Citat:
Ursprungligen postat av
Västkustskt
En annan sak som kultureliten inte känner till är att många kalhyggen bereor på att vänsterpolitik har gjort det så olönsamt att t.ex vara mjölkbonde att de är tvingade att sälja skog för att inte sätta sina gårdar i konkurs.
Så många kalhyggen är i helt onödan och med en sund högerpolitik skulle den skogen fått leva.
Jo, och kalhyggena och monokulturen skapades av ohållbara skogsmetoder från förr. Man plockavverkade och tog de träd man kunde fälla och som var värdefulla.
I Norrland skapade det över tid skogar utan ekonomiskt värde... så då kalhögg man och började om.
I Småland har jag hört att man innan man hade sågar fällde med yxa (den moderna sågen kom väl med de moderna stålverken tror jag på 1800-talet). Fäller man med yxa tar man inte de grövsta och äldsta träden utan de halvvuxna. Så man stoppade återväxten effektivt. När dessa de äldsta träden blev gamla och dog var marken avskogad effektivt, någon föryngring fanns inte.
Stora delar av Småland var avskogade och ombildade som ljunghedar. Glasriket var ett av få områden i Småland med skog, det var därför glashyttorna förlades där, då det fanns bränsle.
Så för drygt 100 år sedan återplanterades ljunghedarna med monokulturer.
Det är dessa som då har avverkats nu och än en gång återplanterats. Så skapades Smålands virkesåkrar, efter vad jag hört. Annars är väl ursprunget där en blandskog skulle jag tro.
En annan sak vi inte skall förglömma är att skogsindustrin är 2/3 av vårt handelsöverskott. Gruvor och metaller 1/3. Verkstadsindustrin går vi väl jämnt skägg på men alla andra sektorer går vi back. Så går vi plus då vi inte har skuld till utlandet längre utan tillgångar (Lettland, Grekland, Island är skyldiga oss kosing tror jag det är?)
Stänger vi ner skogsindustrin försvinner vårt handelsöverskott. Då blir det svårt för Sverige att vara en humanitär stormakt, vår bytesbalans blir negativ. Kronan faller... biståndet blir mindre värt.
Så den gröna vänstern för en stenhård imperialistisk politik. Empatilösa är de!
Virkesexporten går till länder utan skog, eller brist på det. Egypten är stor importör av vårt virke. Så det är taskigt även så, och jag gissar att Egypten söker sitt virke från annan leverantör. Regnskog kanske?