Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-09, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, du säger emot dig själv. Det är inte vidare smart att förstöra en resurs som vi är beroende av. Eller hur?

Du måste vara mer än lovligt trög ta mig fan.
Citera
2020-09-09, 18:07
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Vi hade kunnat skita i det annars, vem bryr sig om haven liksom?
Om detta var ironi så hade du kunnat klargöra det tidigare i diskussionen.
Citera
2020-09-09, 18:34
Medlem
humanlifes avatar
Ny opinionsmätning i 14 länder visar att klimatförändringarna är det som folk ser som det största hotet, hela 70 %

Despite Pandemic, Many Europeans Still See Climate Change as Greatest Threat to Their Countries

https://www.pewresearch.org/global/2020/09/09/despite-pandemic-many-europeans-still-see-climate-change-as-greatest-threat-to-their-countries/
Citera
2020-09-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Om detta var ironi så hade du kunnat klargöra det tidigare i diskussionen.

Ordet "annars" är centralt för att förstå innehållet i meningen och inlägget.
Citera
2020-09-09, 22:34
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vilken idiot som helst kan göra uttalanden – Det bevisar inte att idioten har bedrivit forskning!
Jag vill inte beskriva Dyson som idiot, men han är totalt inkompetent inom klimatområdet, och det insåg han själv. Varför kan du inte erkänna att det är så?
Du länkar till en video där han gör tokiga uttalanden som uppenbarligen inte baseras på sakkunskap inom området och definitivt inte på forskning.

Du skriver om Dyson att han forskade i 40 år på:
"The effects of CO2 on vegetation"
Eftersom jag och alla andra som följer tråden vet att du ljuger värre än en häst travar och Trump tillsammans så utgår jag från att även detta är en lögn.

Såvida du inte kan tillhandahålla en pålitlig källa som visar att Dyson har forskat i 40 år om "effects of CO₂ on vegetation". 40 års forskningsarbete borde väl rimligtvis ha resulterat i att något resultat publicerats? Såvida inte allt han sagt och skrivit om klimatfrågor genast förpassats till cylinderarkivet av personer med kompetens inom området...

Att Dyson själv skulle veta bättre än du om vad han har för kompetens och vad han hållit på med är väl inte tänkbart i din av mytomani överfyllda tillvaro?

Så här har Dyson själv sagt:
"My objections to the global warming propaganda are not so much over the technical facts, about which I do not know much, but it's rather against the way those people behave and the kind of intolerance to criticism that a lot of them have."

https://en.wikipedia.org/wiki/Freeman_Dyson#Climate_change
Så här har James Hansen, som har bedrivit forskning inom klimatologi länge och även spelat en framträdande roll inom NASA/GISS, sagt om Dyson (som du felaktigt vill upphöja till klimatexpert):
"He doesn't know what he's talking about ... If he's going to wander into something with major consequences for humanity and other life on the planet, then he should first do his homework – which he obviously has not done on global warming."

https://en.wikipedia.org/wiki/Freeman_Dyson#Climate_change
Luta dig du mot bröderna Koch, Heartland och GWPF. Dom vet vi att dom ljuger för pengar så att fossilindustrins inkomster inte ska minska.

Dysons dotter beklagade faderns trams om klimatförändringen
Dysons dotter Mia, som är en mycket klok kvinna, har sagt så här om faderns trams om klimat:

"I used to feel sad because he had a voice and people listened to him," Mia Dyson says. "If he would throw his weight behind efforts to mitigate climate change, he could have done so much good."

Citatet är hämtat från en dödsruna som NPR publicerade efter Dysons död. Jag rekommenderar den, eftersom den ger en nyanserad bild av Dysons liv. Till gagn för alla som är intresserade av fakta och sanning...

https://www.npr.org/2020/02/28/810433230/physicist-and-iconoclastic-thinker-freeman-dyson-dies-at-96?t=1599656077867

Nixters lögner
Det tar lång tid att bygga upp förtroende. Det tar en lögn att rasera förtroendet. Du ligger rätt mycket på minus, Nixter.

Lasternsassumma goes full retard:
https://youtu.be/X6WHBO_Qc-Q

...Med några enkla sökningar på Google kan du finna en del av Freeman Dysons arbete inom området. Som jag påpekat tidigare var han ju inblandad i en mängd arbeten inom Princeton och har ju bla jobbat och diskuterat med Syukuro "Suki" Manabe som uppfann den första klimatmodellen, på Princeton. Båda har konstaterat tillsammans och separat att klimatmodeller ej är avsedda att avläsa framtida klimat, något IPCC och andra skojare alltså inte bryr sig om. Sorgligt. Dom är fullständigt fake, driver agenda för att skapa One World Order (globalisterna).

Några axplock av Freeman's jobb och uttalanden:

1976...
Back in 1976, Dyson asked himself a question.
“Suppose that with the rising level of CO2 we run into an acute ecological disaster. Would it then be possible for us to halt or reverse the rise in CO2 within a few years by means less drastic than the shutdown of industrial civilization?”

