Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-08-14, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, solen har inte bidragit till uppvärmningen. Miljardvis ton med CO2 är orsaken. Man kan inte vifta bort miljardvis ton koldioxid. Uppskattningsvis har vi släppt ut mer än 1000 miljarder ton CO2 sedan 1970. Hur kan du tro att detta inte betyder något???

Jo, det är uppenbart att solen bidragit till uppvärmningen. Temperaturen har stigit sedan en period på 1600-talet när det var ovanligt kallt och solen inte hade några fläckar (låg aktivitet). Under tiden som följt sedan dess har solens aktivitet ökat:
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Solar_Activity_Proxies.png

Jag har aldrig påstått att CO2-halten inte betyder något. Vet du vad ordet "bidra" betyder?
Solen, koldioxid, och metan har bidragit.

Tänk på att klimatkänslighet och återkopplingar i form av ökad växthuseffekt inte nödvändigtvis är knutet till CO2.
Ifall solen ökar sin aktivitet, och värmer jordens land och hav, så att mer vattenånga stiger upp i atmosfären, då förstärks också växthuseffekten, på samma sätt som när CO2 orsakar uppvärmningen. Återkopplingarna i växthuseffekten beror på uppvärmningen av jordens ytor i sig, inte orsaken.

Att solaktiviteten ökat samtidigt som koldioxid- och metanhalt ökat, tror jag ligger bakom en del misstag inom forskningen. Man har fått intrycket att koldioxidhalten påverkar mer än vad den faktiskt gör.

Enligt artikeln i Nature har alltså solen bidragit med uppåt 30%, kanske till och med 50%, av uppvärmningen sedan 1970.
Senast redigerad av suppose 2020-08-14 kl. 09:27.
Citera
2020-08-14, 09:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Växthuseffekten har ändras allt eftersom genom åren för att den just debunkats gång på gång på gång.....

Växthuseffekten har inte ändrats även om detaljförståelsen för den har förbättrats sedan Ahrenius förklarade den 1896.

Det existerar ingen seriös debunkning av växthuseffekten. Dom som försökt bortförklara växthuseffekten tillhör någon av kategorierna:
– Svagbegåvade.
– Okunniga.
– Lobbyister som får betalt av fossilindustrin, som t.ex. GWPF och deras svans.
– Vetenskapsförnekartroll på Flashback som i normalfallet är svagbegåvade och okunniga.

Glömde jag någon kategori?

Vilken kategori tillhör du?

Citera
2020-08-14, 09:33
Medlem
liffens avatar
Lite tumregelräkning.

Klimatdebatten handlar om något mellan en och två grader. Det är en halv procent av temperaturen. Strålningen är proportionell mot temperaturen upphöjd till fyra. Det betyder att det handlar om ett par procent på strålningen. Albedon för en mörk granskog är ungefär sexton procent. En höjning på två procentenheter till aderton procent borde alltså sänka temperaturen med något mellan en och två grader. Cirka sjuttio procent av Sveriges yta är skog. En ökning av skogens albedo till nitton eller tjugo procent borde alltså sänka Sveriges temperatur med någon grad.

Där jag brukar gå för att rasta hunden står ett par pilar som sticker ut genom att de är mycket ljusare än omgivningen. Jag har inte möjlighet att mäta deras albedo men jag kan tänka mig att den bör vara högre än medelalbedon på trettiotre procent. I framtiden kommer vi att behöva skogsråvara för mycket mer än timmer. Vi har ökat råvaruuttaget och diskuterar nu hur vi skall öka med femtio procent till. Ett sätt är att släppa fram snabbväxande lövträd och få blandskogar. Väljer vi träd med hög albedo kan vi öka skogens totala albedo.

Ovanstående är förstås inte hela sanningen. När det är mulet är det inte markytan utan molnens ovansida som speglar infallande strålning och värmeomsättningen inom atmosfären sker på många olika sätt men det tyder på att skogens albedo är en viktig klimatfaktor, minst lika viktig som skogens koldioxidomsättning.

När får vi se albedo-deklarerade skogsplantor?

Att mäta albedon från ett träd är inte helt enkelt. Barr och blad avger inte bara energi genom strålning. Värme avges också genom att entropin ökar när vatten i ytan övergår till ånga. Det innebär att temperaturen inte kan användas som ett mått på avgiven värmeeffekt. Möjligen kan man använda en fotometer för fotografering men ljusmätningen brukar numera vara inbyggd i kameran och även om man får tag på en mätare som ger någon form av mätvärde är det inte självklart hur man omvandlar det till albedo. Det finns alltså ett behov av mätningar som görs av någon med tillgång till avancerad mätutrustning.
Citera
2020-08-14, 09:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jo, det är uppenbart att solen bidragit till uppvärmningen. Temperaturen har stigit sedan en period på 1600-talet när det var ovanligt kallt och solen inte hade några fläckar (låg aktivitet). Under tiden som följt sedan dess har solens aktivitet ökat:

Jag har aldrig påstått att CO2-halten inte betyder något. Vet du vad ordet "bidra" betyder?

