2009-06-23, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Här kan man läsa mer om den danske fysikern och hitta hans vetenskapliga publikationer.

Helt otroligt program. Hade jag varit engelsktalande hade jag skrivit Stunning.

Det där om galaxens spiralarmar var helt nytt för mig. Det måste ändå vara en sådan känsla när man märker att allt börjar falla på plats så som det gör i slutet på programmet, sista avsnittet.

Edit: Det var naturligtvis meningen att jag skulle citera korvmannen här egentligen då det var han som la ut länken till The cloud mystery
Senast redigerad av micks 2009-06-23 kl. 15:18.
Citera
2009-07-08, 12:43
Medlem
Quantilhos avatar
Ny peer-reviewad artikel

Policymakers need to know whether prediction is possible and, if so, whether any proposed forecasting method will provide forecasts that are substantially more accurate than those from the relevant benchmark method. An inspection of global temperature data suggests that temperature is subject to irregular variations on all relevant time scales, and that variations during the late 1900s were not unusual. In such a situation, a “no change” extrapolation is an appropriate benchmark forecasting method. We used the UK Met Office Hadley Centre’s annual average thermometer data from 1850 through 2007 to examine the performance of the benchmark method. The accuracy of forecasts from the benchmark is such that even perfect forecasts would be unlikely to help policymakers. For example, mean absolute errors for the 20- and 50-year horizons were 0.18 C and 0.24 C respectively. We nevertheless demonstrate the use of benchmarking with the example of the Intergovernmental Panel on Climate Change’s 1992 linear projection of long-term warming at a rate of 0.03 C per year. The small sample of errors from ex ante projections at 0.03 C per year for 1992 through 2008 was practically indistinguishable from the benchmark errors. Validation for long-term forecasting, however, requires a much longer horizon. Again using the IPCC warming rate for our demonstration, we projected the rate successively over a period analogous to that envisaged in their scenario of exponential CO2 growth—the years 1851 to 1975. The errors from the projections were more than seven times greater than the errors from the benchmark method. Relative errors were larger for longer forecast horizons. Our validation exercise illustrates the importance of determining whether it is possible to obtain forecasts that are more useful than those from a simple benchmark before making expensive policy decisions.

Finns tillgänglig här om man har access: International Journal of Forecasting eller Författarens egen version
Citera
2009-07-08, 19:28
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Policymakers need to know whether prediction is possible and, if so, whether any proposed forecasting method will provide forecasts that are substantially more accurate than those from the relevant benchmark method....
Det var ett fint sätt att säga att den klassiska väderprognosen "samma som idag" är i princip lika bra som IPCC modeller. Snacka om att IPCC sålt "snake oil" till omvärlden.
Citera
2009-07-10, 00:07
Medlem
Våffelnylles avatar
Hittade lite intressanta synpunkter, och jag skulle gärna vilja se vad ni här i tråden tycker.

Citat:
Klimatskeptikernas position är ett skämt. Den vetenskapliga nivån på deras argumentation är undermålig och de frågor de så retoriskt ställer för att misskreditera teorin om att koldioxid påverkar klimatet påminner om frågor som mindre skärpta elever kunde ställa inom naturvetenskapliga ämnen på högstadiet och gymnasiet, och denna dynga presenterar de som seriösa argument. Patetiskt!!!