1977
"Can we control the carbon dioxide in the air?"
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0360544277900330

1977..
“It should be possible in case of a world-wide emergency to plant enough trees and other fast-growing plants to absorb the excess CO2 and bring the annual increase to a halt.”

2008
Dyson arguments was that carbon emissions are not a problem because in a few years genetic engineers will develop “carbon-eating trees” that will sequester carbon in soils.

Du kan givetvis djupdyka i Freeman Dysons arbete eller så kan du fortsätta va den lilla arroganta skithög du visar dig vara här, dessutom helt utan basala kunskaper inom området. Som en liten sparv som inte kan flyga väntar du på att bli matad för att därefter spotta ut det och påstå att du kan bättre, vet mer fastän du inte vet någonting. Det går ju inte ens att tycka synd om dig. Antar att du är både skild och alkoholist, om ej nu, vänta bara.

Freeman har mycket intressant att komma med kring:
Hur odling skall ske, han byggde upp en systematik som idag nyttjas i allt större utsträckning världen över. Effektivare jordbruk (viljan att kunna maximera output på km2).

Freeman har under mycket lång tid jobbat inom genmodifierade grödor och träd, något som många idag (bla den från Schweiz förra året) konstaterar är en väg.

Osv. Osv.

Ha ha Lasternsassumma FULL retard. Love it.
Senast redigerad av Nixter 2020-09-09 kl. 22:37.
Citera
2020-09-09, 22:57
Medlem
lasternassummas avatar
... Som vanligt en hel hög med Nixters lögner och trams.
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter

Nixter är en mytoman!
Du påstod att Dyson ägnat 40 år åt sitt liv åt att forska om CO₂ och vilken effekt CO₂ har på vegetation.

Det var en av dom många lögner som du Nixter fyller dina inlägg med i tråden.

Inte ett enda exempel på forskning eller resultat av forskning som Dyson bedrivit och som handlat om klimat har du kunnat visa upp. Av den enkla anledningen att det inte finns. Vilket Dyson själv har berättat, som jag visat ovan.

Hans dotter har öppet deklarerat att hon tyckte det var ledsamt och pinsamt att han uttalade sig korkat om klimatfrågor trots att han helt saknade kunskaper inom ämnet.

Du är en extrem mytoman Nixter! Det har du visat prov på många gånger i tråden.

Ska jag förstå ditt senaste inlägg som att du nu går "full retard" också?

Citera
2020-09-10, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Är det så de heter? Kan de bilda sitt skal då? Skit samma hur mycket mat de har, kan de inte bilda sitt skall dör de ut.

Ja, pteropoda är samlingsnamnet för dessa varelser. De livnär sig på zooplankton som i sin tur livnär sig på fytoplankton. Den sistnämnde livnär sig på fotosyntes där koldioxid förbrukas i processen.

Jag läste precis en långtidsstudie av Nordatlanten och det kommer att ta 150 år innan pH nivån landar på siffran 8.0 som är långt ifrån skadlig för dessa pteropoder. De har dessutom mycket mera föda än tidigare, så du kan vara lugn när det gäller fisk på middagsbordet.
Citera
2020-09-10, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Några axplock av Freeman's jobb och uttalanden:

1976...
Back in 1976, Dyson asked himself a question.
“Suppose that with the rising level of CO2 we run into an acute ecological disaster. Would it then be possible for us to halt or reverse the rise in CO2 within a few years by means less drastic than the shutdown of industrial civilization?”

1977
"Can we control the carbon dioxide in the air?"
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0360544277900330

1977..
“It should be possible in case of a world-wide emergency to plant enough trees and other fast-growing plants to absorb the excess CO2 and bring the annual increase to a halt.”
Båda citaten kommer i verkligheten från den där enda artikeln Nixter hänvisar till, så det handlar bara om en artikel. I sig verkar den inte så kontroversiell, även om somliga här borde ta till sig att den handlar om CO2:s uppvärmande effekt på 70-talet då myten säger att "forskarna" oroade sig för en kommande avkylning.[/quote]

Ett nyckelcitat är:
Citat:
It is highly unlikely that the particular emergency program here proposed will ever be implemented. My discussion of it is enormously oversimplified. The purpose of this paper is to begin a process of mental preparation which may enable us to have realistic plans ready if ever the danger of catastrophe from CO2 accumulation becomes acute.
Det hade bedrivits mycket mindre forskning i ämnet vid denna tid så Dyson ansåg att även med sina begränsade kunskaper kunde han i alla fall slänga ur sig en idé.
http://redd-monitor.org/wp-content/uploads/2016/11/dyson1977.pdf
Senast redigerad av Xenonen 2020-09-10 kl. 08:14.
Citera
2020-09-10, 07:57
Medlem
liffens avatar
Sneglande i klimatfacit ser jag att:

Jordens befolkning planar ut vid knappt elva miljarder

alternativen konkurrerar ut fossila bränslen

luftens koldioxidhalt stiger och planar ut vid 500 ppm

vi lär oss att reglera temperatur via albedopåverkan. Bland annat får vi ett system för att albedoklassa grödor och plantor

vi lär oss att dela in infallande solljus i frekvensband för odling, elproduktion, albedo och värme

framtidens väder kommer att bli samma som dagens väder och det väder jag minns från min barndom. Möjligen kan man komma att använda lokal albedosänkning för att slippa några av de värsta köldhålen

vi skapar ett politiskt-ekonomiskt system med distansmedborgare i stället för flyktingar

när klimathysterin avtar frigörs resurser som kan användas för att satsa på den förlängning av livslängden som behövs när barnafödandet ibland sjunker under två barn per kvinna och för att klara långa rymdfärder.

