Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Vetenskaps-, fakta- och kunskaps-förnekare kan förneka växthuseffekten
Ja, vår tid kommer att ha en speciell plats i historien, men frågan är hur den kommer att skildras?
Jag sympatiserar i hög grad med
upplysningstidens ideal.
Det är ideal som banat väg för mycket av det nya kunnande och den tekniska och medicinska utveckling som vi sett dom senaste århundradena. Som, tillsammans med billig energi, en demokratisk utveckling, allmän utbildning och respekt för mänskliga rättigheter hör till grundstenarna för vår tids välstånd och utbredda allmänna välbefinnande.
Så finns det dom som hävdar att postmodernismen, som nu under flera årtionden tagit många med storm, står i konflikt med upplysningens ideal.
«Postmodernism är en modern form av relativism. Detta är åsikten att det inte finns några objektiva värden eller kunskap. Värden och/eller kunskap är subjektiva eller knutna till ett begränsat perspektiv.»
http://gymnasiefilosofi.se/introduktion-till-postmodernism/
Kanske är jag för mycket naturvetare i själen för att kunna acceptera att allt kan relativiseras? Så som vetenskapsförnekare och en hel del postmodernister gör.
Inom naturvetenskap och juridik tror nog dom flesta på sanningens betydelse. Ännu i alla fall...
–
Att mycket kan relativiseras kan jag nog ställa upp på. Svårigheten för många är nog att kunna skilja fakta från värderingar. Men vi har olika perspektiv på fakta, inte minst över tid. Men vi vet så fruktansvärt mycket mer idag än tidigare, ändå vet vi långtifrån allt.
Individualismen har fått oss att tro att allt är bara subjektiva uppfattningar, alla har vi en egen sanning.
Därför får man ju påpeka ibland att detta är den bästa kunskap vi har idag. Detta är vad tusentals forskare världen har kommit fram efter flera decenniers studier. Och vi vet ju att det mesta av vetenskapen står sig över tid.
Men klimatförnekarna, vetenskapsförnekarna relativiserar ju inte, de bara förnekar och förkastar och är egentligen inte alls intresserade av fakta. De ber om fakta och bevis, men det vi serverar duger aldrig och de kan aldrig bevisa sina egna ståndpunkter heller.
Upplysningstid har blivit desinformationstid.
Och som Xenonen påpekar så gillar de inte ens att andra har kunskaper. När jag växte upp hade kunskaper stort värde, det värderades högt överallt och i alla sammanhang. Man såg upp till folk som var experter på något. Men förnekarna hånar sådana personer.