Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-26, 09:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
1) Varför skulle länder som dessa inte dels använda energin själva, och sedan tjäna multum på export?
2) Varför finns det inte redan minst 10 sådana här verk?
3) Varför blomstrar inte Sahara, solen skiner ju ?
4) Varför bygger Arabemiraten kärnkraft ?

1. För att det är ny teknik och de tänker inte avskaffa sina befintliga fossila kraftverk förrän de ser att de tjänar pengar.
2. För att det är ny teknik som inte funnits speciellt länge. För tio år sen fanns det inga stora lönsamma solkraftverk i hela världen, allt har skett de senaste fyra åren.
3. Snackar du om växter nu?
4. Ingen aning, varför bygger de skyskrapor som är olönsamt höga?

Citat:
Tekniken finns ju, och levererar.
Kärnkraft anser du ju vara orimligt dyr om den skulle kosta 36 öre per kWh i kapitalkostnad - som OL3 skulle göra ( med 3% kalkylränta) om den kostade 100 miljarder med en livslängd på 40 år (verket skall producera 12 miljarder kWh/år). Dessutom lär en liknande reaktor kosta ca 70 miljarder framöver och hålla 50 år vilket troligtvis är vad TVO kommer att betala för OL3 också och som skulle ge 23 öre per kWh vid 3% ränta.

Givetvis är kärnkraft orimligt dyr om den kostar 36 öre per KWh om kunderna de flesta dagar på året betalar mindre än 20. Om du inte fattar det kan du köpa el av mig istället.
Citera
2021-02-26, 09:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Håll den frasen i minne när vi diskuterar Sealer och SMR. Jag utgår från att du är intellektuellt hederlig? Nu är under 1 SEK kWh billigt helt plötsligt...

Så är det alltid... men de där byggena blir storskaliga. Priset sjunker med volym och hur snabbt man byter generation.

Det är du som är intellektuellt ohederlig. Sealer är en prototypkonstruktion som vi inte alls har några faktiska reella kostnader för utan en ren teoretisk uppskattning. I fallet CSP har vi mängder med data från faktiska anläggningar som byggts så siffrorna är mycket mer pålitliga. Om du skulle vara ärlig skulle du vara öppen för faktumet att den första Sealerreaktorn kan bli betydligt dyrare än det du påstår på samma sätt som du är öppen för att den kan bli betydligt billigare med tiden.
Citera
2021-02-26, 09:12
Medlem
Citat:
Kärnkraft kan man bygga där den behövs med betydligt färre krav på läget. Dessutom till en fjärdedel av priset. NOOR ligger närmast idealiskt och man får ekonomiskt stöd från bla EU. De som pratar om Solkraft i Sahara som lösning på nutida elförsörjning kan inte räkna och saknar den elementära verklighetsuppfattning och erfarenhet som krävs för att förstå varför det är orealistiskt. Däremot hänvisar de gärna till varje tänkbart och otänkbart kärnkraftsproblem och hur omöjligt det är att lösa, eller hur det blir för dyrt.

Jo.

Kärnkraften har dock sina problem.

Men debatten här är:

1. Kärnkraftens problem är oöverstigliga. Passiv säkerhet är omöjlig och avfallet kan aldrig lagras.

2. Förnyelsebar energi saknar egentligen problem. Små skitsaker som lätt fixas.

Jag föredrar gråskalan och vill ha utveckling av båda slagen.
Citera
2021-02-26, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är du som är intellektuellt ohederlig. Sealer är en prototypkonstruktion som vi inte alls har några faktiska reella kostnader för utan en ren teoretisk uppskattning. I fallet CSP har vi mängder med data från faktiska anläggningar som byggts så siffrorna är mycket mer pålitliga. Om du skulle vara ärlig skulle du vara öppen för faktumet att den första Sealerreaktorn kan bli betydligt dyrare än det du påstår på samma sätt som du är öppen för att den kan bli betydligt billigare med tiden.

Du nämnde just prototypkonstruktion.

Precis och därför behövs den där piloten. Titta på hur mycket pengar som läggs på utvecklingen av förnybart. Och titta på hur mycket som läggs på kärnkraften. Jag kommer att tänka på Askungen faktiskt.

Men konstruktionen är så pass färdig på ritbordet att en kostnadsuppskattning låter sig göras. Och den är att den kan bli kommersiell vid 60 öre.

jag utgår för övrigt från att du är intellektuellt hederlig och kan acceptera ett starkt argument och logik. Kan du inte det ödslar jag min tid på dig.
Citera
2021-02-26, 09:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du nämnde just prototypkonstruktion.

Precis och därför behövs den där piloten. Titta på hur mycket pengar som läggs på utvecklingen av förnybart. Och titta på hur mycket som läggs på kärnkraften. Jag kommer att tänka på Askungen faktiskt.

Har du missat hur mycket pengar som spenderats på kärnkraft genom åren? Om vi spenderat hälften av pengarna som vi spenderat på fissionskraft på fusionskraft istället hade vi antagligen haft fungerande fusionskraft idag. Oavsett är det inte skattebetalarnas sak att subventionera en befintlig teknik som inte är mer lönsam än andra tekniker som redan finns.
Citera
2021-02-26, 09:31
Medlem
Citat:
Har du missat hur mycket pengar som spenderats på kärnkraft genom åren? Om vi spenderat hälften av pengarna som vi spenderat på fissionskraft på fusionskraft istället hade vi antagligen haft fungerande fusionskraft idag. Oavsett är det inte skattebetalarnas sak att subventionera en befintlig teknik som inte är mer lönsam än andra tekniker som redan finns.

Ja, det var länge sedan du... i Sverige infördes i princip stopp 1980. Det är 40 år sedan, den kallades tankeförbudslagen.
I Sverige finns då en styck professor och ett bolag som jobbar mot avställningen av existerande reaktorer.

