Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-07, 16:38
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det besvarar givetvis inte frågan. Det stärker bara det jag hela tiden påtalar om osäkerheterna. Givet att allt handlar om ca en (1) grads ökning sedan slutet av lilla istiden är osäkerheterna gigantiska. Att dra långtgående och tvärsäkra slutsatser om koldioxidens inverkan decennier och århundranden framåt i tiden är omöjligt.
Jag håller med. Riskerna är stora med det vi håller på att göra med klimatet.
Citera
2023-03-07, 16:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Har du någon bättre metod än klimatmodeller för att se vart vi är på väg?
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag håller med. Riskerna är stora med det vi håller på att göra med klimatet.
Klart att klimatforskningen är viktig men den klimathysteri vi ser i samhället är osaklig och överdriven. Resultaten kommer vidare med all säkerhet att bli annorlunda ju mer modellerna utvecklas. Det behövs sans och förnuft i den aktivistiska klimatrörelsen.

Här är en liten exposé över tidigare klimatalarmism:
https://cei.org/blog/wrong-again-50-years-of-failed-eco-pocalyptic-predictions/
Citera
2023-03-07, 16:48
Medlem
Citat:
Klart att klimatforskningen är viktig men den klimathysteri vi ser i samhället är osaklig och överdriven. Resultaten kommer vidare med all säkerhet att bli annorlunda ju mer modellerna utvecklas. Det behövs sans och förnuft i den aktivistiska klimatrörelsen.
Om man som du gör enbart förlitar sig på olika lobbygrupper som CEI och CLINTEL istället för att titta på vetenskapen kanske man kan få det intrycket. Du tror att larmen är överdrivna men har inga belägg för det.
Citera
2023-03-07, 17:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Om man som du gör enbart förlitar sig på olika lobbygrupper som CEI och CLINTEL istället för att titta på vetenskapen kanske man kan få det intrycket. Du tror att larmen är överdrivna men har inga belägg för det.
Nu ljuger du igen eftersom jag inte alls förlitar mig på några lobbygrupper. Vi har ju nyss diskuterat IPCC:s rapport till exempel. Sammanställningen med gamla artiklar och annat som visade sig vara fel borde vara en nyttig påminnelse för er.

För att återgå till bilden i rapporten så kan man undra varför baslinjen måste utgå från 1850. Hur skulle intervallen för naturliga orsaker se ut om baslinjen istället utgår från t.ex. år 1940 där all ökning fortfarande ryms inom naturliga orsaker? Då skulle mer av den efterföljande observerade temperaturen rymmas inom naturliga orsaker.
Citera
2023-03-07, 17:09
Medlem
Citat:
Nu ljuger du igen eftersom jag inte alls förlitar mig på några lobbygrupper. Vi har ju nyss diskuterat IPCC:s rapport till exempel. Sammanställningen med gamla artiklar och annat som visade sig vara fel borde vara en nyttig påminnelse för er.
Det där är syn där vulgärlogik som bara imponerar på förnekare. Den som gräver kan hitta felaktiga tidningsartiklar, vad menar du att det bevisar? Finns gott om exempel på artiklar som tvärtom bagatelliserar miljöproblem som senare (eller deprimerande ofta redan var kända var problem) visade sig allvarliga också.
Citera
2023-03-07, 17:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det där är syn där vulgärlogik som bara imponerar på förnekare. Den som gräver kan hitta felaktiga tidningsartiklar, vad menar du att det bevisar? Finns gott om exempel på artiklar som tvärtom bagatelliserar miljöproblem som senare (eller deprimerande ofta redan var kända var problem) visade sig allvarliga också.
Poängen är att alarmismen visat sig vara felaktig många gånger tidigare och ni inte verkar lära er något av historien.

Varför svarade du inte på min fråga?
Citera
2023-03-07, 17:19
Medlem
369Qs avatar
Nog förstör vi den här planeten.

Men ”växthuseffekten” är en myt skapad av samma människor som skövlar regnskogar, kolonialiserat, och förgiftar maten vi äter.

Allt handlar om kontroll. De som skapat agendan hade dödat oss alla, djur och natur om de tjänat på det.
Citera
2023-03-07, 17:25
Medlem
Citat:
Poängen är att alarmismen visat sig vara felaktig många gånger tidigare och ni inte verkar lära er något av historien.
Förnekarna har också haft fel många gånger. Rökning är inte farligt, bly i bensin är inte farligt osv. Vad har du lärt dig av det? Samma typ av industrigrupper som du nu hänvisar till.
Citat:
Varför svarade du inte på min fråga?
Därför att jag inte är intresserad av att körsbärsplocka intervall så de gynnar din agenda.
Citera
2023-03-07, 17:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Därför att jag inte är intresserad av att körsbärsplocka intervall så de gynnar din agenda.
Varför ska 1850 vara baslinje när uppvärmningen fram till 1940 ryms inom naturliga orsaker enligt IPCC?
Citera
2023-03-07, 17:44
Medlem
Citat:
Varför ska 1850 vara baslinje när uppvärmningen fram till 1940 ryms inom naturliga orsaker enligt IPCC?
Fråga IPCC.

Hur var det med propaganda från förnekarsidan. Förstod du att sådan förkommit?
Citera
2023-03-07, 17:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Fråga IPCC.

Hur var det med propaganda från förnekarsidan. Förstod du att sådan förkommit?
Jag vet inte vad du menar med förnekare men propaganda kan nog förekomma i alla läger.

Det är du och dina gelikar som hela tiden hänvisar till IPCC. Ni förväntas förstå det ni hänvisar till. Med en flyttad baslinje skulle all uppvärmning kunna falla inom intervallen för naturliga orsaker, eller hur? Tycker du inte att det har en viss betydelse?
Citera
2023-03-07, 17:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

För att det inte bara är koldioxid som påverkar klimatet. Mind blown?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in