Citat:
Med inte ett ord om påverkan från andra planeter i solsystemet lägger the Guardian fram att jordaxeln hela tiden förflyttas p.g.a. klimatet. Alltså, jorden är slät som en stenkula relativt sett även om vi människor inte uppfattar det. Jag betvivlar starkt att balansen påverkas till den grad av isavsmältning. Det är i jämförelse bara lite smuts på ytan s.a.s.
Och vilka mönster talar vi om? När vi har en periodicitet över 20000 år för de normala variationerna.
The Guardian lägger fram en artikel som antyder att jordaxeln förflyttning är ett nytt fenomen som tillkommit p.g.a. senaste tiden klimatförändringar.
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig det omvända här. Att andra planeters påverkan på jordaxeln medfört klimatförändringar som bl.a. fått vissa glaciärer att smälta i högre hastighet. Det låter som en utmärkt hypotes att pröva.
Och vilka mönster talar vi om? När vi har en periodicitet över 20000 år för de normala variationerna.
The Guardian lägger fram en artikel som antyder att jordaxeln förflyttning är ett nytt fenomen som tillkommit p.g.a. senaste tiden klimatförändringar.
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig det omvända här. Att andra planeters påverkan på jordaxeln medfört klimatförändringar som bl.a. fått vissa glaciärer att smälta i högre hastighet. Det låter som en utmärkt hypotes att pröva.
Nu brukar ju inte vetenskapsjournalistiken vara särskilt bra, men de kan ju heller inte gå igenom hela teoribyggnaden. Det är ju ett slags enkel populärvetenskap med begränsat textutrymme.
Det står att den förflyttas på ett annat sätt.. i alla fall i en artikel jag läste om samma studie idag... och det var tydligt att själva mönstret hade ändrats. Inte att den står still för att nu börjat röra sig.
Jag tyckte inte den alls anspelade på det du påstår.
Gitter inte harva igenom Guardians för kritisk analys av deras vetenskapsjournalistik så jag lägger ner....