Vad populistfjollorna som vill ha "öppen debatt" i frågan om människans inverkan på klimatet inte begriper är att vetenskapen inte fungerar som demokratin. Alltså, till skillnad ifrån demokratin har man i vetenskapen ingen absolut rätt att få fram det man vill ha sagt oavsett hur undermåligt underbyggt det är. Inom demokratin har (åtminstone till en viss gräns) alla inriktningar existensberättigande, från vänster till höger. Även ett dumhuvud som inte kan något och inte begriper om vad han eller hon röstar för har rätt att vara med och påverka, i lika hög grad som en mer upplyst person. Motsvarande gäller alltså inte inom vetenskapen. Man kan inte presentera något som inte håller måttet enligt kriterierna för vad som är vetenskapl och ändå räkna med att ens ståndpunkt är lika mycket värd som vad Isaac Newton eller Albert Einstein kommit fram till.
Men enligt vissa i detta kunskapsföraktande, antiintellektuella populistsamhälle så är alla som inte tror att man får fram sanningen i miljöfrågor genom att lyssna på vanliga (icke vetenskapligt skolade, men högljudda) människor miljöfascister. Pöbeln har ju alltid rätt, enligt denna barnsliga feltolkning av vad demokrati innebär. Jag säger bara nej till att införa "demokratiska" principer inom vetenskapen. Där skall råda en "elitistisk" ordning i den bemärkelsen att kunniga och skolade personer får avgöra vad som får komma fram och tilldelas respekt, inget annat.

Ja, klimatmodeller är inte perfekta och det finns felmarginaler. MEN, de är de bästa verktyg vi har, och vida överlägsna (de icke vetenskapligt skolade) klimatskeptikernas magkänsla i tillförlitlighet. Det där med att klimatmodellerna är otillförlitliga är för övrigt en annan fjantig inställning. De är utformade för att ta hänsyn till en massa faktorer som påverkar klimatet av framstående personer på området. Att som vanlig (vetenskapligt oskolad) människa bara säga att de inte visar någonting, med det underförstådda budskapet att ens egna åsikt i frågan är av så mycket större relevans, är befängt bortom alla gränser.
För övrigt, vad skulle man göra istället för att titta på klimatmodellerna att vara säker på att mänskliga koldioxidutsläpp påverkar klimatet? Prova det empiriskt? Det är nog inte en så god idé, skulle jag tro, eftersom vi bara har en planet som vi inte kan återställa efter ett sådant vansinnigt experiment (ett experiment som för övrigt är i full gång).

Jag säger inte att jag vill ha ett samhälle där miljöexperterna bestämmer om miljöfrågor över våra huvuden, men man får väl kräva mognaden av vuxna människor att de skall ha ett visst mått av omdöme och respekt för auktoriteter inom svåra vetenskapliga områden istället för att självutnämna sig till de högsta experterna. Vad jag har sett hittills så överstiger inte klimaskeptikernas position nivån på vintipsen i dagspressen, och det är mycket illa, med tanke på allvaret i frågan.

Citat:
Citat från: xxxxxxxx skrivet mars 03, 2009, 08:55:29 am
ojojoj! Här var det någon som gått igång!
Här var så många självmål så jag vet knappt var jag ska börja, men jag gör väl ett försök:

1. Att anklaga sina meningsmotståndare för svaga eller obefintliga argument och simma andetag kalla dem för "fjollor", "dumhuvuden" och "patetiska" är inte särskilt övertygande.

Style over substance? Jaha, OK? Så att deras argument för att ifrågasätta vetenskapen ligger i nivå med den blåsta eleven som inte fattade något på lektionerna på högstadiet eller gymnasiet har inget med saken att göra? I regel nämns helt irrelevanta saker, som att koldioxid är en väldigt liten procentandel av atmosfären. I andra fall nämns sådant som är sant, som att havet släpper ifrån sig mycket mer koldioxid än förbränning av fossila bränslen, men det som skulle slå hål på argumentet, nämligen att havet absorberar lika mycket (drygt) som det släpper ut, utelämnas.

2. Inom vetenskapen är ifrågasättande en grundpelare för framåtskridande. Att böja sig i respekt och beundran inför auktoriteter leder ingenstans. Med den inställningen hade vår jord fortfarande uppfattats som platt och befinnande sig i centrum av universum. Det förekommer inte konsensus inom vetenskapliga kretsar i denna fråga. Så till skillnad från många andra (Darth Angelus t ex) som hävdar att majoriteten av vetenskapsmännen med naturnödvändighet har rätt (demokratisk princip?) så anser jag att en debatt och ifrågasättande av metoder, analys och inte minst motiv är en förutsättning för framåtskridande.

