Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-26, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Med inte ett ord om påverkan från andra planeter i solsystemet lägger the Guardian fram att jordaxeln hela tiden förflyttas p.g.a. klimatet. Alltså, jorden är slät som en stenkula relativt sett även om vi människor inte uppfattar det. Jag betvivlar starkt att balansen påverkas till den grad av isavsmältning. Det är i jämförelse bara lite smuts på ytan s.a.s.

Och vilka mönster talar vi om? När vi har en periodicitet över 20000 år för de normala variationerna.

The Guardian lägger fram en artikel som antyder att jordaxeln förflyttning är ett nytt fenomen som tillkommit p.g.a. senaste tiden klimatförändringar.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig det omvända här. Att andra planeters påverkan på jordaxeln medfört klimatförändringar som bl.a. fått vissa glaciärer att smälta i högre hastighet. Det låter som en utmärkt hypotes att pröva.

Nu brukar ju inte vetenskapsjournalistiken vara särskilt bra, men de kan ju heller inte gå igenom hela teoribyggnaden. Det är ju ett slags enkel populärvetenskap med begränsat textutrymme.

Det står att den förflyttas på ett annat sätt.. i alla fall i en artikel jag läste om samma studie idag... och det var tydligt att själva mönstret hade ändrats. Inte att den står still för att nu börjat röra sig.

Jag tyckte inte den alls anspelade på det du påstår.

Gitter inte harva igenom Guardians för kritisk analys av deras vetenskapsjournalistik så jag lägger ner....
Citera
2021-04-26, 20:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nu brukar ju inte vetenskapsjournalistiken vara särskilt bra, men de kan ju heller inte gå igenom hela teoribyggnaden. Det är ju ett slags enkel populärvetenskap med begränsat textutrymme.

Det står att den förflyttas på ett annat sätt.. i alla fall i en artikel jag läste om samma studie idag... och det var tydligt att själva mönstret hade ändrats. Inte att den står still för att nu börjat röra sig.

Jag tyckte inte den alls anspelade på det du påstår.

Gitter inte harva igenom Guardians för kritisk analys av deras vetenskapsjournalistik så jag lägger ner....
Det är ganska tydligt att de gör det till ett klimatfenomen. Eller vill göra det rättare sagt.
Citera
2021-04-27, 06:37
Medlem
arbetets avatar
Vem har rätt?:

Per Bolund
@bolund
Klimatkrisen har gått så långt att jordaxeln förskjuts. Det visar hur stor påverkan vi människor har på vår planet, och varför vårt fotavtryck snabbt måste minska.
https://twitter.com/bolund/status/1386205980556398592?s=20
Patric Källman

Jag var tvungen att gå in på Twitter för att ta reda på om denna tweet var fejk, men tydligen inte: Per Bolund tror på fullt allvar att jordaxelns oblikvitet beror på mänsklig påverkan.

Se där ett nytt begrepp som snart är i var miljöpartists mun: AGT - Anthropogenic Global Tilting. Eller om det är i huvudet hellre än i munnen som tiltningen äger rum.
_____
PS: Jag har inte tagit med artikeln som Bolund länkat till, eftersom jag uppfattar den som missvisande desinformation. Den som eventuellt känner lust att invända att omflyttning av vatten av det slag som Bolund syftar på mycket väl kan påverka jordaxelns lutning, bör göra den enkla räkneövningen att beräkna den årliga polförskjutningen, och själv komma fram till varför artikeln är fake news.

Vi får se om detta blir ännu en myt som MP etablerar; en energitjuv i debatten som kräver bortkastad intellektuell möda för att motbevisas. Som desinformation är det effektivt: 80 procent vetenskapligt baserade fakta, 20 procent fritt politiskt fabulerande.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10157911964727765&id=5531 12764
Citera
2021-04-27, 08:04
Medlem
Citat:
Det är ganska tydligt att de gör det till ett klimatfenomen. Eller vill göra det rättare sagt.

Det faktum att polernas rörelse ändrades och att de nu befann sig 4 m från den plats de annars befunnit sig ansågs vara på grund av avsmältningen ja.
Citera
2021-04-27, 08:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det faktum att polernas rörelse ändrades och att de nu befann sig 4 m från den plats de annars befunnit sig ansågs vara på grund av avsmältningen ja.
Ja, och det är pseudovetenskap (se inlägg ovan).
Citera
2021-04-27, 08:48
Medlem
Citat:
Ja, och det är pseudovetenskap (se inlägg ovan).

Du menar att rörelsen inte ändrats?

Det mäter man väl?

Jag tror du måste skilja på teori och empiri.

Jag tror man mäter det, och då får man förklara det med en teori som täcker de nya rörelserna. Förklaringen är då avsmältningen. Vad har mer förändrats som kan påverka?

Har planeterna fått nya banor eller? Det kan man ju mäta och kontrollera i så fall.

Du gnäller på forskarna men gnäll på journalisterna om du inte är nöjd med återgivningen. Forskarna skriver inte i dagspress vet du och de som sysslar med naturvetenskap drar inte fram teorier ur röven på samma sätt som samhällsvetarna.
Citera
2021-04-27, 09:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du menar att rörelsen inte ändrats?

Det mäter man väl?

Jag tror du måste skilja på teori och empiri.

Jag tror man mäter det, och då får man förklara det med en teori som täcker de nya rörelserna. Förklaringen är då avsmältningen. Vad har mer förändrats som kan påverka?

Har planeterna fått nya banor eller? Det kan man ju mäta och kontrollera i så fall.

