Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-02, 12:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag hamnade här:

https://www.svd.se/sex-saker-du-inte-far-missa

FYI: Insekter och korallrev kommer att finnas kvar långt efter att människan försvunnit ur historien.
En inte helt ointressant artikel som man dock inte finner med ditt citat:
Massan motsvarande 76 procent av de flygande insekterna har försvunnit från naturreservat i Tyskland de senaste 27 åren, enligt forskare. Nu höjs varningar om att världen är på väg mot ett ”ekologiskt Armageddon”.

Orsaken till nedgången är okänd, men bekämpningsmedel och klimatförändringar antas spela en roll.
https://www.theguardian.com/environment/2017/oct/18/warning-of-ecological-armageddon-after-dramatic-plunge-in-insect-numbers
Citera
2021-11-02, 12:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vänligen citera där den kom? Varför lägger du in ord i andras mun? Du utgår ifrån halmgubbar. Ta in vad andra skriver istället. Läs mitt första inlägg till dig idag, som fortfarande inte är bemött. Ser du de inkonsekvenser jag belyste i ditt resonerande?

Och där kom den!
Jag bryr mig dock inte ett skvatt vad du ser mig som. Du hittar på själv vad jag skriver till dig för att sedan vända dina argument mot det du hittat på. Det är så halmgubbar definieras.

Lägg av med det. Anamma ditt fina förhållningssätt som du har i vaccin och coronatrådarna och ta dem hit istället.
Men jag har det! Så gått jag kan! Har flera gånger i den här tråden erkänt min okunskap. Klimatvetenskapen är inte mitt område s.a.s. Min input här är istället att peka på vad jag som lekman tror är ett orimligt förhållningssätt. Jag vet dock tillräckligt för att kunna avfärda "klimatklockor" och annat otyg. Vad jag inte förstår är hur ni insatta bara kan låta det vara trots den destruktiva kraft detta eskatologiska och kvasireligiösa budskapet utgör.

Vi får verkligen hoppas på att ni inte har rätt och vi "klimatförnekare" har det. För inget av de som nu t.ex. föresläs i Glasgow kommer att se dagens ljus. Den mest ärlige än så länge är Indiens premiärminister med sitt mål till 2070 även om det också är en chimär. Ingen av de stora länder kommer att uppfylla några löften. Vissa är så kloka att man inte ger några. USA kommer att få en ny president vad det lider, så var det bra ,med det. De som riskerar att vara kvar med Svarte Petter är Europa och i synnerhet Sverige. Och ja, det kommer att gå illa på en helt annan nivå där varmare väder kanske t.o.m. är en ljuspunkt.
Citera
2021-11-02, 12:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En inte helt ointressant artikel som man dock inte finner med ditt citat:
Massan motsvarande 76 procent av de flygande insekterna har försvunnit från naturreservat i Tyskland de senaste 27 åren, enligt forskare. Nu höjs varningar om att världen är på väg mot ett ”ekologiskt Armageddon”.

Orsaken till nedgången är okänd, men bekämpningsmedel och klimatförändringar antas spela en roll.
https://www.theguardian.com/environment/2017/oct/18/warning-of-ecological-armageddon-after-dramatic-plunge-in-insect-numbers
Jag vet en orsak till att bin dör:

Insect fatalities at wind turbines as biodiversity sinks

https://www.researchgate.net/publication/348790564_Insect_fatalities_at_wind_turbines_as_bi odiversity_sinks
Citera
2021-11-02, 12:39
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Men jag har det! Så gått jag kan! Har flera gånger i den här tråden erkänt min okunskap. Klimatvetenskapen är inte mitt område s.a.s. Min input här är istället att peka på vad jag som lekman tror är ett orimligt förhållningssätt. Jag vet dock tillräckligt för att kunna avfärda "klimatklockor" och annat otyg. Vad jag inte förstår är hur ni insatta bara kan låta det vara trots den destruktiva kraft detta eskatologiska och kvasireligiösa budskapet utgör.