Ja, men ifrågasättandena själva måste vara på adekvat vetenskaplig nivå. Vissa har tagit det där med "kritiskt" tänkande helt fel. Att man skall ha kritiskt tänkande innebär inom vetenskap att man vetenskapligt skall granska argument, andras och ens egna. Den typiska tolkningen hos klimatskeptikerna är att man skall vara extremt hård i att granska motståndaren med varje tillgängligt medel, och ifrågasättandena är helt ovetenskapliga eftersom man totalt misslyckas att granska sig själv.
Visst, man kan inte enbart böja sig för auktoriteter, men man måste komma ihåg att för att förstå komplicerade saker som det här så måste man vara skolad. De som högljuddast ifrågasätter att människor orsakar global uppvärmning är det inte. Ifall man inte är skolad för att lägga fram en egen vetenskaplig teori så är nog majoriteten av vetenskapsmännen ens bästa chans att hamna rätt. Det har inget med demokrati att göra.
Vilken fråga förekommer det inte konsensus inom? Det finns två frågor. 1. Beror den senaste vågen av temperaturökning på mänskligt utsläpp av växthusgaser? 2. Kan utsläpp av växthusgaser väntas orsaka temperaturökning framöver. Dessa blandas ihop, På nummer 1 kan jag gå med på att det finns LITE ifrågasättande inom vetenskapen. På den mycket mer relevanta nummer 2 gör det det inte.
Vad gäller motiven så kan man lika gärna ifrågasätta skeptikernas motiv. Skeptikerna talar ofta om alla pengar som cirkulerar kring klimatteorin, men glömmer hur mycket det skulle kosta att ändra samhället till att vara mer klimatvänligt.

Citat från: xxxxxxx skrivet mars 03, 2009, 08:55:29 am
3. Vad gäller "pöbel" och "populism" så kan väl kvällstidningarna beskyllas för detta i det här sammanhanget. Det stora flertalet människor ansluter sig väl idag till AGW-teorin utan att ha gjort några vetenskapliga överväganden. Man läser kvällstidningarnas braskande rapporter om "isfritt Antarktis", "drunknande och utrotningshotade isbjörnar" och "stigande havsnivåer" och tar dessa som sanna och bevis för det som "alla" vetenskapsmän anser sant.

Spelar det någon roll hur kvällspressen presenterar det? De är inte vetenskapsmän, det vet alla. Till skillnad ifrån klimatskeptikerna har det dock omdömet att lyssna på den vetenskapligt starkare teorin.

Citat från: Gustibus skrivet mars 03, 2009, 08:55:29 am
4. När det krävs att debatter ska tystas och att "experter" ska bestämma vad som är rätt och fel DÅ blir jag rädd.

Hur skall man ha det då? Högljudda charlataner får dominera dagordningen? Debatter på ett sådant här område skall skötas av folk med de intellektuella redskapen att göra det. Hela tjatet (från skeptikernas sida) om att koldioxid är en naturlig gas (underförstått ofarlig) har ingenting att göra med hur koldioxid kan väntas påverka klimatet vid ökade doser i atmosfären. Dessa argument visar en avsaknad av förståelse för hur vetenskapen i frågan fungerar.

5. Att klimatet förändras är alla överens om, däremot inte hur och framförallt inte varför. Klimatmodeller besvarar inte denna fråga. De ger en prognos på en utveckling utifrån ett viss scenario som bygger på en teori och utvalda data. Dessa teorier och data speglar framförallt den och de som skapat modellen. Olika resultat kommer ut i varje modell och för varje ny körning.