Svensk Kärnkraft formerades under Tage Erlanders tid och byggdes under Palmes tid.

Det är Frankrike och Japan då, men inte så det slagit gnistor direkt.

Så, du jämför verkligen äpplen och päron.

Vad är problemet med Sealer? Om du nu skulle formulera en konstruktiv kritik som faktiskt handlar den reaktortyp som föreslås.
Citera
2021-02-26, 09:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad är problemet med Sealer? Om du nu skulle formulera en konstruktiv kritik som faktiskt handlar den reaktortyp som föreslås.

Jag har inget problem med kärnkraft, jag har problem med att du försöker att få skattebetalarna att betala för den. Det är rimligt med kärnkraft om den bekostas av de som vill använda den istället för att skattebetalarna ska betala. Jag är helt övertygad om att kärnkraft är en stenåldersteknik om 15 år och det kommer att ta minst 15 år att bygga ett kärnkraftverk i Sverige. Det spelar ingen roll vad du säger, det tar tio år att bygga en bro i Sverige.
Citera
2021-02-26, 09:44
Medlem
Citat:
Jag har inget problem med kärnkraft, jag har problem med att du försöker att få skattebetalarna att betala för den. Det är rimligt med kärnkraft om den bekostas av de som vill använda den istället för att skattebetalarna ska betala. Jag är helt övertygad om att kärnkraft är en stenåldersteknik om 15 år och det kommer att ta minst 15 år att bygga ett kärnkraftverk i Sverige. Det spelar ingen roll vad du säger, det tar tio år att bygga en bro i Sverige.

Okej, och den förnyelsebara går på marknadsekonomi helt?

Har du hört talas om vita certifikat. Subventioner till solceller?

Du måste fan skoja med mig nu!!

Det är typiskt att utvecklingen av helt ny teknologi i det stadiet Sealer är bekostas med 50% anslag mot 50 insats av näringslivet. Det är oavsett om det är ny slags strumpebanshållare eller vad det är.

Att undantaga kärnkraften från det systemet hade varit mycket märkligt.

Googla forskningsanslagen runt vind och sol... jag gitter inte, men man öser in bidrag.

Tror du solkondenskraftverken byggs helt utan skattepengar eller subventioner?

Kom igen...

Öresundsbron tog kanske minst 100 år att bygga, det var ett segt projekt att få till i verkligheten.
Citera
2021-02-26, 09:47
Medlem
fermions avatar
Citat:
1. För att det är ny teknik och de tänker inte avskaffa sina befintliga fossila kraftverk förrän de ser att de tjänar pengar.
2. För att det är ny teknik som inte funnits speciellt länge. För tio år sen fanns det inga stora lönsamma solkraftverk i hela världen, allt har skett de senaste fyra åren.
3. Snackar du om växter nu?
4. Ingen aning, varför bygger de skyskrapor som är olönsamt höga?

Givetvis är kärnkraft orimligt dyr om den kostar 36 öre per KWh om kunderna de flesta dagar på året betalar mindre än 20. Om du inte fattar det kan du köpa el av mig istället.

Tanken med mina frågor var att du skulle förstå att det är ekonomin, elnät, brist på vatten, och svårigheter att skydda sin investering. Men sådant går över ditt huvud.

PS kostnad för 10 MW vindturbin ca 200 miljoner kr. Med samma kalkyl som ovan, 3% och 20 år, 16% utnyttjandefaktor blir det 113 MSEK/280 GWh = 40 öre per kWh
Citera
2021-02-26, 09:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Tanken med mina frågor var att du skulle förstå att det är ekonomin, elnät, brist på vatten, och svårigheter att skydda sin investering. Men sådant går över ditt huvud.

PS kostnad för 10 MW vindturbin ca 200 miljoner kr. Med samma kalkyl som ovan, 3% och 20 år, 16% utnyttjandefaktor blir det 113 MSEK/280 GWh = 40 öre per kWh

Försök att fatta att "weighted average" inkluderar intermittenskostnad. Jag fattar inte att du försöker läxa upp folk utan att själv vara införstådd i vad som anges.
Citera
2021-02-26, 10:00
Medlem
fermions avatar
Citat:
Försök att fatta att "weighted average" inkluderar intermittenskostnad. Jag fattar inte att du försöker läxa upp folk utan att själv vara införstådd i vad som anges.
Så räkna öppet här då!
Många investerade i vindkraft när certifikaten var värda 23 öre och mer. Nu hoppas man skyffla kostnaden på kunderna med vackra ord.
Största problemet med kärnkraft är att investeringar i den storleksordningen kräver garantier, och nu låtsas vi som att det finns billigare alternativ och att det ändå inte behövs. Och att det är mossigt förstås.
PS du var medveten om att kostnaden för CSP i Marocko antagligen är mellan 2 och 2,5 kr/kWh?
Citera
2021-02-26, 10:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Så räkna öppet här då!
Många investerade i vindkraft när certifikaten var värda 23 öre och mer. Nu hoppas man skyffla kostnaden på kunderna med vackra ord.
Största problemet med kärnkraft är att investeringar i den storleksordningen kräver garantier, och nu låtsas vi som att det finns billigare alternativ och att det ändå inte behövs. Och att det är mossigt förstås.
PS du var medveten om att kostnaden för CSP i Marocko antagligen är mellan 2 och 2,5 kr/kWh?

En vindturbin är inte skrot efter 20 år. Det är vissa delar av vindturbinen som är skrot, ex. bladen och delar av turbinen. Kostnaden för CSP är som sagt under 15 cent idag inkl. intermittenskostnad och den går stadigt neråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in