Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-12, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Du har redan fått svar på de frågorna, varför frågar du om saker som redan har besvarats?. Min poäng är att du uppträder oacceptabelt, du ljuger, du håller fast vid dina lögner trots att du vet att det är lögner du kommer med och du är oförskämt och mil ifrån seriöst.

Jag skiter fullständigt i vad du "tror på", det intresserar mig inte det minsta.

Faktum är att alla utsläpp av växthusgaser - inklusive biobränslen - förvärrar klimatsituationen.

Jag kan inte minnas annat än att du vill minska användningen av biobränslen, både vad gällerv gåvan från skogen till vad fraktionen brännved används till.

Minns jag det rätt?

Så vill de ersätta med vindkraftsel? Rätt?

Säg att stärkelsefabrikerna eldar med el istället för olja... du kommer vi importera stärkelse från andra länder som accepterar olja eller kanske gas... de går i konken och inget har gjorts åt klimatet...

Vill du fortfarande gå vindkraftsvägen och slösa fin el till att koka vatten till hög kostnad? Eller skall vi gå mot biobränslen? Eller har du någon briljant idé även där?

Slutsats:

du kraschar både ekonomi och klimat.

Du är inte realistisk eller seriös, du ser inte till konsekvenserna av dina förslag. Du är en orealistisk drömmare... du ser enbart till om det är tekniskt möjligt. Om ens det.

Men okej, då säger jag att vi sätter CCS på biobränslena, så har vi bästa kolsänkan... problem solved... om det är leken vi leker...
Citera
2022-01-12, 10:25
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag kan inte minnas annat än att du vill minska användningen av biobränslen, både vad gällerv gåvan från skogen till vad fraktionen brännved används till.

Minns jag det rätt?

Så vill de ersätta med vindkraftsel? Rätt?

Säg att stärkelsefabrikerna eldar med el istället för olja... du kommer vi importera stärkelse från andra länder som accepterar olja eller kanske gas... de går i konken och inget har gjorts åt klimatet...

Vill du fortfarande gå vindkraftsvägen och slösa fin el till att koka vatten till hög kostnad? Eller skall vi gå mot biobränslen? Eller har du någon briljant idé även där?

Slutsats:

du kraschar både ekonomi och klimat.

Du är inte realistisk eller seriös, du ser inte till konsekvenserna av dina förslag. Du är en orealistisk drömmare... du ser enbart till om det är tekniskt möjligt. Om ens det.

Men okej, då säger jag att vi sätter CCS på biobränslena, så har vi bästa kolsänkan... problem solved... om det är leken vi leker...
Biobränslen bör inte begränsas, det bör helt avskaffas. Gåvan ifrån skogen? Tror du att skogen låter sig avverkas och förstöras frivilligt? De är människan som förstör skogarna, det är ingen gåva. Det är rovdrift och förstörelse.

Vindkraft är ett långt billigare och bättre alternativ på alla sätt. Men vi har även solkraft, vattenkraft och kärnkraft. Biobränslen är ren idioti.
Citera
2022-01-12, 10:27
Medlem
Västkustskts avatar
Vi har både byggt hus och eldat upp träden här i Sverige i tusentals år utan problem så det kan vi med gott samvete fortsätta med.
Citera
2022-01-12, 10:30
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vi har både byggt hus och eldat upp träden här i Sverige i tusentals år utan problem så det kan vi med gott samvete fortsätta med.
Men det är ju fullständigt nonsens. Det fanns inte kalhyggen innan 1920-talet. Du kan inte jämföra modern industrialiserad skogsavverkning med det som hänt tidigare och som var hållbar.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-12 kl. 10:37.
Citera
2022-01-12, 10:38
Medlem
Västkustskts avatar
I sommar ska jag bygga ett gengasaggregat som driver en elgenerator så att jag utnyttjar min skog maximalt.

https://m.youtube.com/watch?v=a6e3CprVTi8

För miljöns skull.
Senast redigerad av Västkustskt 2022-01-12 kl. 10:41.
Citera
2022-01-12, 10:43
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
I sommar ska jag bygga ett gengasaggregat som driver en elgenerator så att jag utnyttjar min skog maximalt.