Det var egentligen självmotsägelserna jag syftade på.
Citat:

Vi får verkligen hoppas på att ni inte har rätt och vi "klimatförnekare" har det. För inget av de som nu t.ex. föresläs i Glasgow kommer att se dagens ljus. Den mest ärlige än så länge är Indiens premiärminister med sitt mål till 2070 även om det också är en chimär. Ingen av de stora länder kommer att uppfylla några löften. Vissa är så kloka att man inte ger några. USA kommer att få en ny president vad det lider, så var det bra ,med det. De som riskerar att vara kvar med Svarte Petter är Europa och i synnerhet Sverige. Och ja, det kommer att gå illa på en helt annan nivå där varmare väder kanske t.o.m. är en ljuspunkt.
Här håller jag i stort med dig. Lägg inte för mycket energi på klockorna är mitt tips. Och lägg framförallt inte till en betydelse de inte har, som är så vanligt bland förnekare i stil med "10 år till domedagen!"
Citera
2021-11-02, 12:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag vet en orsak till att bin dör:

Insect fatalities at wind turbines as biodiversity sinks

https://www.researchgate.net/publication/348790564_Insect_fatalities_at_wind_turbines_as_bi odiversity_sinks
Det är nog ingen som säger emot.
Citera
2021-11-02, 13:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det var egentligen självmotsägelserna jag syftade på.

Här håller jag i stort med dig. Lägg inte för mycket energi på klockorna är mitt tips. Och lägg framförallt inte till en betydelse de inte har, som är så vanligt bland förnekare i stil med "10 år till domedagen!"
Jo, de har en j*vla betydelse vilket jag försöker få fram. Skrämmer upp en del, skrämmer bort desto fler. Totalt kontraproduktiva.

Vi i Sverige borde diskutera hur vi kan gå framåt med kärnkraften istället.
Citera
2021-11-02, 14:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jo, de har en j*vla betydelse vilket jag försöker få fram. Skrämmer upp en del, skrämmer bort desto fler. Totalt kontraproduktiva.

Den dag verklig kärnkraft inte hotar att kontaminera stora områden med radioaktivitet och inte efterlämnar radioaktivt avfall till kommande generationer, så framstår den som en överlägset bra energikälla.

Tills dess intresserar jag mig mest för worst case scenarion. Hur den ekologiska balansen kommer att i stort sätt upphöra om den snabba uppvärmningen fortsätter! Hur odling ska kunna fungera utan ett känt stabilt klimat! Hur civilisationen kommer att kollapsa och lämna miljarder människor utan mat för dagen! Hur sjukdomsalstrande organismer kommer att mutera och bräcka djurens immunförsvar! Hur kärnvapenkriget alltmer kommer att framstå som enda rationella lösningen! ...
Citera
2021-11-02, 14:29
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Så du ogillar att folk blir skrämda av klimatförändringarna, men förespråkar den farliga kärnkraften, vars avfallsproblem fortfarande är olösta i hela världen.
Stor humor.

Självaste Boris Johnson talar nu i domedagstermer. Tror du han skulle göra det om klimatförändringarna var ofarliga? Kom ihåg att världsledarna har ignorerat klimatfrågan i flera decennier! Nu låter det annorlunda.
Citera
2021-11-02, 14:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Så du ogillar att folk blir skrämda av klimatförändringarna, men förespråkar den farliga kärnkraften, vars avfallsproblem fortfarande är olösta i hela världen.
Stor humor.

Självaste Boris Johnson talar nu i domedagstermer. Tror du han skulle göra det om klimatförändringarna var ofarliga? Kom ihåg att världsledarna har ignorerat klimatfrågan i flera decennier! Nu låter det annorlunda.
Exakt!

Inget gott kommer ur ett skrämt folk!
Citera
2021-11-02, 14:41
Medlem
Citat:
Exakt!

Inget gott kommer ur ett skrämt folk!

Konsumtion.
Citera
2021-11-02, 14:50
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det skulle vara en stor och välkommen sensation om någon visade att uppvärmningen inte handlade om koldioxiden, för som du brukar hävda: koldioxid är näring för växter.

Brukar jag hävda det? Det har jag inget minne av, men det är likväl sant. Vad gäller uppvärmning så är koldioxid bara en av många faktorer som påverkar. Eftersom det är den enda faktorn som människan kan påverka så väljer klimatsekten att blåsa upp vår roll på klimatet till helt absurda proportioner. Det gör man genom att stoppa in data i modeller som är skapade för att producera resultat som överensstämmer med klimatsektens egna inbillningar.
Citera
2021-11-02, 15:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Ja, men det är ju inte så konstigt att du tycker det när du själv lägger in betydelser det inte har. "Vi har 10 år på oss" har aldrig handlat om att domedagen, vad nu den innebär, inträffar.

Det handlar om halmgubbar. Detta verkar du dock ha svårt att ta in. Som så mycket annat i denna fråga. Det är vad jag skrivit varpå du svarar som du gör här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in