Citat:
Ursprungligen postat av
saganshus
Det är knappast några hemligheter. Det har skrivits massor om detta. Bland annat så kommer korallreven att slås ut och de är livsavgörande för en stor del av djuren som lever i havet. En biologisk katastrof med andra ord. Haven kommer att stiga ännu snabbare. Extrem hetta kommer att bli allt vanligare. Extrem torka kommer att bli allt vanligare. Översvämningar kommer att bli ännu mer omfattande. Även köldrekord kommer bli vanligare då värme och kyla ligger kvar på en plats under mycket längre tid. Bränder kommer att bli ännu svårare att släcka och de kommer att bli mer omfattande. En massa andra otrevligheter som akut vattenbrist på många platser, att många växter inte klarar den snabba omställningen, att till och med skogar försvinner därför att det blir för varmt.
...Korallreven slås ut.
Håller med om att detta är ett problem men det är inte så stort som du påstår. Jag har läst några artiklar som påstår att korallerna börjar anpassa sig. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste det men det är ju en vanlig följd när något ändras. Fundamenten till havsbaserad vindkraft fungerar på liknande sätt som korallrev. Inte på samma plats och inte med samma arter men med liknande påverkan på den biologiska mångfalden.
...Haven kommer att stiga snabbare.
Du menar att glaciärer smälter snabbare. Men vi behöver mer vatten. Den ökande växtligheten tar upp vatten. När vi tar upp naturgas, olja och kol uppstår tomrum som vattenfylls. Vi behöver vattenmagasin för bevattning. Vi återställer våtmarker och sjöar.
...Extrem hetta kommer att bli vanligare.
På SMHI:s "hur-var-vadret" kan du se att medeltemperaturen inte stigit genom att vi fått extrem hetta utan genom att vintrarna blivit kortare. Jag har inte sett någon motivering till att detta skulle ändras vid två grader. Extrem hetta begränsas ju av kylvattnet i jordytan. En varm dag när solen gassar kan du ta en IR-termometer och mäta temperaturen på torra och på fuktiga ytor så ser du hur det fungerar.
...Extrem torka kommer att bli vanligare.
Torka är redan nu ett allvarligt problem. Vi bör fundera på vår vattenanvändning och till exempel anlägga bevattningsdammar.
...Översvämningarna kommer att bli ännu mer omfattande.
En ren gissning.
...Värme och kyla kommer att ligga kvar längre.
???
...Bränder ökar och blir svårsläckta.
Bränder har minskat och vi lär oss allt mer att upptäcka dem i tid för att kunna bekämpa med till exempel vattenbombning. Att vintrarna blir kortare ökar knappast antalet bränder.
...Växter klarar inte den snabba omställningen.
Att vi passerar två grader innebär väl inte att omställningen går fortare.
Som jag ser det händer ingenting om vintrarna blir så mycket kortare att ökningen av medeltemperaturen passerar två grader. Vi har en del problem med vår vattenhantering och om vi inte åtgärdar dem kommer de att bestå.