Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-09, 09:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Jodå, världen har de senaste 5-åren blivit kallare.

Du har bara inte förstått hur man läser rådata, din kompis Xenonen har och han hävdar att det är El Nino som förorsakar denna 5-åriga nedkylning.

Ähum...

Den här tråden handlar om global uppvärmning.

Om du vill förstå varför kortare perioder går upp och ner så måste du börja med att försöka sätta dig in i att väder och klimat inte är samma sak.

När du har tagit dig upp till den nivån så kan du börja sätta dig in i dom mer eller mindre periodiska oscillationer av den globala medeltemperaturen som variationer i vertikala vattenrörelser i oceanerna orsakar.

Kanske det här kan vara något att börja med?

https://www.ncdc.noaa.gov/teleconnections/pdo/

Men snälla, börja med att försöka förstå skillnaden mellan väder och klimat. Innan du har den grunden innanför pannbenet kommer det att vara svårt att komma vidare. Om du nu vill komma vidare? Du kanske vill bli kvar i GWPF-träskets suspekta omgivning?

Citera
2020-03-09, 09:30
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Intressant att ingen av de "speciella" avvikelserna och händelserna de valt ut på kartan har de högsta januaritemperaturen.
https://www.ncei.noaa.gov/sites/default/files/January-2020-Global-Significant-Climate-Events-Map.png

Också intressant att det inte finns någon temperatur för polerna eller att de nämner vilken temperaturavvikelse som gällde där.
https://www.ncei.noaa.gov/sites/default/files/January-2020-Global-Temperature-Percentiles-Map.png

Trenden är ju att det blir varmare. Då blir det ofta så att värmerekord är vanliga och köldrekord är mindre vanliga.

RSS, som exempel, utgår från mätningar som gjorts mellan 70°S och 82,5°N när dom sammanställer det dom kallar för "global" temperatur.

http://images.remss.com/msu/msu_time_series.html

Jag kan tänka mig några orsaker till detta, bl.a. dessa:
– Svängningarna i polarområdena är stora.
– För människor och liv på Jorden har Antarktis och Norra Ishavet inte så stor betydelse som resten.
– Det finns några svårigheter med att mäta och beräkna temperaturen i polarområdena.

Ur klimatsynpunkt är det självfallet den globala medeltemperaturen som är det intressanta.

Det är väl i första hand klimatet som vi är intresserade av här?

Senast redigerad av lasternassumma 2020-03-09 kl. 10:20. Anledning: länk.
Citera
2020-03-09, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Trenden är ju att det blir varmare. Då blir det ofta så att värmerekord är vanliga och köldrekord är mindre vanliga.

RSS, som exempel, utgår från mätningar som gjorts mellan 70°S och 82,5°N när dom sammanställer det dom kallar för "global" temperatur.

Jag kan tänka mig några orsaker till detta, bl.a. dessa:
– Svängningarna i polarområdena är stora.
– För människor och liv på Jorden har Antarktis och Norra Ishavet inte så stor betydelse som resten.
– Det finns några svårigheter med att mäta och beräkna temperaturen i polarområdena.

Ur klimatsynpunkt är det självfallet den globala medeltemperaturen som är det intressanta.

Det är väl i första hand klimatet som vi är intresserade av här?

Temperaturen runt polerna kan ju vara intressant ur klimatperspektiv p.g.a isen som eventuellt smälter där.

Första bilden där de tagit fram intressanta avvikelser så har de skrivit en notis om januaritemperaturen på alla förutom polerna. Dock har inget av de områdema rekordhög januaritemperatur. Det skulle vara intressant att se om det finns något område som har rekord eftersom det står att det är globalt rekord för januari.
Kan ju vara att temperaturen har fördelats mer jämt över hela jorden eller att det är över haven de har noterad de höga temperaturerna.
Citera
2020-03-09, 10:36
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Kanske spelar det lite roll vilka kretsar man rörde sig i på 1970 och 1980-talet?

Jag har talat med några som då rörde sig i kretsar av vad jag skulle beskriva som intellektuella. Där rådde det ingen tvekan om att ökad CO₂-halt skulle leda till global uppvärmning.

Du har säker rätt i att det fanns fikarum där tyngdpunkten i diskussionen var att det var en istid som var i annalkande.

Den där "istiden", var inte det mest en fruktan för atomvinter.?

Vi hade livliga diskussioner om kärnkraften på 70-talet.
Citera
2020-03-09, 12:43
Medlem
Citat:
Är du medveten om att det är upp till ca 470°C på Venus yta, främst som en följd av hög CO₂-halt och sammanhängande hög växthuseffekt?

Hur får du det att gå ihop med att "det är känt sedan länge att stora mängder koldioxid leder till nedkylning"?

Toppen på Mount Everest befinner sig på samma breddgrad som Saudiarabien, men ändå blir det regelbundet -36 °C där trots all sol som skiner på berget. Ta reda på varför, så får du svaret på varför det är så varmt på Venus.
Citera
2020-03-09, 18:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Du och alla andra alarmister lasternassumma, surtruten med flera har ingen aning. Ni bara tror på sagor om orsaken till ämnen som ni inte behärskar. Läs på lite om fysik innan ni ger er in i matchen för att slippa totalförnedring.
Jag är inte orolig, jag har cirka två års studier i fysik och kemi på högskolenivå och har arbetat med närliggande frågor under tiotals år, så jag blir nog inte totalförnedrad.

