Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-15, 02:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Erika Bjerström säger i inslaget: ”Det senaste årtiondet har varit varmare än någon flerhundraårsperiod de senaste 100.000 åren”

Vad fan betyder det? Jag fattar ingenting. Vad menas med en ”flerhundraårsperiod” i sammanhanget? Och hur menar hon att man kan jämföra det senaste årtiondet med godtyckligt vald ”flerhundraårsperiod” under de senaste 100.000 åren?

Är det jag som är dum i huvudet eller spottar Erika ur sig snömos på rekordnivå? SÅ JÄVLA OBEGRIPLIGT!
Det betyder att det inte varit så hög medeltemperatur på jorden sedan tiden före senaste istiden.
Citera
2021-09-15, 02:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Swischa är frivilligt det är inte skattefinansierade medier.
Om nu båda ljuger har jag ingen aning om.
Den ena tar pengar med tvång, den andra får pengar av frivilliga konsumenter.
Men journalisterna på Aktuellt ljuger inte för att få pengar. Deras lön är oberoende av de uppgifter de framför.
Citera
2021-09-15, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men journalisterna på Aktuellt ljuger inte för att få pengar. Deras lön är oberoende av de uppgifter de framför.

Deras chefer tvingar dom att ljuga annars får dom inte behålla sitt jobb. Varför människor går med på det är för mig en gåta men det är inte mina problem heller.
Citera
2021-09-15, 02:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Deras chefer tvingar dom att ljuga annars får dom inte behålla sitt jobb. Varför människor går med på det är för mig en gåta men det är inte mina problem heller.
Man får välja, ska man tro på de vetenskapliga publikationerna i ämnet eller på bloggare och swishtiggare.
Citera
2021-09-15, 02:47
Medlem
Citat:
Man får välja, ska man tro på de vetenskapliga publikationerna i ämnet eller på bloggare och swishtiggare.

Som sagt. Jag lyssnar inte ens på narrativet. Hundar, idrott, aktier mm är sånt jag tar reda på fakta om och väljer vilka jag ska lyssna på. Vad svt vill att jag ska intressera mig för är fullständigt ointressant för mig. Mig tappade dom för många många år sen. Jag kollar för skoj skull och konstaterar att nu är det detta som är på tapeten för allmänheten.
Citera
2021-09-15, 02:51
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det absolut bästa sättet att råda bot på detta är att inse och förstå att dom kan ljuga om och hitta på precis vadsomhelst. Dom styr absolut ingenting angående vad eller hur dom ska rapportera om något, låta bli eller hur det ska vinklas. Dom granskar definitivt inte makten längre, det borde vara helt uppenbart för alla.
Måste finnas några eller någon styr maskinen, den kan omöjligt styra sig själv.

Citat:
Samtidigt är det illa om det tex skulle finnas ett klimathot på riktigt och människor skiter fullständigt i att lyssna och agera eftersom förtroendet är helt borta.
Men det är varken mitt eller ditt eller någon annans fel att lögner och desinformation pumpas ut. Dom som är ansvariga är ansvarigi och endast dom.
Jag hade definitivt brytt mig om och ändrat livsvanor om jag litade på MSM. Nu är det mer en teater som jag tittar på mest i underhållningssyfte.
Min verklighet är mina vänner, familj och husdjur. Vad tv och tidningar vill att jag ska tro eller tänka om verkligheten är helt ointressant.
Ja om människor förändrar klimatet såpass mycket att det hotar vår existens är det någonting man ska ta på allvar, men samtidigt är det ju så att de människor som förmedlar dessa uppfattningar knappt heller grundar lagar som kan motverka detta, politiker pratar om att minska koldioxidutsläpp, man propagerar för el och hybridbilar, men man lägger inga resursers på att bygga ut infrastrukturen så att folk har lätt att ladda, samtidigt som man successivt minskar de ekonomiska fördelarna med att ha en elbil.

Likväl konsumerar folk stört jävla mycket produkter som transporteras med flygplan och fraktfartyg, det talar man inget om, framförallt mat...man har hellre inget intresse för att forska vidare i atomkraft som definitivt kan leverera mest energi med minsta möjliga miljöpåverkan i dagsläget utan fortsätter på kolkraft.