Ja, och koldioxid är fortfarande en växthusgas som kan väntas öka temperaturen på sikt. Att modellerna visar olika resultat beror bl.a. på hur mycket koldioxid man räknar med att människan kan komma att släppa ut, någonting som ingen kan veta exakt. Andra faktorer påverkar givetvis också, men om vissa faktorer går upp och ner som de gör naturligt, men en går bestämt upp p.g.a. mänsklig inverkan då kommer den överordnade trenden gå uppåt.
Citera
2009-07-10, 02:40
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
Hittade lite intressanta synpunkter, och jag skulle gärna vilja se vad ni här i tråden tycker.

Citat:
Ja, klimatmodeller är inte perfekta och det finns felmarginaler. MEN, de är de bästa verktyg vi har, och vida överlägsna
Lustig, men två inlägg tidigare så skickade Quantilho en artikel som berör exakt hur "överlägsna" klimatmodellerna är jämfört med trivialmodellen "samma som idag". Läs artikeln så förstår du vad som menas.

Citat:
Vad populistfjollorna som vill ha "öppen debatt" i frågan om människans inverkan på klimatet inte begriper är att vetenskapen inte fungerar som demokratin.
Här har personen som påstår detta fullständigt hoppat i galen tunna eftersom klimatdebatten, till skillnad från någon annan vetenskap, har gjort karikatyr på begreppet demokrati genom att använda konsensus-begreppet. Om det varit vetenskap man sysslat med så hade konsensusfrågan aldrig varit uppe. Man hade helt enkelt kunna visa hur experiment och teori hänger ihop. Det gör den inte här. Vetenskapsmännen inom klimatområdet är inte alls överens, och det finns det publicerade artiklar på ;-)

Citat:
Klimatskeptikernas position är ett skämt. Den vetenskapliga nivån på deras argumentation är undermålig och de frågor de så retoriskt ställer för att misskreditera teorin om att koldioxid påverkar klimatet påminner om frågor som mindre skärpta elever kunde ställa inom naturvetenskapliga ämnen på högstadiet och gymnasiet, och denna dynga presenterar de som seriösa argument. Patetiskt!!!
Här vore det bra med en precisering vilket argument han syftar på. Ett sådant löst påstående kan man bara inte bemöta. Jag är helt säker att man kan hitta folk som påstår att koldioxid inte är en växthusgas inom det skeptiska lägret men påståendet att jordens klimat skulle irreversibelt ändras till att göra jorden obeboelig för att koldioxid är en växthusgas är lika fjolligt.

Citat:
Motsvarande gäller alltså inte inom vetenskapen. Man kan inte presentera något som inte håller måttet enligt kriterierna för vad som är vetenskapl och ändå räkna med att ens ståndpunkt är lika mycket värd som vad Isaac Newton eller Albert Einstein kommit fram till.

Jag tror det var Newton som myntade uttrycket som går något i stil med att "anledningen till att jag sett längre är att stått på jättarnas axlar". Klimatnumerikernas version av detta borde vara: "anledning till att jag får hålla på med detta är att jag kunnat gömma mig bakom jättarnas byxor", eller liknande. Poängen är att till skillnad från Newton och Einstein så har klimatnumerikerna inte kunna påvisa att deras förutsägelser eller teorier är korrekta. Vi förväntas tro på att de skall bli det om 50-100 år eller även om de fallerar på 1-2-årsperspektivet. Newton och Einsteins teorier visade sig en väldigt viktig egenskap, "predictive power". Det har inte klimatnumerikernas teorier det ännu men ändå vill tydligen deras anhängare upphöja dem till samma dignitet som Newtons och Einsteins teorier utan att påvisat samma kvalitet i arbetet.

