Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
"Ingen åsikt" har inte tolkats som "ja", det vore förstås fruktansvärt fel. De räknades inte.
Av de som uttryckte något om orsaken var det 97 % som skrev fossila utsläpp.
Du kan läsa mer här:
En undersökning av 12 000 expertgranskade artiklar om klimat visar att 97 % anser att människan har orsakat klimatförändringarna. Man studerade Abstracts i respektive artikel och sållade bort de som inte handlade om människans påverkan alls.
Av de kvarvarande artiklarna ansåg 97 % att människan orsakar utsläppen.
En transparant undersökning av ett massivt material visar alltså att experterna är eniga.
Ett förtydligande: De man sållade bort var de Abstracts som inte uttryckte någon åsikt (no opinion) om orsaken till uppvärmningen.
Du kanske skulle läsa pappret innan du uttalar dig, och inte länka till en tidningsartikel om det (jag skulle även rekommendera någon form av självstudiekurs i forskningsmetodik)?
Pappret har fått ganska massiv kritik för sin avsaknad av vetenskaplighet (det är helt enkelt inte så man exekverar en litteraturstudie) och ganska amatörmässiga användning av hermeneutik (ja, alltså -- hermeneutik anges väl inte som metodik, men man har arbetat hermeneutiskt), samt då avsaknad av reproducerbarhet. Det var iofs länge sedan jag läste sagda papper (och kritiken av detsamma), och ganska många hyllmeter forskningsrapporter har passerat genom läsglasögonen sedan dess.
Med det sagt -- jag har själv ingen uppfattning om hur många procent av klimatforskare som anser det ena eller det andra (det ligger inte alls inom mitt forskningsfält). Ofta fulas det dock till av vetenskapswannabes till att '97-103% av
alla jordens forskare anser att...' (eller något liknande) och man utlämnar att det handlar av ett
väldigt litet subset av alla jordens forskare.
Jag är (numer) tämligen övertygad om att mänsklig aktivitet bidrar till klimatförändringar. Mitt problem med diskursen om klimatförändringar är primärt ovetenskapligheten med vilket det diskuteras (du är ett paradexempel), samt att diskursen tar fokus från överkonsumtion samt påföljande miljö- och habitatdestruktion (det är ju inte koldioxid som gör att skogarna i Amazonas huggs ner, för att ge ett exempel; det är inte koldioxid som gör att ålen försvinner för att ge ett annat).
Det är ju, än så länge, ganska få djurarter som utrotats av klimatförändringar. Problemet är ju att många av lösningarna som påstås 'rädda klimatet' ironiskt nog utarmar planeten ännu mer och leder till ännu mer överkonsumtion med tillhörande miljö- och habitatdestruktion.
Men, men.
Fortsätt du att länka tidningsartiklar och förklara hur forskning funkar.
Ha en trevlig afton.
-ed-
Problemet med exklusionskriterierna/exkluderingen är ju huvudsakligen att man skapar en 'falsk dikotomi', och därmed ger en missvisande bild.