Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Och med detta vill du ha sagt? Vadå? Att klimatet har ändrat sig många gånger under årmiljonerna är välbekant och strider inte på minsta sätt mot det jag skrev.
Du babblar som vanligt.
Du borde ha läst fotnoten: “No single lifetime can be defined for CO2 because of the different rates of uptake by different removal processes.” Fortsatta CO2-utsläpp kommer att stanna kvar i atmosfären i mer än tusen år, säger IPCC .
Om du hävdar att uppvärmningen är orsakad av naturliga faktorer och det inte finns några som helst indikationer på detta, så kan du inte begära att vi skall sätta någon tilltro till vad du säger.
Jag vet att du underkänner klimatforskningen, som bedrivs av tusentals forskare runtom i världen och IPCC, vars roll är att sammanställa denna forskning och sammanfatta läget.
Jag förstår inte varför du som själv är forskare kan vara så förmäten att du underkänner andras forskning.
I ditt förra inlägg skrev du:
För att sammanfatta så menar du att klimatförändringar är helt normalt och orsakas av ”naturliga fenomen”. Vilka dessa ”naturliga fenomen” är, ”är inte relevant”.
I motsats till dig, så tycker jag att det är väldigt relevant! Oavsett om orsaken är naturlig eller inte, måste vi veta vilket fenomen det är.
Du påstår ju att denna förändring ska vara annorlunda jämfört med de tidigare...
No single lifetime can be determined. Beroende på vilken avlägsningsprocess man kikar på så blir det olika livstider. De hamnar mellan 5-200 år. Vissa processer är snabbare än andra och andra är långsammare. En viss andel kommer ju givetvis att vara kvar i atmosfären om tusen år, det ingår ju i ett exponentiellt sönderfall, men det viktiga är kanske hur stor denna andel är.
Bernmodellen ser ut så här (Källa James Hansen & Pushker Karecha, 2008) om den parametriseras för att hantera utsläpp:
CO2(t) = 18 + 14*exp(-t/420) + 18*exp(-t/70) + 24 exp(-t/21) + 26*exp(-t/3.4)
Ekvationen innebär alltså att efter 100 år finns runt 30% av utsläppen kvar och efter 1000 år återstår en femtedel. Så efter 10 000 år kommer vi fortfarande att ha kvar en andel av utsläppen men dessa blir mindre och mindre med tiden då de bryts ned och återförs till jorden i olika processer. Så läs mer av vad IPCC skriver och kika framför allt på detaljerna...
Jag hävdar att den observerade uppvärmningen inte på något sätt är annorlunda till storlek eller snabbhet jämfört med vad som inträffat under förindustriella perioder. Exempelvis Holocens varmperiod och andra tidpunkter då CO2-utsläpp från mänsklig aktivitet inte förekom. Det finns mycket indikationer och studier som visar detta och du fick ett flertal referenser i förra inlägget.
Som forskare lär man sig rätt snabbt att majoriteten inte har rätt inom naturvetenskap. Det är nämligen ingen demokratisk process. Likaså kommer och går vetenskapliga teorier allt eftersom nya rön bevisar eller motbevisar dem. Om vi aldrig hade underkänt forskares slutsatser så hade vi ju fortfarande fått dras med flogistron och rasbiologi, men det kanske hade passat din rudimentära värdsbild bättre?
Klimatet är och kommer alltid att vara i förändring. Det är naturligt. Se bara på istider och alla andra andra dramatiska variationer jorden genomgått genom tiderna.
Nej, varför måste vi veta det? Vad är det som är så intressant i att veta exakt vilken process som förklarar det hela? En liten liknelse: Om en kvinna plötsligt blir gravid så kan man ju spekulera i vem alla alla världens tänkbara män som var fadern. Exakt vem är ju inte intressant och behövs inte för att vi ska kunna dra slutsatsen att det sannolikt var en naturlig befruktning. Du däremot verkar ju hellre vilja se jungfrufödsel eller diverse övernaturlig inblandning för att det ska passa din världsbild.
Så i fallet med klimatförändringen behöver vi inte veta om det var solprocesser, vulkanism, albedoförändringar eller vad det nu kan vara som var den ensamt orsakande faktorn. Om det nu finns en enda orsakande faktor. Så du får gärna förklara vad det är som får dig att tro att EN ENDA process är det som styr klimatet. Din världsbild verkar ju sannerligen vara mycket, mycket förenklad och på gränsen till banal...
Sedan skulle det ju vara bättre om du slutar falskcitera mig och faktiskt läser vad jag skriver. Exakt vilken av alla tänkbara naturliga processer som är styrande är ointressant. Däremot fick du en hel rad på processer som kan förväntas ha ett finger med i spelet. Läs vad jag skriver istället för att hitta på falska argument som du kan bemöta. Halmgubbestrategier visar ju bara på din bristande argumentationförmåga och fallenhet för diskussionsabotage.