Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Hur definierar du propaganda?
Klimatet och orsakerna bakom det är rimligen någon extremt komplext och du tror att saken enkelt kan avgöras av en graf som du sett på internet?
I mitt och säkert många andras fall så handlar det om att ta in den informationen som finns där ute och göra en bedömning utifrån det vad jag tror är rätt. Jag kan omöjligt förstå allt inom ämnet, utan jag måste förlita mig på min förmåga att bedöma trovärdigheten hos olika källor.
Jag gissar att den data och fakta som du baserar din trådstart på är alla dessa grafer som visar att CO2-halten laggar efter temperaturen. Om så är fallet så har det diskuterats säkert en miljon gånger på det här forumet, varav många gånger av mig själv. Sammanfattningsvis så kan man säga att det handlar om att klimatet kan fungera som ett självförstärkande system. CO2-halten ökar i atmosfären när det blir varmare, det är sant, men det omvända kan också gälla samtidigt.
Låt säga att något inträffar som gör att det blir varmare, då kommer CO2-halten öka, eller hur? När den gör det, så kommer temperaturen att öka, vilket man också ser i kurvorna, temperatur och CO2 fortsätter ju att öka under lång tid, ända tills det inträffar något annat som gör att temperaturhöjningen avbryts, varpå CO2-halten sjunker igen.
Det är allt för uppenbart att du har struntat i att kolla på länkarna jag gav, speciellt om filmerna.
Där framkommer saker som tex, hur oerhört svag växthusgas co2 är! Hur liten % av all co2 som vi släpper ut är, och tar såklart även upp den största växthusgasen, som är vattenånga.
Relationen mellan co2 och värmen kommer främst genom havets upptagningsförmåga.
Och nej, jag låter uppenbarligen inte min åsikt påverkas utav någon enkel graf! Och jag hämmas inte heller utav tanken att man omöjligt kan förstå allt! Visst det är extremt komplex, så då lär jag mig det!
I min jakt efter hur det faktiskt ligger till så gled jag såklart in på många sidospår, som tex hur analystiken utav isborrningsprover ser ut, och vad som kan påverka resultaten.
Jag snarare tror inte bara på vad folk säger till mig, så därför har jag uppmatat folk i denna tråden till att söka själva och bilda en egen uppfattning utifrån bevisningen!
Ett tips är då att se dokumentären jag länkade till, och sen kolla upp påståendena!
Och eftersom du själv väljer att tro på dina källor, så anser jag att du inte får en korrekt uppfattning eftersom du inte sätter dig in i ämnet såpass mycket som krävs.
Du tror att du har rätt, eftersom du tror på din förmåga att välja rätt källor, jag vet att jag har rätt, för jag kollar upp alla mina källor. Och du får gärna kolla upp detta som sagt!
Säg till om jag har något fel, så ska jag rätta mig efter vad forskningen säger.
Sen fungerar inte atmosfären som ett självförstärkande system, vilket du hade vetat om du hade satt dig in i ämnet! Se tex första länken som är en 10 minuter lång film som tar upp just detta, och återkom till mig med din uppfattning!
Se gärna på hur värmekurvan ser ut under de senaste typ 400 000 åren så får du åtminstonde ett humm om hur den ser ut, så ser du även att dagens värmehöjning är INGENTING!
Angående ditt sista uttalande så åter igen, nej, det är inte ett självförstärkande system på det sättet du säger! Främst pga att co2 inte är en så stark växthusgas om man gämför med den stora, vattenånga. Eftersom du inte litar på mig antar jag, så ta reda på på egen hand hur mycket co2 det finns i atmosfären, och hur mycket som kommer ifrån människorna, sen ta reda på hur mycket co2 som skulle krävas för en tempraturhöjning på låt säga 0,5 grad, när du har kollat upp detta, återkom gärna!
Det är just det här jag menar, du har ingen koll på hur mätningar utförs, hur relationer mellan olika gaser ser ut, och vad som påverkar värmen mest. Men ENDÅ har du en stark övertygelse om att det måste vara på ett visst sätt, för att du väljer att lita på dina källor.