Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-02, 10:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
"Det kommer att bli klimat-armageddon om åtta år om vi inte nu omedelbart slutar köra bil och flyga!"

Jag hävdar envist och med bestämdhet att detta inte är vetenskap utan scaremongering av kvasireligiöst slag.
Du har nog rätt för när man googlar på "klimat-armageddon" så hamnar man på sidor med vetenskapsförnekande innehåll.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-11-02 kl. 10:46.
Citera
2021-11-02, 11:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Var har jag skrivit att konsekvenserna inte hör hemma i denna tråd?

Lägg inte ord i min mun, som jag aldrig yttrat är du snäll. Det jag påtalade för dig var att din argumentation kring människor rädsla för konsekvenser inte hör hemma i en tråd om klimatvetenskap. Inte som ett klimatvetenskapligt argument åtminstone. Psykologidelen är kanske en lämpligare forumdel för sådana spörsmål.

I denna tråd är kolcykeln närmare topic.
Du försöker använda människors rädsla och hur klimatförändringarnas påverkan på människors beslut, som ett argument mot AGW och/eller dess konsekvenser, framstår det som. Den kopplingen, argumenten som är inriktade på människans reaktioner och hur detta hur detta är kopplat till en global uppvärmning och orsaker samt konsekvenser av denna, är högst oklar. Den kopplingen bör du förtydliga om du vill framföra det som klimatvetenskapligt argument.

"Människor avstår utbildning pga rädsla för klimatförändringar" är inget argument mot klimatförändringarna eller dess orsaker eller konsekvenser. Även om det skulle vara sant, som det står inom citationstecken.

Lika lite som att "människan tävlar i höjdhopp" är ett argument mot gravitation.

Eller människans rädsla för höga höjder.
Där kom den! Bara för att jag inte hakar era domedagsbeskrivningar är jag klimatförnekare.

Brukar hamna där.

Jag är inte klimatförnekare men jag köper inte era slutsatser och framförallt ser jag inte lösningen på klimatfrågan i er beskrivning av problemet. D.v.s. att jag började här på morgonen med att hänvisa till DN:s "klimatklocka" som en form av pseudovetenskap.

Uppenbarligen så ställer du dig bakom den, eller hur?

Och då får du acceptera att jag ser dig som klimatalarmist av den destruktiva sorten.
Citera
2021-11-02, 11:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du har nog rätt för när man googlar på "klimat-armageddon" så hamnar man på sidor med vetenskapsförnekande innehåll.
Jag hamnade här:

https://www.svd.se/sex-saker-du-inte-far-missa

FYI: Insekter och korallrev kommer att finnas kvar långt efter att människan försvunnit ur historien.
Citera
2021-11-02, 11:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Där kom den! Bara för att jag inte hakar era domedagsbeskrivningar är jag klimatförnekare.

Brukar hamna där.

Jag är inte klimatförnekare

Vänligen citera där den kom? Varför lägger du in ord i andras mun? Du utgår ifrån halmgubbar. Ta in vad andra skriver istället. Läs mitt första inlägg till dig idag, som fortfarande inte är bemött. Ser du de inkonsekvenser jag belyste i ditt resonerande?
Citat:

men jag köper inte era slutsatser och framförallt ser jag inte lösningen på klimatfrågan i er beskrivning av problemet. D.v.s. att jag började här på morgonen med att hänvisa till DN:s "klimatklocka" som en form av pseudovetenskap.

Uppenbarligen så ställer du dig bakom den, eller hur?

Och då får du acceptera att jag ser dig som klimatalarmist av den destruktiva sorten.
Och där kom den!
Jag bryr mig dock inte ett skvatt vad du ser mig som. Du hittar på själv vad jag skriver till dig för att sedan vända dina argument mot det du hittat på. Det är så halmgubbar definieras.