Tänk på att klimatkänslighet och återkopplingar i form av ökad växthuseffekt inte nödvändigtvis är knutet till CO2.
Ifall solen ökar sin aktivitet, och värmer jordens land och hav, så att mer vattenånga stiger upp i atmosfären, då förstärks också växthuseffekten, på samma sätt som när CO2 orsakar uppvärmningen. Återkopplingarna i växthuseffekten beror på uppvärmningen av jordens ytor i sig, inte orsaken.

Att solaktiviteten ökat samtidigt som koldioxid- och metanhalt ökat, tror jag ligger bakom en del misstag inom forskningen. Man har fått intrycket att koldioxidhalten påverkar mer än vad den faktiskt gör.

Enligt artikeln i Nature har alltså solen bidragit med uppåt 30%, kanske till och med 50%, av uppvärmningen sedan 1970.

Myter om att solen har stor betydelse för den globala uppvärmningen
Nej, det är inte uppenbart.

Det finns extrema teorier som hävdar att upp till 30% av uppvärmningen sedan 1950 beror på ökad solstrålning, men det finns inget generellt stöd för så extrema teorier.

"A shorter, but more detailed record comes from NASA satellites, which have been recording the Sun’s activity from space since 1978. The measurements, however, come from six different satellites, each with its own bias. It is difficult to combine the measurements from these satellites into a single 25-year-plus record to get a trend of solar activity. Different scientific teams have attempted to create a continuous record from the satellite data. Each long-term record shows the rise and fall of two 11-year sunspot cycles, but they differ from one another in the average trend over the full period. When stitched together one way, the satellites seemed to record a slight increase in solar activity, but in other analyses, solar activity remained constant.

Regardless, even when scientists assume that solar activity is increasing based on proxy data and the satellite record, they can’t account for all of the warming observed at the end of the twentieth century. Climate models can only reproduce the warming observed since 1950 when a rise in greenhouse gases is built into the system."

https://earthobservatory.nasa.gov/blogs/climateqa/has-the-sun-been-more-active-in-recent-decades-and-could-it-be-responsible-for-some-global-warming/

1. Det finns inget stöd från mätningar som kan summeras som att solen har påverkat uppvärmningen sedan 1950.

2. Det finns stöd från både mätningar och beräkningar för att det är växthuseffekten som till nära 100% orsakat den uppvärmning som vi observerar och observerat det senaste århundradet. Ännu tydligare blir det om vi ser till tiden sedan 1979.

Vem vill sprida myter som överdriver solens betydelse för den globala uppvärmningen?
Fossilindustrins lobbyister, som GWPF och Heartland har en välkänd agenda och ett välkänt motiv.
Vilket är ditt motiv?

Citera
2020-08-14, 09:51
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Den uppvärmning som skett sedan hundratalet år beror huvudsakligen på den förhöjda CO2-halten som vi har skapat. Klimatforskningen är enig på den punkten.

Den här uppvärmningen är exceptionell och har inget med 1600-talet att göra.
Senast redigerad av humanlife 2020-08-14 kl. 10:01.
Citera
2020-08-14, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Den uppvärmning som skett sedan hundratalet år beror huvudsakligen på den förhöjda CO2-halten som vi har skapat. Klimatforskningen är enig på den punkten.

Nej forskningen är inte enig. Läste du artikeln i Nature?
https://www.nature.com/articles/nature02995
http://cc.oulu.fi/~usoskin/personal/nature02995.pdf

Beror på vad du menar med "huvudsakligen" iofs. Att 70% av uppvärmningen beror på ökande växthusgaser skulle ju kunna stämma in med ordet huvudsakligen.

Citat:
Den här uppvärmningen är exceptionell och har inget med 1600-talet att göra.

Exceptionell på flera sätt, och det är väl därför man inte lyckats fastställa orsaken riktigt.
Solaktiviteten är ju till exempel rätt exceptionell. Har inte varit såhär hög sammanhängande under lika lång tid på 8000 år.
Citera
2020-08-14, 10:27
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Beror på vad du menar med "huvudsakligen" iofs. Att 70% av uppvärmningen beror på ökande växthusgaser skulle ju kunna stämma in med ordet huvudsakligen.
Jo, klimatforskningen är enig sedan många år.

Troligen är det betydligt mer än 70%, men om det nu "bara" vore så, så skulle det ju vara den huvudsakliga orsaken till klimatförändringarna. Och då är det ju högst angeläget att stoppa fortsatta utsläpp, eller hur? Är vi inte korkade annars?

