Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
Hittade lite intressanta synpunkter, och jag skulle gärna vilja se vad ni här i tråden tycker.
Citat:
Ja, klimatmodeller är inte perfekta och det finns felmarginaler. MEN, de är de bästa verktyg vi har, och vida överlägsna
Lustig, men två inlägg tidigare så skickade Quantilho en artikel som berör exakt hur "överlägsna" klimatmodellerna är jämfört med trivialmodellen "samma som idag". Läs artikeln så förstår du vad som menas.
Citat:
Vad populistfjollorna som vill ha "öppen debatt" i frågan om människans inverkan på klimatet inte begriper är att vetenskapen inte fungerar som demokratin.
Här har personen som påstår detta fullständigt hoppat i galen tunna eftersom klimatdebatten, till skillnad från någon annan vetenskap, har gjort karikatyr på begreppet demokrati genom att använda konsensus-begreppet. Om det varit vetenskap man sysslat med så hade konsensusfrågan aldrig varit uppe. Man hade helt enkelt kunna visa hur experiment och teori hänger ihop. Det gör den inte här. Vetenskapsmännen inom klimatområdet är inte alls överens, och det finns det publicerade artiklar på ;-)
Citat:
Klimatskeptikernas position är ett skämt. Den vetenskapliga nivån på deras argumentation är undermålig och de frågor de så retoriskt ställer för att misskreditera teorin om att koldioxid påverkar klimatet påminner om frågor som mindre skärpta elever kunde ställa inom naturvetenskapliga ämnen på högstadiet och gymnasiet, och denna dynga presenterar de som seriösa argument. Patetiskt!!!
Här vore det bra med en precisering vilket argument han syftar på. Ett sådant löst påstående kan man bara inte bemöta. Jag är helt säker att man kan hitta folk som påstår att koldioxid inte är en växthusgas inom det skeptiska lägret men påståendet att jordens klimat skulle irreversibelt ändras till att göra jorden obeboelig för att koldioxid är en växthusgas är lika fjolligt.
Citat:
Motsvarande gäller alltså inte inom vetenskapen. Man kan inte presentera något som inte håller måttet enligt kriterierna för vad som är vetenskapl och ändå räkna med att ens ståndpunkt är lika mycket värd som vad Isaac Newton eller Albert Einstein kommit fram till.
Jag tror det var Newton som myntade uttrycket som går något i stil med att "anledningen till att jag sett längre är att stått på jättarnas axlar". Klimatnumerikernas version av detta borde vara: "anledning till att jag får hålla på med detta är att jag kunnat gömma mig bakom jättarnas byxor", eller liknande. Poängen är att till skillnad från Newton och Einstein så har klimatnumerikerna inte kunna påvisa att deras förutsägelser eller teorier är korrekta. Vi förväntas tro på att de skall bli det om 50-100 år eller även om de fallerar på 1-2-årsperspektivet. Newton och Einsteins teorier visade sig en väldigt viktig egenskap, "predictive power". Det har inte klimatnumerikernas teorier det ännu men ändå vill tydligen deras anhängare upphöja dem till samma dignitet som Newtons och Einsteins teorier utan att påvisat samma kvalitet i arbetet.
Citat:
men man får väl kräva mognaden av vuxna människor att de skall ha ett visst mått av omdöme och respekt för auktoriteter inom svåra vetenskapliga områden
Auktoritet är precis vad man skall akta sig inom vetenskapen. Presentera data och modeller. Lämna auktoritet och tro utanför. En vetenskapsman som säger "jag vet" är det första man skall akta sig för. Ju mer jag studerar klimatartiklar desto mer tar jag mig för pannan hur vi har kunna komma till denna punkt i historien under vetenskapens mantel. Det har till och med gått så långt att vissa CO2-hotsanhängare börjat göra modeller på vad som kan ha gått fel med satellitdata när de inte längre visar stigande temperaturer trots att "vi vet" att de måste stiga.