Du gnäller på forskarna men gnäll på journalisterna om du inte är nöjd med återgivningen. Forskarna skriver inte i dagspress vet du och de som sysslar med naturvetenskap drar inte fram teorier ur röven på samma sätt som samhällsvetarna.
Men snälla du, rörelsen pågår ständigt men har inget att göra med klimatförändringar eller issmältning.

Jag förstår inte att ni är så lättlurade på er sida när vanligt sunt förnuft förstår att det ska till betydligt större krafter för att påverka jordaxeln. Ni förstår heller inte att det produceras sådana här artiklar i ett enda syfte nämligen att promota ett undergångsnarrativ som man inte har någon vetenskaplig grund för.

Nej, man har inte det då vi saknar instrument och metoder för att göra sådana prediktioner.

Det är som när man producerar skräckreportage om Antarktis och isavsmältningen där i dec-jan utan att tala om att det är sommar där då.

How it started:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2d7l8B/sverige-fick-inviga-klimatmotets-andra-dag

How it's going:

https://twitter.com/peterwennblad/status/1386658437057101824?s=20

Citera
2021-04-27, 09:10
Medlem
Citat:
Men snälla du, rörelsen pågår ständigt men har inget att göra med klimatförändringar eller issmältning.

Jag förstår inte att ni är så lättlurade på er sida när vanligt sunt förnuft förstår att det ska till betydligt större krafter för att påverka jordaxeln. Ni förstår heller inte att det produceras sådana här artiklar i ett enda syfte nämligen att promota ett undergångsnarrativ som man inte har någon vetenskaplig grund för.

Nej, man har inte det då vi saknar instrument och metoder för att göra sådana prediktioner.

Det är som när man producerar skräckreportage om Antarktis och isavsmältningen där i dec-jan utan att tala om att det är sommar där då.

How it started:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2d7l8B/sverige-fick-inviga-klimatmotets-andra-dag

How it's going:

https://twitter.com/peterwennblad/status/1386658437057101824?s=20

Men snälla du. man noterar att rörelserna pågår ständigt!

Man noterar dock att rörelserna ändrats.

Man påstår inte att den står still för att sedan flytta sig! Du påstår att man påstår det, men du har fel!

Du citerar ju själv erkänd vetenskap om att planeterna och tektoniska rörelser påverkar. Detta är alltså känt av vetenskapen.

Må vara det är en matematisk modell baserat på mätningar av glaciärer. Man mäter ju avsmältningen i bergskedjorna, där har du ju siffror att utgå från.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-04-27 kl. 09:27.
Citera
2021-04-27, 09:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Men snälla du. man noterar att rörelserna pågår ständigt!

Man noterar dock att rörelserna ändrats.

Man påstår inte att den står still för att sedan flytta sig! Du påstår att man påstår det, men du har fel!

Du citerar ju själv erkänd vetenskap om att planeterna och tektoniska rörelser påverkar. Detta är alltså känt av vetenskapen.
Man påstår att isavsmältningen påverkar det. Bara genom att visualisera detta för sig själv förstår man det absurda i påståendet. Jorden är slät som en stenkula ungefär i ett universumsammanhang och isarna är knappt skit på ytan. Ingen chans att omlokalisering av dessa skulle påverka jordaxeln.

Det här är resultatet av att människan har fått allt mer förfinade instrument och metoder det sista seklet att mäta fenomen med allt större noggrannhet. Och då plötsligt ser man att saker som man förr trodde var mer eller mindre konstanta faktiskt varierar och skräms upp av det.

Nej, glaciärernas eventuella avsmältning och grundvattennivåerna har inget att göra med jordaxelns lutning.

Det motsatta föreligger troligtvis dock: att klimatet påverkas och därmed glaciärerna av förändringar i jordaxelns lutning.
Citera
2021-04-27, 09:40
Medlem
Citat:
Man påstår att isavsmältningen påverkar det. Bara genom att visualisera detta för sig själv förstår man det absurda i påståendet. Jorden är slät som en stenkula ungefär i ett universumsammanhang och isarna är knappt skit på ytan. Ingen chans att omlokalisering av dessa skulle påverka jordaxeln.

Det här är resultatet av att människan har fått allt mer förfinade instrument och metoder det sista seklet att mäta fenomen med allt större noggrannhet. Och då plötsligt ser man att saker som man förr trodde var mer eller mindre konstanta faktiskt varierar och skräms upp av det.

Nej, glaciärernas eventuella avsmältning och grundvattennivåerna har inget att göra med jordaxelns lutning.

Det motsatta föreligger troligtvis dock: att klimatet påverkas och därmed glaciärerna av förändringar i jordaxelns lutning.

Punktvikter som slätats ut... inte så mycket havet som rimligen påverkar utan försvunna punktmassor. Och det är rimligen inte så mycket polarisen då den är centrerad vid rotationscentrum. Men om grönlandsisen minskar så påverkar det såklart(?) Och stora glaciärer i Anderna vid ekvatorn?

Forskarna verkar själva blivit överraskade av kalkylen.

De tektoniska rörelserna påverkar påstås det.

Fyra meter snackar man om... det är ju extremt lite!
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-04-27 kl. 09:42.
Citera
2021-04-27, 09:51
Medlem
Citat:
RÄKNA PÅ DET! 4 meter är heller inte mycket sett till jordens radie.
Citat:
Vadå "troligtvis"? Det har varit känt i ett sekel att så är fallet.
Citera
2021-04-27, 09:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
RÄKNA PÅ DET! 4 meter är heller inte mycket sett till jordens radie.

Återigen, jag tror det handlar om nya instrument.

Citat:
Vadå "troligtvis"? Det har varit känt i ett sekel att så är fallet.
Jag är bara försiktig i mina bestämda uppfattningar om sakers tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in