Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Jag refererar till vetenskap här. Så länge hypotesen:
"Det blir x grader varmare om y år"
inte är falsifierbar är tramset om tipping points och vår snara undergång helt enkelt pseudovetenskap.
Det är ett meningslöst påstående om man inte specificerar intervaller. Samtliga modeller (frånsett förnekarnas falsifierade) resulterar i uppvärmning som följd av ökade koncentrationer av växthusgaser i atmosfären. Det är också vad empiri visar. Inom vetenskapen ställs inte kraven på att de ska få rätt till tionde decimalen. Vilket är det krav du väsentligen ställer här. De är användbara ändå.
Citat:
Jag är helt med på att det blir varmare och antagligen till stor del p.g.a. AGW.
Bra. Vilket bekräftar modellerna.
Citat:
Men de datamodeller vi har är just datamodeller. Vi har inga metoder eller kunskap till att göra några bestämda klimatprediktioner. Och inom seriös klimatforskning gör man heller inte det. Man gör projektioner vilket är något annat. Tänkta och hypotetiska scenarier som man bl.a. kallar för RCP:s. Klimathotsskojarna brukar använda sig av worst case när man predikar och tyvärr låter vi dem göra det vilket inte är något konstruktiv och skapar bara oro och hos unga en av allvarligt slag.
Det är ingen väsentlig skillnad mellan projektioner och predikationer. Skillnaden består väsentligen i att de ingående parametrarna är okända i det första, varför man tar några olika alternativ som man utgår ifrån. Modellerna är träffsäkra om man ser till trenderna.
Citat:
Vi kan dock gå på att samtliga modeller visar att vi går mot varmare tider.Frågan är hur mycket varmare och vilka konsekvenser det får. Den frågan är omöjlig att svara exakt på och definitivt inte så enkel som Rockström, Klimat-Greta et al. vill påskina.
Och det bekräftas av empiri och har gjort så länge. Eller hur? Det skrev du iaf tidigare att du accepterade:
"Jag är helt med på att det blir varmare och antagligen till stor del p.g.a. AGW."
Din invändning är högst oklar.
Citat:
Men hur ska vi kunna veta något då. Jo, vi har empiri här faktiskt. Det är hur bra de senaste decenniernas klimatprognoser har stått sig. Och det är inget vidare. Man har genomgående grovt överskattat klimatförändringarna.
Nähe? Så allt du skrivit ovan är fel? Multipel personlighetsstörning?
Citat:
Framförallt borde vi förbjuda skolan och vuxna att skrämma upp vårt uppväxande släkte med alla dessa undergångsberättelser. Särskilt de som gör det för barn på förskolor och i lågstadiet borde buras in.
Och jag menar allvar med den sista punkten. Om det är något jag är orolig över i klimatsammanhang är det just det. Vi går en väldigt mörk framtid till möttes och varmare väder blir det minsta av våra bekymmer.
Det hör dock inte hemma i en tråd om klimatvetenskap. Konsekvenserna blir desamma och är oberoende av människans rädsla för dem.