväl som indianer.

Vi måste samarbeta med naturen, inte missbruka den, inte misshandla den. Det är bara så den kan fortsätta att vara en resurs för oss.
Vi är massor av människor som strövar i skogen och mår bra av det. Utan att se oss som någon kulturell elit. Vi led av kalhyggena redan på 60, 70-talet, det blev stora sår i skogen, min pappa förfasade sig varje gång vi såg ett. Man såg att det gjorde ont i honom och så var det för många.
Ändå har det fortsatt. Det var misshandel av livet i skogen.

Och naturligtvis skall vi inte "designa" skogarna, det är ju dumheter, de skall sköta sig själva, de är bättre på det än vad vi är.
Senast redigerad av humanlife 2022-01-13 kl. 11:03.
Citera
2022-01-13, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Men om man avstår från biobränslen så kan koldioxidhalten minska fortare, är min slutsats av detta:

Den kulturella eliten! Hur jäkla korkad är du? Du verkar ha en väldigt skev attityd gentemot skogen. Den är ju inte heller en gåva till oss, som du skrev förut.
Skogen har ett värde i sig, precis som haven, precis som människan. Den finns inte för oss, men är ändå en grundförutsättning för oss alla. Hållbara ekosystem är det som gagnar många arter och som vi själva mår bra av. Den är inte en resurs som vi har någon slags rätt till. Tar vi något från skogen måste vi ersätta det, så att kretsloppet och balansen hålls vid liv, bara så kan skogen, det är en visdom som ursprungsfolk har har hållit vid liv, samer såväl som indianer.

Vi måste samarbeta med naturen, inte missbruka den, inte misshandla den. Det är bara så den kan fortsätta att vara en resurs för oss.
Vi är massor av människor som strövar i skogen och mår bra av det. Utan att se oss som någon kulturell elit. Vi led av kalhyggena redan på 60, 70-talet, det blev stora sår i skogen, min pappa förfasade sig varje gång vi såg ett. Man såg att det gjorde ont i honom och så var det för många.

Och naturligtvis skall vi inte "designa" skogarna, det är ju dumheter, de skall sköta sig själva, de är bättre på det än vad vi är.
Ska vi införa mer naturvårdsbränning? Det har brunnit för lite, tidigare brann årligen ca 1% av skogsytan i Sverige, vilket vi har förhindrat sedan 1800-talet genom brandbekämpning. https://sv.wikipedia.org/wiki/Naturv%C3%A5rdsbr%C3%A4nning
Ursprungsbefolkningen i USA och Australiens sysslade mycket med sånt förr i tiden. Troligen har hittepåursprungsbefolkningen i Sverige också gjort det för att förbättra rennäringen.
http://www.lifetaiga.se/wp-content/uploads/2020/02/sarah_2020-02-12.pdf
Citera
2022-01-13, 12:05
Medlem
Västkustskts avatar
I Sverige hade vi svedjebruk innan kalhyggenas tid.
Citera
2022-01-13, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Nej, inte om man har sin kolsänka i byggnader och kläder istället för i marken. Biobränslet hänger ihop med virke och massaved till konkurrenskraftiga priser.

Du får det ena med det tredje.

Dessutom är det så att en färdigväxt skog i balans, en "naturskog", inte tar upp koldioxid i all evighet. Träd blir gamla, dör och ruttnar upp och då avges kolet till atmosfären igen.

Däremot kan mängden biomassa i teknosfären i alla fall i teorin öka med att vi ersätter gamla betonghus med limträ samt bygger nytt.

Men även där finns väl ett max och en jämvikt.

Men trähus och biofiber är en kolsänka tills de ruttnar eller brinner, lika mycket som biomassan över och under mark på en virkesåker.

Det du i övrigt håller på med är värdekonservativ moralism. Det är bara trams. Då borde du vara emot även jordbruk och alla markanvändning för Europas naturliga tillstånd är skog, skog och åter skog.