För miljöns skull.
Det är ju direkt kontraproduktivt. Du släpper ut både växthusgaser och elaka partiklar på det sättet. Sätt upp solceller på taket istället. Det bästa du kan göra för skogen, miljön och klimatet är att låta skogen stå kvar och växa.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-12 kl. 10:48.
Citera
2022-01-12, 11:26
Medlem
liffens avatar
Citat:
Korallreven har inga som helst möjligheter att anpassa sig till en uppvärmning som går så här snabbt och det har inte heller djuren som är beroende av korallreven.

Det är inte bara glaciärer som smälter, det är även så att havet expanderar. Varmt vatten tar mer plats än kallare vatten och havsnivån stiger även om vi inte har några smältande glaciärer.

Glaciärer är sötvattenreserver som försvinner och de kommer inte tillbaka. Försvinnande glaciärer innebär vattenbrist på många platser.

Extrem värme blir allt vanligare redan idag och det kommer att bli mer vanligt ju mer medeltemperaturen går upp.

Nej, det är ingen gissning att översvämningar kommer att bli mer omfattande. Varmare luft kan bära mer vatten, det är ett vetenskapligt faktum. Denna effekt kan vi se redan idag.

Torka är ett problem redan idag? Ja, men jämfört med vad som kommer så är det inget problem.

Bränder blir vanligare därför att det bli mer torka och bränder blir mer svårsläkta därför att temperaturen är högre och torkan värre.

Att vi uppnår två grader kommer att medföra att många växter som klarat sig fram till två grader inte kommer att överleva längre.

Ibland går växters och djurs anpassning fort. Vi ser hur snabbt nya mutanter av coronaviruset dyker upp och sprids. Varken du eller jag vet tillräckligt mycket om koraller för att kunna säga något om hur snabbt de anpassar sig. Och det gäller inte bara koraller utan även andra växter och djur.

Om varmare luft tar upp mer vatten tas vattnet fån haven och sänker havsytan.

Jag håller med om att torka är ett allvarligt problem men det kräver att vi åtgärdar vår vattenhantering, inte vår koldioxidhantering.
Citera
2022-01-12, 11:34
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Ibland går växters och djurs anpassning fort. Vi ser hur snabbt nya mutanter av coronaviruset dyker upp och sprids. Varken du eller jag vet tillräckligt mycket om koraller för att kunna säga något om hur snabbt de anpassar sig. Och det gäller inte bara koraller utan även andra växter och djur.

Jag håller med om att torka är ett allvarligt problem men det kräver att vi åtgärdar vår vattenhantering, inte vår koldioxidhantering.
Du kan inte jämföra virus med koraller, det är en fullständigt befängd jämförelse. Jo, jag vet, tack vare vetenskapsmännen som sysslar med koraller så vet att jag att korallerna inte har några som helst möjligheter att anpassa sig så snabbt.

Sänker havsytan? Det är ju rent nonsens, ett varmare hav höjer havsnivån och det ökar även vattennivån i luften.

Ett varmare klimat ger större problem med torka och det beror på utsläppen av växthusgaser. Ju mer växthusgaser vi släpper ut i atmosfären, ju större problem får vi med torka.
Citera
2022-01-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vad gör du av barken ditt snille?? Barkbåtar på export?
Jag kan inget om ämnet, men det tog tio sekunder att hitta länkar som denna:
https://www.holmen.com/sv/skog/nyheter/nu-skapas-biobaserade-kemikalier-av-bark/
Citera
2022-01-12, 13:03
Medlem
liffens avatar
Citat:

För miljöns skull.

Bravo!!

Lycka till!
Citera
2022-01-12, 13:13
Medlem
liffens avatar
Citat:
Du kan inte jämföra virus med koraller, det är en fullständigt befängd jämförelse. Jo, jag vet, tack vare vetenskapsmännen som sysslar med koraller så vet att jag att korallerna inte har några som helst möjligheter att anpassa sig så snabbt.

Sänker havsytan? Det är ju rent nonsens, ett varmare hav höjer havsnivån och det ökar även vattennivån i luften.

Ett varmare klimat ger större problem med torka och det beror på utsläppen av växthusgaser. Ju mer växthusgaser vi släpper ut i atmosfären, ju större problem får vi med torka.

Alla får ju ha sin åsikt.
Citera
2022-01-12, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Funderat på att räkna på hur stor den effekten kan bli?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in