Citat:
men man får väl kräva mognaden av vuxna människor att de skall ha ett visst mått av omdöme och respekt för auktoriteter inom svåra vetenskapliga områden
Auktoritet är precis vad man skall akta sig inom vetenskapen. Presentera data och modeller. Lämna auktoritet och tro utanför. En vetenskapsman som säger "jag vet" är det första man skall akta sig för. Ju mer jag studerar klimatartiklar desto mer tar jag mig för pannan hur vi har kunna komma till denna punkt i historien under vetenskapens mantel. Det har till och med gått så långt att vissa CO2-hotsanhängare börjat göra modeller på vad som kan ha gått fel med satellitdata när de inte längre visar stigande temperaturer trots att "vi vet" att de måste stiga.
Citera
2009-07-10, 10:22
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle

Jag har aldrig haft några problem med att hitta peer-reviewade artiklar från respekterade vetenskapliga tidsskrifter som stöd för mina resonemang. Någon "tyngre" källa än så finns inte tillgänglig i sammanhanget...

Sedan finns det ju givetvis en massa muppar på skeptikersidan som har undermåliga argument, men motsvarande finns ju också på alarmistsidan. Tror man att diskussionen förs på Aftonbladet eller i media med dess källor så har man nog missat den största delen av problemet...
Citera
2009-08-20, 19:18
Medlem
SubPrimes avatar
Bump.
Den här tråden är alldeles för bra för att bara försvinna

Det har kommit en ny studie av Lindzen där han visar att AWG-teorin är helt fel ute då det inte finns en possitiv feedback

Det här brevet till Angela Merkel är också ganska intressant.
Citera
2009-08-23, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SubPrime
Bump.
Den här tråden är alldeles för bra för att bara försvinna

Det har kommit en ny studie av Lindzen där han visar att AWG-teorin är helt fel ute då det inte finns en possitiv feedback

Det här brevet till Angela Merkel är också ganska intressant.

Denna är väl också ganska intressant

http://www.leif.org/EOS/2009EO300001.pdf

Går vi mot en liten istid? Det verkar som att vi slår 2008 i alla fall i antal dagar utan solfläckar. Och då var 2008 ett dåligt år

Här lite annat intressant

http://science.nasa.gov/headlines/y2009/01apr_deepsolarminimum.htm

Edit: Nu har det till exempel gått 43 dagar utan en solfläck.
Citera
2009-08-28, 23:14
Medlem
TengilKatos avatar
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3431519.svd
Citera
2009-09-03, 11:26
Medlem
Quantilhos avatar
Den här artikeln var rätt intressant och menar att klimatförändringen är kopplat till det omfattande svedjebruk som pågick under förfädernas tid.
Citera
2009-09-06, 15:47
Medlem
wow, förnekelsen flödar som vanligt på här. under tiden blir vetenskapliga framtidsvisioner dystrare och dystrare:

Climate change: melting ice will trigger wave of natural disasters

Citat:
Reports by international groups of researchers – to be presented at a London conference next week – will show that climate change, caused by rising outputs of carbon dioxide from vehicles, factories and power stations, will not only affect the atmosphere and the sea but will alter the geology of the Earth.

Ingen positiv feedback? åjo, nog slås spikarna på gravkistan för mänskligheten in med snabbare takt.

Citat:
Last week scientists from Northern Arizona University reported in the journal Science that temperatures in the Arctic were now higher than at any time in the past 2,000 years. Ice sheets are disappearing at a dramatic rate – and these could have other, unexpected impacts on the planet's geology.

According to Professor Mark Maslin of UCL, one is likely to be the release of the planet's methane hydrate deposits. These ice-like deposits are found on the seabed and in the permafrost regions of Siberia and the far north.

"These permafrost deposits are now melting and releasing their methane," said Maslin. "You can see the methane bubbling out of lakes in Siberia. And that is a concern, for the impact of methane in the atmosphere is considerable. It is 25 times more powerful than carbon dioxide as a greenhouse gas
Citera
2009-09-06, 17:33
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reavyr
wow, förnekelsen flödar som vanligt på här. under tiden blir vetenskapliga framtidsvisioner dystrare och dystrare:

Climate change: melting ice will trigger wave of natural disasters

Ingen positiv feedback? åjo, nog slås spikarna på gravkistan för mänskligheten in med snabbare takt.
Jösses. Och jag som trodde "The Day After Tomorrow" var patetiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in