För övrigt är det orealistisk. Det blir svårt att ersätta fossil energi ändå. Vi klarar inte bygga ut elsystemet i tid om vi skall bygga ytterligare 100 TWh. Utbyggnadstaken är enstaka TWh per år. Efter mer än ett decenium är vi uppe i 25.

Det är urdumt att lägga sten på börda genom att även avveckla kärnkraftens 40 TWh. biobränsleavvecklingen kräver ytterligare 100 TWh (och flis är väldigt billigt när det går att använda. Fjärrvärmekunderna har sluppit prischocken i vinter, eller hur?

Eller hur!!
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-01-13 kl. 12:20.
Citera
2022-01-13, 12:20
Medlem
Västkustskts avatar
Vi har ett väldigt stort överskott på timmer pga den minskade efterfrågan på papper.
Citera
2022-01-13, 12:34
Medlem
Västkustskts avatar
En annan sak som kultureliten inte känner till är att många kalhyggen bereor på att vänsterpolitik har gjort det så olönsamt att t.ex vara mjölkbonde att de är tvingade att sälja skog för att inte sätta sina gårdar i konkurs.

Så många kalhyggen är i helt onödan och med en sund högerpolitik skulle den skogen fått leva.
Citera
2022-01-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vi har ett väldigt stort överskott på timmer pga den minskade efterfrågan på papper.

Massaved ja... men nu bygger man ju nya processer för ekotextilier. Vi gör kläder av massaveden istället.

Och du noterar att engångsplasten försvinner och ersätta av papp?

Nä, så "väldigt" överskott är det inte för att nyhetstidningar försvinner. Vilket ju är en trend onekligen.

Och sågvirke är en del av trädstammen... utan massaved inget sågtimmer.
Citera
2022-01-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
En annan sak som kultureliten inte känner till är att många kalhyggen bereor på att vänsterpolitik har gjort det så olönsamt att t.ex vara mjölkbonde att de är tvingade att sälja skog för att inte sätta sina gårdar i konkurs.

Så många kalhyggen är i helt onödan och med en sund högerpolitik skulle den skogen fått leva.

Jo, och kalhyggena och monokulturen skapades av ohållbara skogsmetoder från förr. Man plockavverkade och tog de träd man kunde fälla och som var värdefulla.

I Norrland skapade det över tid skogar utan ekonomiskt värde... så då kalhögg man och började om.

I Småland har jag hört att man innan man hade sågar fällde med yxa (den moderna sågen kom väl med de moderna stålverken tror jag på 1800-talet). Fäller man med yxa tar man inte de grövsta och äldsta träden utan de halvvuxna. Så man stoppade återväxten effektivt. När dessa de äldsta träden blev gamla och dog var marken avskogad effektivt, någon föryngring fanns inte.

Stora delar av Småland var avskogade och ombildade som ljunghedar. Glasriket var ett av få områden i Småland med skog, det var därför glashyttorna förlades där, då det fanns bränsle.

Så för drygt 100 år sedan återplanterades ljunghedarna med monokulturer.

Det är dessa som då har avverkats nu och än en gång återplanterats. Så skapades Smålands virkesåkrar, efter vad jag hört. Annars är väl ursprunget där en blandskog skulle jag tro.

En annan sak vi inte skall förglömma är att skogsindustrin är 2/3 av vårt handelsöverskott. Gruvor och metaller 1/3. Verkstadsindustrin går vi väl jämnt skägg på men alla andra sektorer går vi back. Så går vi plus då vi inte har skuld till utlandet längre utan tillgångar (Lettland, Grekland, Island är skyldiga oss kosing tror jag det är?)

Stänger vi ner skogsindustrin försvinner vårt handelsöverskott. Då blir det svårt för Sverige att vara en humanitär stormakt, vår bytesbalans blir negativ. Kronan faller... biståndet blir mindre värt.

Så den gröna vänstern för en stenhård imperialistisk politik. Empatilösa är de!

Virkesexporten går till länder utan skog, eller brist på det. Egypten är stor importör av vårt virke. Så det är taskigt även så, och jag gissar att Egypten söker sitt virke från annan leverantör. Regnskog kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in