Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-12, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag kan inget om ämnet, men det tog tio sekunder att hitta länkar som denna:
https://www.holmen.com/sv/skog/nyheter/nu-skapas-biobaserade-kemikalier-av-bark/

Jo, vi har diskuterat den men frågan handlar om vad man gör av biomassan. Det gårsäkert att extrahera ämnen ur barken men låt mig gissa att 99% av massan är kvar?

Då hamnar den i reningsverket och vi luftar den så BOD försvinner? Eller hur tänker ni?

Oavsett hamnar ju koldioxiden i luften igen...

Är värdet högre som bränsle bör den eldas upp, det har samma påverkan på klimatet i stort som att extrahera ut kemikalier. Koldioxiden sätts i cirkulation i biosfären.

Eller hur??

Jag tycker ni missar helheten och är närsynta till max.
Citera
2022-01-12, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Biobränslen bör inte begränsas, det bör helt avskaffas. Gåvan ifrån skogen? Tror du att skogen låter sig avverkas och förstöras frivilligt? De är människan som förstör skogarna, det är ingen gåva. Det är rovdrift och förstörelse.

Vindkraft är ett långt billigare och bättre alternativ på alla sätt. Men vi har även solkraft, vattenkraft och kärnkraft. Biobränslen är ren idioti.

Vedfångst, gåva, skörd... avkastning då, det är synonymer.

Du är snurrig om du tror det är billigare med el än att koka med bränsle. varför tror du de har oljebrännare idag?
Citera
2022-01-12, 21:52
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vedfångst, gåva, skörd... avkastning då, det är synonymer.

Du är snurrig om du tror det är billigare med el än att koka med bränsle. varför tror du de har oljebrännare idag?
Samhället ställer om till el. Solkraft är världens billigaste enrgikälla. Har du helt missat det precis som du har missat allt annat som händer?
Citera
2022-01-12, 21:53
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Alla får ju ha sin åsikt.
Din åsikt har ingenting med verkligheten eller vetenskapen att göra varför den är ointressant.
Citera
2022-01-12, 22:16
Medlem
Citat:
Varför envisas du med att göra bort dig och skämma ut dig hela tiden? Halm är djurfoder för nötkreatur. Vad ska du svara för befängt denna gång?

Seriöst, är du verkligen så här fullständigt okunnig, eller driver du med oss? Och varför är du på samma gång så oerhört oförskämd? Vad tror du dig vinna med att bete dig som första klassens rövhål?

https://lantbruksnytt.se/halm-mjolkkorna/

Kor äter hö, inte halm. Halm läggs på ladugårdsgolvet för att korna ska tycka att det är skönt att ligga där.
Citera
2022-01-12, 22:26
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Kor äter hö, inte halm. Halm läggs på ladugårdsgolvet för att korna ska tycka att det är skönt att ligga där.
Varför skriver du såna dumheter när det framgår i länken du svarade på att halm används som foder?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Halm
"Den används också som foder"
Citera
2022-01-12, 23:01
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Varför skriver du såna dumheter när det framgår i länken du svarade på att halm används som foder?

Fråga en veterinär om vad som händer ifall kor får i sig för mkt halm
Citera
2022-01-12, 23:08
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Fråga en veterinär om vad som händer ifall kor får i sig för mkt halm
Varför skulle jag göra det? Det är inte relevant för frågan. En ko mår inte heller bra av för mycket kraftfoder, precis som du inte mår bra av att bara äta böner, så det är poänglöst det du skriver.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-12 kl. 23:13.
Citera
2022-01-13, 06:23
Det är ju jättenormalt med tropiska stormar mitt i vintern med 100mm nederbörd och 8 grader varmt.
Citera
2022-01-13, 06:23
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Funderat på att räkna på hur stor den effekten kan bli?

Ja men det är inte helt enkelt. Luften tar upp vatten och för in det över land där det faller som regn för att via floder rinna tillbaka till havet. Summerar man vattenflödet från alla floder ser man att det handlar om ett stort vattenflöde som passerar luft och land. Eftersom uppehållstiden åtminstone handlar om dagar betyder det att det handlar om en stor vattenmassa. Men jag har inte funnit något bra sätt att uppskatta hur temperaturen påverkar varken flödet eller uppehållstiden. Men att det är svårt att uppskatta betyder ju inte att det är betydelselöst.
Citera
2022-01-13, 07:12
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Ja men det är inte helt enkelt. Luften tar upp vatten och för in det över land där det faller som regn för att via floder rinna tillbaka till havet. Summerar man vattenflödet från alla floder ser man att det handlar om ett stort vattenflöde som passerar luft och land. Eftersom uppehållstiden åtminstone handlar om dagar betyder det att det handlar om en stor vattenmassa. Men jag har inte funnit något bra sätt att uppskatta hur temperaturen påverkar varken flödet eller uppehållstiden. Men att det är svårt att uppskatta betyder ju inte att det är betydelselöst.
Samtidigt som luften kan bära mer vatten med högre temperaturer så utvidgas också havet eftersom varmt vatten tar mer plats än kallare vatten. Havet kommer alltså att stiga samtidigt som det även blir mer vatten atmosfären. Då har jag inte ens räknat med att glaciärerna också tillför vatten.
Citera
2022-01-13, 07:53
Medlem
Citat:

Det var inte några dumheter. Jag skrev så därför att jag levt mer än dig. Dumheterna står du själv för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in