Blir det så här? Inte vet jag. Det kanske är "fel i facit" och jag är för gammal för att få se hur det går. Men jag tror att det är viktigt att inse att så här kan det gå om vi vill.
Citera
2020-09-10, 09:36
Medlem
humanlifes avatar
Här är en längre analys av bränderna i Kalifornien, den ökande brandsäsongen, ökande värmeböljor, ökande torka. I augusti drabbades USA av 4 olika katastrofer med skador för miljarder.

Wildfires and weather extremes: It's not coincidence, it's climate change

Right on the heels of arguably the West Coast's most intense heat wave in modern history comes the most ferocious flare-up of catastrophic wildfires in recent memory. Meanwhile, just a few hundred miles east, a 60-degree temperature drop over just 18 hours in Wyoming and Colorado was accompanied by an extremely rare late-summer dumping of up to 2 feet of snow.

It's not coincidence, it's climate change.

These kinds of dystopian weather events, happening often at the same time, are exactly what scientists have been warning about for decades. While extreme weather is a part of the natural cycle, the recent uptick in the ferocity and frequency of these extremes, scientists say, is evidence of an acceleration of climate impacts, some of which were underestimated by climate computer models.

"This is yet another example of where uncertainty is not our friend," says Michael Mann, distinguished professor of atmospheric science at Penn State. "As we learn more, we are finding that many climate change impacts, including these sorts of extreme weather events, are playing out faster and with greater magnitude than our models predicted."

On Wednesday NOAA released its latest State of the Climate Report, which finds that just during the month of August the U.S. was hit by four different billion-dollar disasters: two hurricanes, huge wildfires and an extraordinary Midwest derecho.

https://www.cbsnews.com/news/climate-change-extreme-weather-wildfires-snow-jet-stream/
Citera
2020-09-10, 09:37
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Sneglande i klimatfacit ser jag att:

Jordens befolkning planar ut vid knappt elva miljarder

alternativen konkurrerar ut fossila bränslen

luftens koldioxidhalt stiger och planar ut vid 500 ppm

vi lär oss att reglera temperatur via albedopåverkan. Bland annat får vi ett system för att albedoklassa grödor och plantor

vi lär oss att dela in infallande solljus i frekvensband för odling, elproduktion, albedo och värme

framtidens väder kommer att bli samma som dagens väder och det väder jag minns från min barndom. Möjligen kan man komma att använda lokal albedosänkning för att slippa några av de värsta köldhålen

vi skapar ett politiskt-ekonomiskt system med distansmedborgare i stället för flyktingar

när klimathysterin avtar frigörs resurser som kan användas för att satsa på den förlängning av livslängden som behövs när barnafödandet ibland sjunker under två barn per kvinna och för att klara långa rymdfärder.

Blir det så här? Inte vet jag. Det kanske är "fel i facit" och jag är för gammal för att få se hur det går. Men jag tror att det är viktigt att inse att så här kan det gå om vi vill.
Med 500 ppm får vi en temperaturökning på 2.5 grader över förindustriell nivå givet
a) förindustriell koldioxidnivå: 280 ppm
b) En linjär klimatkänslighet på 3 grader.

Då är det nog säkrare att försöka få koldioxidkoncentrationen att plana ut mellan 440-450 ppm, som skulle leda till "endast" två grader, givet samma premisser som ovan.

Om vi vill ha det så har vi en del att göra.
Citera
2020-09-10, 09:49
Medlem
humanlifes avatar
En väldigt tråkig nyhet: Träd som växer fortare av värme och mer CO2 dör fortare, visar en studie. Vi får nog revidera vår tro att träden skall kunna bromsa uppvärmningen i någon större utsträckning.

Shorter lifespan of faster-growing trees will add to climate crisis, study finds
Rise in carbon capture as global warming speeds growth of forests would be negated by earlier deaths, say scientists

Live fast, die young is a truism often applied to rock stars but could just as easily describe trees, according to new research. Trees that grow rapidly have a shorter lifespan, which could spell bad news for tackling the climate crisis.

Trees grow faster in warmer conditions, and this should act as a natural brake on global heating, as they take up and store more carbon dioxide from the air as they grow. But the new study casts doubt on this beneficial cycle, finding that the faster trees grow, the sooner they die – and therefore stop storing carbon.

This means that many standard climate change models of how we can use forests as carbon sinks, to absorb the carbon dioxide we produce from fossil fuel burning, are likely to overestimate the benefits. This study suggests that although the forests of the future might grow faster as temperatures increase, they could also store less carbon as the trees die off sooner.

https://www.theguardian.com/environment/2020/sep/08/shorter-lifespan-of-faster-growing-trees-will-add-to-climate-crisis-study-finds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in