Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Det är löjligt att du hela tiden tar upp enskilda lokala exempel när det är det globala klimatet som det handlar om. Titta på ett diagram så ser du den hyfsat stabila temperaturen som jag pratar om. Du förstår väl skillnaden mellan stabil och hyfsat stabil?
Har du så dåliga argument att du måste förvränga andras påståenden? Då måste du väl inse att du inte har något att komma med alls.
Graf: den globala medeltemperaturen under 12 000 år
https://www.nature.com/articles/s41597-020-0530-7/figures/3
På vilket sätt har jag förvrängt ditt påstående?
Tror du bönder har brytt sig om den globala medeltemperaturen? Nej, de bryr sig om det lokala klimatet/vädret och det har inte blivit mer ostabilt.
Ta din graf och se att vi var på väg ner i en avgrund, samma temperatur som för över 10k år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Ja, tyvärr är vi det och oljebolagen och bilindustrin har tillsammans sett till så att t ex inte elfordon utvecklas. De har på många håll motarbetat utbyggnad av kollektivtrafik för att gynna sig själva.
Så ditt förslag är alltså att vi ska förbjuda utvinning av olja och kol så blir allt bra? Ja då vet vi vad du står för: massdöd. Detta var inte mitt förslag det var ditt, har jag förvrängt ditt påstående nu?
Vem var det som sponsrade framtagningen av litiumbatteriet? Exxon mobil.. sen att de inte fortsatta utveckla det är ju upp till dom. Officiella anledningen var bland annat att det kunde släppa ut farliga ämnen när det utsattes för luft.
Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Vi är som sagt beroende av fossila bränslen, det är därför det ser ut som det gör. Den förnybara energin är inte i sig beroende av fossilt, det kan byggas bort och det är det som krävs.
Att vi är beroende av fossila bränslen är inget argument för att inte utveckla alternativ, tvärtom, det har varit helt nödvändigt länge.
Du glömmer väl inte att olja och kol är ändliga resurser? Hur kan du förespråka fortsatt beroende av ändliga resurser? Är du helt dum i huvudet?
Snacka om att förvränga andras påståenden. Har jag påstått att vi inte ska satsa på ny teknik?
I dagsläget är de teknikerna beroende av fossila bränslen för att tas fram, de kräver även massor av miljöfarlig ämnen för att tillverkas. Sen att t.ex elbilar med litiumbatterier inte ger någon fördel med mindre CO2 utsläpp i de flesta länder som har en fossil energiframställning. Hur ska det "rädda" världen? Den enda positiva är att det kan ge lokalt bättre luft om många byter till det.