Utöver det har vi sedan partiledare för "miljö"partiet som ertappas på privattid att måla den giftigaste jävla bottenfärgen på sin båt, hela grejen är ett jävla skämt.

Människor som anser att människan skadar miljön är i överväldigande majoritet ändå hycklare, när någon bor ute i naturen, är helt självförsörjande med hjälp av solenergi och odlar sin egen mat eller köper närodlat och kör ett fordon som den själv laddar från den solenergi den själv samlar, då ger jag den personen all rätt att klaga. Om man inte lever så och sedan klagar och ältar över att miljön förstörs p.g.a människan, då är man en hycklare och förtjänar det som kommer.

Ytterst få förstår vilka drastiska åtgärder det krävs om människan ska ha noll påverkan på klimatet, och ytterst få människor varken kan eller är villiga att göra den förändringen.
Senast redigerad av particulum1 2021-09-15 kl. 02:59.
Citera
2021-09-15, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storsaga
Det ledde inte någonstans i den bemärkelsen att de rasbiologiska idéerna visade sig vara inkorrekta. Och de var aldrig i närheten så accepterade som klimatforskningen är idag. Du visar stor ignorans om ämnet med ditt 3 km is-snack. Börja med denna övergripande förklaring av vanliga missförstånd. https://www.youtube.com/watch?v=OWXoRSIxyIU . Jag såg ej aktuellt så kan ej kommentera om de sk karaktärsmorden. men förstås får aktuellt påpeka att de sprider skit fakta om de gör det.

Vilken rasbiologisk "ide" visade sig vara inkorrekt? Det var snarare så att man slutade forska om det för andra världskrigets konsekvenser. Att det finns stora genetiska variationer mellan folkgrupper som man kan kalla raser stämmer än idag.
Citera
2021-09-15, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Måste finnas några eller någon styr maskinen, den kan omöjligt styra sig själv.

Givetvis är det någon som styr skutan. Men det är inte cheferna på svt. Dom är långt ner på Pyramiden.
Citera
2021-09-15, 03:10
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Givetvis är det någon som styr skutan. Men det är inte cheferna på svt. Dom är långt ner på Pyramiden.

Långt upp menar du?

Ja kanske, men samtidigt är det ändå människor som frivilligt går med på att rapportera det som någon högre upp i pyramiden säger till dem att rapportera, det finns ingen som sitter med en pistol mot deras huvud... således är de också själva ansvariga. Det är ju inga småbarn det handlar om, det är människor som själva har möjlighet att bedöma vad som är rätt, fel, ärligt och oärligt.

Men det handlar väl om pengar i slutändan, man ljuger, bedrar och håller sig i den rådande åsiktskorridoren om det gynnar ens karriär och ger en själv en relativt saftig lön, då är det kanske lätt att förbise sitt samvete.
Citera
2021-09-15, 03:16
Medlem
NewDawnFadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDem2022
Ett år till valet och "journalisterna" på SVT går all in för deras favoritparti. Svårare än så är det inte.

Över 50% sympatiserar med MP, mindre än 1% SD som är 5ggr större.
Visst är det så! SVT/SR började gå all-in med sin klimataktivism runt vår/försommar. Deras agenda är att köra på klimathotet ända i kaklet (valet) för att miljöpartiet ska få över fyra procent. Något annat skäl att de talar om klimathotet i nästan varje nyhetssändning har jag svårt att se. Möjligen för att slippa tala om invandrarrelaterade brott som skulle kunna gynna SD.

Opartiska public service - my ass.
Citera
2021-09-15, 03:16
Medlem
Säger SVT saker, då vet vi ju att det är sant

På samma sätt som med att flyktingar är en vinstmaskin för Sverige.
Citera
2021-09-15, 03:18
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Det betyder att det inte varit så hög medeltemperatur på jorden sedan tiden före senaste istiden.

Nej, det kan inte betyda det! Men det är förmodligen den tolkningen man vill få tittarna att göra.

Det hon säger ger utrymme för att ett godtyckligt valt decennium eller t.o.m ett godtyckligt valt århundrade under de senaste 100.000 åren kan ha varit varmare än det senaste årtiondet. M.a.o det hon säger ger ingen god indikation på att någon global uppvärmning föreligger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in