Lägg av med det. Anamma ditt fina förhållningssätt som du har i vaccin och coronatrådarna och ta dem hit istället.
Citera
2021-11-02, 11:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
FYI: Insekter och korallrev kommer att finnas kvar långt efter att människan försvunnit ur historien.
Det är nog riktigt, men inte särskilt innehållsfullt eftersom det är en tautologi. Den sista insekten kommer att dö efter den sista människan eftersom människans existens är beroende av insekter.
Citera
2021-11-02, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Joe Biden somnar under COP26:
Är inte det här en av de där ledarna som påstås konspirera för att använda klimatet för att genomdriva en radikal politisk agenda? Då borde han ju vara lite mer intresserad...
Citera
2021-11-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Glasgow. Det har kommit ut nyheter att 100 "världsledare" som står för 85% av all skog på planeten skall stoppa all avverkning. Är det någon som tror på det här? Det finns inte en jävla chans i världen att det går att jämföra. Du har privata skogsbvolag med privat mark som ingen regering kan stoppa. Tror någon att svensk skog inte kommer att avverkas?

"Första stora beslutet: Stoppa skogsskövling till 2030
Nej det är för lite och för sent för att stoppa.
Det har gjorts många försök att uppmärksamma skogsavverkningen men ingen har brytt sig.
Klimatfrågan går före allt.

Detta trots att det både bidrar till klimatförändringarna när den bränns ner och dessutom minskar upptaget av koldioxid.

I Sverige är redan all skog avverkad vi har 1% urskog kvar. Vi är ett av de värsta länderna på jorden.
Citera
2021-11-02, 11:45
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joltino
Nej det är för lite och för sent för att stoppa.
Det har gjorts många försök att uppmärksamma skogsavverkningen men ingen har brytt sig.
Klimatfrågan går före allt.

Detta trots att det både bidrar till klimatförändringarna när den bränns ner och dessutom minskar upptaget av koldioxid.

I Sverige är redan all skog avverkad vi har 1% urskog kvar. Vi är ett av de värsta länderna på jorden.

Det må hända men det var inte min frågeställning.

Vem tror att länder kommer att stoppa sin avskogning? Det är lika stort tomt löfte som 1.5 graders målet och all annan skit som de "beslutar" om. Sverige pratar klimat medans vi bränner 140'000 liter olja per timme för att värma hus.
Citera
2021-11-02, 11:49
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Är inte det här en av de där ledarna som påstås konspirera för att använda klimatet för att genomdriva en radikal politisk agenda? Då borde han ju vara lite mer intresserad...

Han vet efter G20-mötet att han inte har stöd och kan inte genomdriva ett skit.
Han sitter bara av tiden på COP26 för att han är tvungen.
Citera
2021-11-02, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det må hända men det var inte min frågeställning.

Vem tror att länder kommer att stoppa sin avskogning? Det är lika stort tomt löfte som 1.5 graders målet och all annan skit som de "beslutar" om. Sverige pratar klimat medans vi bränner 140'000 liter olja per timme för att värma hus.
Vad menar du? Den är redan avverkad det var min poäng. Finns många länder där 80% av skogen eller mer är avverkad.
Sverige är ett av de värsta länderna som sagt.
Citera
2021-11-02, 11:51
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men då erkänner du att du bara tjafsar för att skydda egna intressen. Hej då!

Jag tjafsar inte.

Jag tillrättavisar dina absurda påståenden.
Citera
2021-11-02, 12:00
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joltino
Vad menar du? Den är redan avverkad det var min poäng. Finns många länder där 80% av skogen eller mer är avverkad.
Sverige är ett av de värsta länderna som sagt.

Men det talas inte om urskog utan skog i allmänt. Avverkning skall stoppas tills 2030. Ingen skog skall avverkas och där den avverkats skall den återplanteras. I fråga om Sverige så läser jag in att all skogsavverkning skall upphöra fram till 2030 och där det har avverkats skall det planteras nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in