2021-09-15, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja, det borde ju vara ett fullständigt självmål för Lars Bern om nu Lars Bern snackar så mycket i nattmössan och är den foliehatt som han utses att vara att debattera i livesändning.

Det kan vara fullständigt förödande för sin egen karriär att debattera live och detta borde vara ett guldtillfälle som kan stärka konsensus angående människans påverkan på klimatet att ha Lars Bern skämma ut sig i live i tv för flera miljoner tittare genom att försöka kritisera detta konsensus, det finns väl inget bättre för konsensus att människan är orsaken till klimatförändringarna än när en person som har en examen i ingenjörsfysik från Chalmers tekniska universitet och en doktorsexamen kemisk reaktionsteknik fullständigt skämmer ut sig i tv genom att kritisera klimatförändringarna med foliehatten på huvudet?

Men så tackar Svt nej till detta?

Dom sänker sig själva. Bara luta sig tillbaka och njuta av showen. Självmålen avlöser varandra på löpande band.
Citera
2021-09-15, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag vet inte om Bryggmastaren1 tillhör dem, men det finns en del "klimatskeptiker" som hävdar att NASA förfalskar klimatdata av politiska skäl. Då är ju inte steget långt till att hävda att NASA aldrig varit på månen.

Kan NASA bluffa så här stort om en sak så kan de bluffa stort om något annat också.

Det kan absolut diskuteraras. Ville bara belysa vilken oseriös debatt teknik dom här människorna ägnar sig åt.
Men samtidigt, dom skjuter sig själva i foten varje gång.
Citera
2021-09-15, 01:33
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storsaga
Källhänvisa tack.
Argumenterar du alltså för att nasa är en politisk propaganda maskin? Månlandningen fake? jorden är platt?

Du, på den tiden. Då NASA sägs skickat människor till månen. Så förutspåddes en ny istid. Från 40-talet till 70-talet så handlade allt om att det skulle bli en ny istid. Och det inom ett par år hela jävla tiden.

Och jorden ansågs vara platt. SVT hade ju förfan barnprogram om att jorden var platt. Platt som en pannkaka. Vilse i pannkakan.

Detta jävla förnekarsnack. Man måste tro. Men är med det här som med jultomten. En gång i tiden så upptäckte man att det är bara en massa jävla lögner som körs med trots att folk vet att det är lögn. Hittepå. Men tror man inte så blir dom ledsna. Som små barn som får höra att jultomten bara är påhittad.

Istid tror jag på. Men inte pålänge. Först ska det bli varmt. Historien upprepar sig. Den som lever får se. Och jag är FOREVER YOUNG.
Senast redigerad av PingPongZong 2021-09-15 kl. 01:37.
Citera
2021-09-15, 01:40
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Dom sänker sig själva. Bara luta sig tillbaka och njuta av showen. Självmålen avlöser varandra på löpande band.
Jo för oss som söker och ser igenom denna uppenbara fasad absolut, men tänk på alla miljoner människor som är ovetandes om allt detta som sker bakom kulisserna, som bara får sin lilla uppdatering om omvärlden på den enstaka timmen de slår på Aktuellt på Svt.

Fan jag var tvungen att banka vett i min moster som är 25 år äldre än mig för att hon mådde dåligt p.g.a "klimatångest".
Citera
2021-09-15, 01:43
Medlem
Citat:
Han har en examen i ingenjörsfysik från Chalmers tekniska universitet och fick en doktorsexamen i kemisk reaktionsteknik med matematisk modellering av hydrering av vegetabiliska oljor, jag skulle säga att det gör honom mycket kapabel att diskutera klimatet.

Han blev inbjuden i Svt att debattera klimatförändringarna och accepterade med kravet att han skulle få debattera i livesändning, Svt gick ej med på detta krav.

Kan vara pga att de inte hade tid för det helt enkelt. inte för att de censurerar. Han är en antivaxer och tror inte att mättade fetter är onyttiga. Så han är generellt en outsider när det gäller allmänt accepterad forskning. Forskare i klimatforskning är högre meriterde i att debbatera klimst. Och de håller ju med varandra!
Citera
2021-09-15, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaviar...Glenn
Det är inte heller Greta, SVT och de flesta miljömupparna. Kan jag spruta min sperma i din torra fitta?
De citerar forskarna, de gör inga egna påståenden.
Citera
2021-09-15, 01:50
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
...

Det går inte att missa budskapet. I stort sett alla forskare som får sin forskning publicerad är överens om att det pågår en global uppvärmning orsakad av människan.

För all del, men frågan är om alla håller med om hur stor den mänskliga påverkan är eller hur stor del som är mänsklig påverkan och hur stor del som är "naturlig variation" över tid. En annan fråga är om alla håller med om hur problemet, om man nu ens anser att det är ett problem, ska tacklas och vilka lösningar som är att föredra.

Det kanske bara är jag men vad som gör mig lite matt när det gäller klimatdebatten är att den helt tycks sakna nyanser. Tydligen finns det endast två val, antingen domedagsprofet eller foliehatt.
Citera
2021-09-15, 01:52
Medlem
Citat:
Jo för oss som söker och ser igenom denna uppenbara fasad absolut, men tänk på alla miljoner människor som är ovetandes om allt detta som sker bakom kulisserna, som bara får sin lilla uppdatering om omvärlden på den enstaka timmen de slår på Aktuellt på Svt.

Fan jag var tvungen att banka vett i min moster som är 25 år äldre än mig för att hon mådde dåligt p.g.a "klimatångest".

