Citat:
Små variationer och stora variationer
Här kan man se hur ett ENSO-index varierat. 2018/2019 var "knappt positiv" jämfört med t.ex. 1983, 1997 och 2016 som var rejält positiva. Vi får se hur länge den nu ganska kraftiga negativa påverkan fortsätter.
https://psl.noaa.gov/enso/mei/img/meiv2.timeseries.png
När ENSO och PDO svänger upp på plus så kommer det nog att märkas på den globala medeltemperaturen.
AGW gör att temperaturen stiger med 0,2°C/årtionde, men så är det bruset...
Jag vill gärna tro att människor genomgående är kloka, men det är kanske optimistiskt? Kanske är det inte så lätt att förstå hur slumpmässiga (stokastiska) faktorer under kortare tidsperioder kan få t.ex. den globala medeltemperaturen på Jordens yta att svänga upp och ner en hel del. Från månad till månad. Från år till år. Ibland flera år i rad. Det kan få dom som inte förstår sambanden att utbrista "nu har det inte blivit varmare sedan 2016" eller "den arktiska isens volym har knappt minskat sedan 2016". Det vore en mer insiktsfull observation att säga "lite mer värme än normalt har gått ner i haven under en period". 2016 kunde man säga "lite mindre värme än normalt har gått ner i haven under en period".
Dom stokastiska faktorer som är ett resultat av variationer i vertikala vattenrörelser i oceaner är betydande.
Vi ska inte bara titta på ENSO och PDO även om dom har stor betydelse. Även variationer i strömmar i Atlanten och Indiska Oceanen påverkar.
Den globala medeltemperaturen, PDO och ENSO – En översikt
Här har jag ändå gjort ett försök att sammanställa dessa.
https://ibb.co/qkkYRs2
Jag har skalat om och flyttat ner PDO och ONI/ENSO så det ska vara enklare att se hur dessa ofta påverkar den globala medeltemperaturen.
Det enkla sättet att eliminera det betydande och relativt "högfrekventa brus" som kommer från t.ex. PDO och ENSO är att titta på den globala temperaturen som medelvärden över en lite längre tidsperiod. Så t.ex. ger 11-års medelvärden en betydligt bättre bild av vad som händer ur klimatsynpunkt än månadsmedelvärden. I grafen ovan finns även 11-års medelvärde för den globala medeltemperaturen från Copernicus.
Ur klimatsynpunkt ökar den globala medeltemperaturen med ca 0,2°C/årtionde
Som en följd av främst förbränning av fossila bränslen. Som orsakar stora utsläpp av växthusgaser. Som förstärker växthuseffekten. Därom råder ingen tvekan.
–