Citat:
Ursprungligen postat av
Bush1
Temperaturen runt polerna kan ju vara intressant ur klimatperspektiv p.g.a isen som eventuellt smälter där.
Första bilden där de tagit fram intressanta avvikelser så har de skrivit en notis om januaritemperaturen på alla förutom polerna. Dock har inget av de områdema rekordhög januaritemperatur. Det skulle vara intressant att se om det finns något område som har rekord eftersom det står att det är globalt rekord för januari.
Kan ju vara att temperaturen har fördelats mer jämt över hela jorden eller att det är över haven de har noterad de höga temperaturerna.
Energiinnehållet i klimatsystemet
Som jag ser det är det i första hand Jordens totala energiinnehåll som är intressant. Det är den globala medeltemperaturen, för hela Jorden, inklusive polområdena, ett ganska bra mått på.
Jag håller med dig om att det ofta är för mycket fokus på enstaka händelser eller enstaka platser. Om det är vad du menar? Så t.ex. är ju skillnaden mellan natt och dag eller mellan en ort vid havet och en ort en bit in i landet ofta betydligt större än så mycket som den globala medeltemperaturen har ökat de senaste 40 åren.
I klimatsammanhang, kan man tycka, borde det läggas mindre vikt vid enstaka platser och enstaka händelser och mer vid vad som händer i stort och över tid.
Kanske har det vi ser i någon mån med presentationsteknik att göra? Vem skulle uppmärksamma ett nyhetsinslag som säger:
"Efter att januaritemperaturen lagts till data sedan 1979 är trenden fortfarande att temperaturen ökar med 0,18°C/årtionde."
Jag misstänker att ungefär 1000 informatörer och journalister av 1000 skulle säga att ett sådant nyhetsinslag är en icke-nyhet. Dom skulle nog säga att budskapet behöver göras mer "attraktivt" för mediakonsumenterna. Dom som skriver om och lägger ut den här typen av information är inte sällan informatörer. Vilket innebär att dom har en liknande utbildning och bakgrund som journalister.
Hur fördelas den globala uppvärmningen?
Det enkla svaret är ojämnt. Från den här grafen kan man ändå få en bild av vad som händer, globalt, över land och över hav.
Grafen visar 15-års medelvärden för den globala medeltemperaturen, totalt, över land och över hav. Data har jag hämtat från NOAA.
https://ibb.co/cCMrbm6
Av grafen framgår att trenden sedan 1989 över land är att temperaturen ökar med ca 0,33°C/10 år. Det är en intressant uppgift. Dom flesta av oss lever på land. Den mesta av den aktivitet som vi bedriver bedrivs på land.
Med en ökningstakt på 0,33°C/10 år så ökar temperaturen under en period på 30 år med en grad. Sedan 1972 har temperaturen över land ökat med mer än 1,5°C.
–