Det absolut bästa sättet att råda bot på detta är att inse och förstå att dom kan ljuga om och hitta på precis vadsomhelst. Dom styr absolut ingenting angående vad eller hur dom ska rapportera om något, låta bli eller hur det ska vinklas. Dom granskar definitivt inte makten längre, det borde vara helt uppenbart för alla.
Samtidigt är det illa om det tex skulle finnas ett klimathot på riktigt och människor skiter fullständigt i att lyssna och agera eftersom förtroendet är helt borta.
Men det är varken mitt eller ditt eller någon annans fel att lögner och desinformation pumpas ut. Dom som är ansvariga är ansvarigi och endast dom.
Jag hade definitivt brytt mig om och ändrat livsvanor om jag litade på MSM. Nu är det mer en teater som jag tittar på mest i underhållningssyfte.
Min verklighet är mina vänner, familj och husdjur. Vad tv och tidningar vill att jag ska tro eller tänka om verkligheten är helt ointressant.
Citera
2021-09-15, 01:58
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storsaga
Kan vara pga att de inte hade tid för det helt enkelt. inte för att de censurerar. Han är en antivaxer och tror inte att mättade fetter är onyttiga. Så han är generellt en outsider när det gäller allmänt accepterad forskning. Forskare i klimatforskning är högre meriterde i att debbatera klimst. Och de håller ju med varandra!

Eller så kan det var för att Lars Bern kanske vet vad han snackar om och att de vill censurera.

Anti-konsensus kritiserande oavsett vad för konsensus det är, vare sig det är klimatet, vaccin eller mättade fetter är bra att lyfta fram eftersom det har potentialitet att stärka konsensus men också avslöja konsensus som inkorrekt och genom det lyfta fram ny kunskap.

Att ta in Lars Bern och ha han debatterande i live-tv hade varit fördelaktigt för hela vetenskapliga etablissemanget, för om Lars Bern hade skämt ut sig i live-tv och levererat inkonsekventa, icke-fakta begrundande argument så hade konsensus stärkts, och hade han levererat konsekventa, fakta-begrundande argument som är kritiska hade det gett möjlighet för vidare potentiellt utveckling av forskning utav människans påverkan på klimatet.
Citera
2021-09-15, 02:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanus
Sitter och tittar på ett surrealistisk Aktuellt.
Programmet som borde nyhetsrapportera ägnar en kvart åt att förklara att klimatkrisen faktisk är verklig och att det sprids mycket alternativa verklighetsbeskrivningsr och hatfakta i sociala medier.
Lars Bern och Elsa Widding hängs ut som foliehattar och desinformstörer utan att de är i studion och kan försvara sig mot påhoppen.

Hur var det med "Audi alteram partem"

Argument som "man måste ändå lita på vetenskapen" känns panikartat.
Mellan 1921 och 1953 ägnade sig forskare och professorer åt vetenskap på Rasbiologiska institutet i Uppsala.
Det finns än i dag professorer och forskare som ägnar sig åt vetenskapen planekonomi i Nordkorea och på Kuba. "Vetenskap" måste sättas i kontext och framförallt gäller det att genomlysa vem som betalar och vad denne vill.

Medier som ägnar sig åt opinionsbildning på ägarens direktiv är döende. Reporters, do your job. Ask some questions.
Man behöver inte tro på vetenskapen alls och det är helt lagligt att hävda att jorden är platt, men det är något fel när man förnekar att koldioxidhalten ökar och att koldioxiden påverkar temperaturen samtidigt som man framhåller att koldioxid och värme är bra för naturen.

Elsa Widding vet att koldioxidmolekylerna påverkar strålningsbalansen så att luftens medeltemperatur vid jordytan höjs, men agerar på YT oförstående till 1800-talsexperiment som hon påstår skulle visa att koldioxid "absorberar" värme. Det är ohederligt men hennes fans swishar pengar om hon ljuger för dem och vilseleder dem.
Citera
2021-09-15, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man behöver inte tro på vetenskapen alls och det är helt lagligt att hävda att jorden är platt, men det är något fel när man förnekar att koldioxidhalten ökar och att koldioxiden påverkar temperaturen samtidigt som man framhåller att koldioxid och värme är bra för naturen.

Elsa Widding vet att koldioxidmolekylerna påverkar strålningsbalansen så att luftens medeltemperatur vid jordytan höjs, men agerar på YT oförstående till 1800-talsexperiment som hon påstår skulle visa att koldioxid "absorberar" värme. Det är ohederligt men hennes fans swishar pengar om hon ljuger för dem och vilseleder dem.

Swischa är frivilligt det är inte skattefinansierade medier.
Om nu båda ljuger har jag ingen aning om.
Den ena tar pengar med tvång, den andra får pengar av frivilliga konsumenter.
Citera
2021-09-15, 02:18
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Erika Bjerström säger i inslaget: ”Det senaste årtiondet har varit varmare än någon flerahundraårsperiod de senaste 100.000 åren”

Vad fan betyder det? Jag fattar ingenting. Vad menas med en ”flerahundraårsperiod” i sammanhanget? Och hur menar hon att man kan jämföra det senaste årtiondet med godtyckligt vald ”flerahundraårsperiod” under de senaste 100.000 åren?

Är det jag som är dum i huvudet eller spottar Erika ur sig snömos på rekordnivå? SÅ JÄVLA OBEGRIPLIGT! Har man det minsta krav på stringens får man nog ont i huvudet av att lyssna på Erika.

Haha, docenten i slutet, som naturligtvis måste påpeka att det är mest MÄN som är klimatförnekare. Han är alltså Forskningschef för något så dumt som Centre for studies of climate change denialism vid Chalmers. Ja jävlar. 😂

Direkt efter kvarten med klimatalarmism och global uppvärmning-skrämsel följer ett inslag om att snön anlänt rekordtidigt i delar av Sverige. Vilken sjuk clownvärld vi lever i.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2021-09-15 kl. 02:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in