Citat:
Ja, så kanske det är. Jag är inte så insatt i alla feedbacks. Och olika forskare verkar räkna med olika storlek och tecken på dem. Så för mig är det en röra.
Forcingen på omkring 4W/m2 vid fördubbling, som man räknat fram via absorbtionslinjer, är väl dock vid en molnfri himmel, och vid utstrålning från en viss marktemperatur?
Moln täcker i snitt 30% av jorden om jag minns rätt. Under molnens höjd har CO2 ingen betydelse, LW reflekteras ändå.
Över molnhöjden är CO2-koncentrationen lägre. Ett argument jag läst är då att detta innebär att absorbtionen inte är mättad, vilket gör att en fördubbling har större betydelse än på marken. Och det måste ju stämma - i den kolumnen av tunn luft som återstår. Men att kolumnen är kortare och tunnare innebär också att mängden reflekterad strålning är lägre totalt sett?
Sen angående temperaturen på den strålande ytan. Planckstrålningens kurva matchar koldioxidens absorbtionsband bättre då den strålar från hög marktemperatur. Uppe på molnhöjd (och nära polerna) är temperaturen på den strålande ytan lägre, vilket betyder att frekvensbandet på strålningen inte matchar koldioxidens absorbtionsband lika bra. Vilket även detta innebär att mängden reflekterad strålning är lägre totalt sett?
Allt som allt tror jag att detta leder till lägre forcing än den som fås från absorbtionslinjer.
Jag hittade just en rejäl artikel som grundligt går igenom forcings och feedbacks. Jag har bara hunnit skumma, men författaren verkar (bland mycket annat) vara inne på ett resonemang liknande mitt, att molnen minskar forcingen. Den sjunker enligt artikeln till 2.9 - 3W/m2. Det är ju lägre än Planck-feedbacken, vilket ger en indikation om att fördubbling kan ge mindre än 1 grad ökning.
Efter att ha gått igenom alla feedbacks skriver författaren:
Global Warming by CO2
https://www.hindawi.com/journals/ijas/2017/9251034/
Forcingen på omkring 4W/m2 vid fördubbling, som man räknat fram via absorbtionslinjer, är väl dock vid en molnfri himmel, och vid utstrålning från en viss marktemperatur?
Moln täcker i snitt 30% av jorden om jag minns rätt. Under molnens höjd har CO2 ingen betydelse, LW reflekteras ändå.
Över molnhöjden är CO2-koncentrationen lägre. Ett argument jag läst är då att detta innebär att absorbtionen inte är mättad, vilket gör att en fördubbling har större betydelse än på marken. Och det måste ju stämma - i den kolumnen av tunn luft som återstår. Men att kolumnen är kortare och tunnare innebär också att mängden reflekterad strålning är lägre totalt sett?
Sen angående temperaturen på den strålande ytan. Planckstrålningens kurva matchar koldioxidens absorbtionsband bättre då den strålar från hög marktemperatur. Uppe på molnhöjd (och nära polerna) är temperaturen på den strålande ytan lägre, vilket betyder att frekvensbandet på strålningen inte matchar koldioxidens absorbtionsband lika bra. Vilket även detta innebär att mängden reflekterad strålning är lägre totalt sett?
Allt som allt tror jag att detta leder till lägre forcing än den som fås från absorbtionslinjer.
Jag hittade just en rejäl artikel som grundligt går igenom forcings och feedbacks. Jag har bara hunnit skumma, men författaren verkar (bland mycket annat) vara inne på ett resonemang liknande mitt, att molnen minskar forcingen. Den sjunker enligt artikeln till 2.9 - 3W/m2. Det är ju lägre än Planck-feedbacken, vilket ger en indikation om att fördubbling kan ge mindre än 1 grad ökning.
Efter att ha gått igenom alla feedbacks skriver författaren:
At clear sky and maximum 𝑙𝐻,max = 5 W/m2 we find a climate sensitivity of 𝐶𝑆 = 1.06∘Han går sedan in på sol och moln och skriver:
C, a feedback of fEV =−2.1 W/m2, and a damping coefficient of 0.59; at mean
cloud cover 𝐶𝑆 reduces to 𝐶𝑆 = 0.61∘
C with a maximum neg-
ative feedback of even fEV = −2.76 W/m2 and a damping
of 0.56. So, latent heat can contribute to significant negative
feedback and work as a strong stabilizer for the climate.
While a cloud feedback, as estimated in AR5 together withRadiation Transfer Calculations and Assessment of
the other feedbacks found in this paper, results in an ECS =0.74∘C, a solar anomaly of 0.27% or larger, as expected from Hoyt & Schatten [8] or Shapiro et al. [10], suggests an even smaller ECS = 0.66∘C. Therefore, it seems quite reasonable to use a model mean of 𝐶𝑆 = 0.7∘C, yielding a CO2 initiated warming of 0.3∘C and a solar contribution of 0.44∘C (see Table 11, line 8).
Global Warming by CO2
https://www.hindawi.com/journals/ijas/2017/9251034/
Forcingen är nog högre än 4 watt innan man tagit hänsyn till det du nämner. Och moln spelar roll som du skriver, det framgår ju t.o.m. av Modtran. Jag tror att standardsvaret är att deras mer avancerade GCM-modeller tar hänsyn till allt sådant när de får fram deras värde för f.
Verkar vara en spännande artikel, den ska jag läsa.