Citat:
Exceptionell på flera sätt, och det är väl därför man inte lyckats fastställa orsaken riktigt.
Solaktiviteten är ju till exempel rätt exceptionell. Har inte varit såhär hög sammanhängande under lika lång tid på 8000 år.
Exceptionell därför att den har varit snabb och inte beror på naturliga orsaker. Detta är fastställt, vad du än säger. Du utsår tvivel, helt i överensstämmelse med klimatförnekarbranschen.

Fossilindustrins propaganda har försenat klimatgärder sedan 90-talet. Dessutom har de skadat tilltron till forskning och vetenskap väldigt allvarligt, precis som Oreskes säger i filmen.
De måste betala gigantiska skadestånd för allt elände de har ställt till med!
Citera
2020-08-14, 10:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

– Texten du refererar till är ett brev till Nature. Det är inte en normalt referentgranskad artikel.
– Från texten:
"we point out that solar variability is unlikely to have been the dominant cause of the strong warming during the past three decades"
– Om solfläcksvariationen har så stor betydelse som du antyder, uppåt 30% av den ny pågående uppvärmningen, så skulle det synas i den globala medeltemperaturen, men det gör det inte.

Citera
2020-08-14, 10:52
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Om vi har ett stup rakt fram kanske vi skall följa vägen och svänga där vägen svänger, inte vrida på ratten i panik.

Om vi ska hålla oss till trådens ämne så är väl problemet att det finns en hel massa idioter som inte vill svänga alls, utan köra rakt ut i stupet?

Ska rädsla för att svänga i tid eller att svänga för mycket vara det som orsakar att vi kör utför stupet?

Citera
2020-08-14, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Myter om att solen har stor betydelse för den globala uppvärmningen
Nej, det är inte uppenbart.

Det finns extrema teorier som hävdar att upp till 30% av uppvärmningen sedan 1950 beror på ökad solstrålning, men det finns inget generellt stöd för så extrema teorier.

https://earthobservatory.nasa.gov/blogs/climateqa/has-the-sun-been-more-active-in-recent-decades-and-could-it-be-responsible-for-some-global-warming/

1. Det finns inget stöd från mätningar som kan summeras som att solen har påverkat uppvärmningen sedan 1950.

2. Det finns stöd från både mätningar och beräkningar för att det är växthuseffekten som till nära 100% orsakat den uppvärmning som vi observerar och observerat det senaste århundradet. Ännu tydligare blir det om vi ser till tiden sedan 1979.

Vem vill sprida myter som överdriver solens betydelse för den globala uppvärmningen?
Fossilindustrins lobbyister, som GWPF och Heartland har en välkänd agenda och ett välkänt motiv.
Vilket är ditt motiv?

Jo, jag tycker att det är uppenbart att solens aktivitet har en betydande påverkan.

Du fortsätter att endast tala om TSI. Jag är inte lika låst i tankarna. Mycket mer än TSI varierar. Ultraviolet strålning och solens magnetfält påverkar atmosfären. Och dessa varierar mycket mer än TSI.

Det finns inget direkt motiv bakom mina inlägg. Ibland bara att säga emot de som skriver "papegoja"-svar eller liknande. Min personliga motivation är att hitta sanningen. Så om jag skulle formulera ett motiv är det väl att verka för en värld byggd på färre lögner.
Citera
2020-08-14, 11:11
Medlem
Citat:
Den artikeln säger inte att solen ligger bakom någon uppvärmning utan bara att solaktiviteten varit hög.
" It was shown that even under the extreme assumption that the Sun was responsible for all the global warming prior to 1970, at the most 30% of the strong warming sincethen can be of solar origin."

De gör en skattning av hur stor inverkan solen kan ha haft som mest, men ingen uppskattning av minimum eller vad som är mest troligt.
Citera
2020-08-14, 11:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jo, jag tycker att det är uppenbart att solens aktivitet har en betydande påverkan.

Du fortsätter att endast tala om TSI. Jag är inte lika låst i tankarna. Mycket mer än TSI varierar. Ultraviolet strålning och solens magnetfält påverkar atmosfären. Och dessa varierar mycket mer än TSI.

Det finns inget direkt motiv bakom mina inlägg. Ibland bara att säga emot de som skriver "papegoja"-svar eller liknande. Min personliga motivation är att hitta sanningen. Så om jag skulle formulera ett motiv är det väl att verka för en värld byggd på färre lögner.

Varför leta efter sanningen, när du har hittat den? Du erkänner ju att CO2 är åtminstone den huvudsakliga orsaken till klimatförändringarna.
Att hitta fler tänkbara orsaker än den uppenbara kan inte vara viktigare än att åtgärda den orsak som man har identifierat, eller hur?
Det är ju som att leta efter andra sjukdomar hos en person, när man redan har ställt en diagnos.
Vad gör man? Man behandlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in