Sedan är det säker så att jag har luckor och jag har lärt mig mycket på att delta i diskussioner i denna tråd. Kanske inte från diskussionerna, men från de vetenskapliga rapporter jag läst för att förstå mera om vad olika argument som framförs är värda.

Faran med koldioxidutsläpp och klimatförändringar började man skriva rätt mycket om i dagspressen i mitten på 70-talet så det är inte direkt något nytt som plötsligt inträffat på 10-talet som somliga tycks tro, bara för att det nu läggs mera fokus på dessa frågor och att vi lärt oss mera på 40-50 år.

Tidigare hade du ju själv med en länk till matematisk modellering av jordens uppvärmning från 70-talet, så det är väl inget nytt för dig, men som sagt, många tror nog att det är nytt.
Citera
2020-03-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag är inte orolig, jag har cirka två års studier i fysik och kemi på högskolenivå och har arbetat med närliggande frågor under tiotals år, så jag blir nog inte totalförnedrad.

Sedan är det säker så att jag har luckor och jag har lärt mig mycket på att delta i diskussioner i denna tråd. Kanske inte från diskussionerna, men från de vetenskapliga rapporter jag läst för att förstå mera om vad olika argument som framförs är värda.

Faran med koldioxidutsläpp och klimatförändringar började man skriva rätt mycket om i dagspressen i mitten på 70-talet så det är inte direkt något nytt som plötsligt inträffat på 10-talet som somliga tycks tro, bara för att det nu läggs mera fokus på dessa frågor och att vi lärt oss mera på 40-50 år.

Tidigare hade du ju själv med en länk till matematisk modellering av jordens uppvärmning från 70-talet, så det är väl inget nytt för dig, men som sagt, många tror nog att det är nytt.

Bra, då kan du förklara varför det är varmare på Venus än Mars. Xenonen gör ingenting annat än glider undan när det blir för komplicerade frågor. I det här fallet borde dock en högstadieelev kunna svaret.
Citera
2020-03-09, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Den där "istiden", var inte det mest en fruktan för atomvinter.?

Vi hade livliga diskussioner om kärnkraften på 70-talet.

Den också men nej... atomvintern var slutet, den var adjö.

Istiden var en klimatförändring.

Men jag tror att den var populär att plocka upp av klimatvetenskap och kultur. Så tanken blev vida spridd hos folk.
Citera
2020-03-09, 19:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Bra, då kan du förklara varför det är varmare på Venus än Mars. Xenonen gör ingenting annat än glider undan när det blir för komplicerade frågor. I det här fallet borde dock en högstadieelev kunna svaret.
Du får nog börja med att berätta vilken utbildningsnivå du själv har så att jag kan anpassa svaret.

Planeternas medeltemperatur beror bl.a. på avsåndet från solen,vilken atmosfär planeten har och hur tät atmosfären är. Jorden skulle ju vara betydligt kallare utan koldioxid och det skulle Venus också vara. Notera att Merkurius som ligger närmast solen är kallare än Venus.

Merkurius: 167°C
Venus: 464°C
Jorden: 14°C
Mars: -63°C
Jupiter: -121°C
Saturnus: -130°C
Uranus: -205°C
Neptunus: -220°C
Citera
2020-03-09, 19:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Temperaturen runt polerna kan ju vara intressant ur klimatperspektiv p.g.a isen som eventuellt smälter där.

Första bilden där de tagit fram intressanta avvikelser så har de skrivit en notis om januaritemperaturen på alla förutom polerna. Dock har inget av de områdema rekordhög januaritemperatur. Det skulle vara intressant att se om det finns något område som har rekord eftersom det står att det är globalt rekord för januari.
Kan ju vara att temperaturen har fördelats mer jämt över hela jorden eller att det är över haven de har noterad de höga temperaturerna.

Energiinnehållet i klimatsystemet
Som jag ser det är det i första hand Jordens totala energiinnehåll som är intressant. Det är den globala medeltemperaturen, för hela Jorden, inklusive polområdena, ett ganska bra mått på.

Jag håller med dig om att det ofta är för mycket fokus på enstaka händelser eller enstaka platser. Om det är vad du menar? Så t.ex. är ju skillnaden mellan natt och dag eller mellan en ort vid havet och en ort en bit in i landet ofta betydligt större än så mycket som den globala medeltemperaturen har ökat de senaste 40 åren.

I klimatsammanhang, kan man tycka, borde det läggas mindre vikt vid enstaka platser och enstaka händelser och mer vid vad som händer i stort och över tid.

Kanske har det vi ser i någon mån med presentationsteknik att göra? Vem skulle uppmärksamma ett nyhetsinslag som säger:
"Efter att januaritemperaturen lagts till data sedan 1979 är trenden fortfarande att temperaturen ökar med 0,18°C/årtionde."
Jag misstänker att ungefär 1000 informatörer och journalister av 1000 skulle säga att ett sådant nyhetsinslag är en icke-nyhet. Dom skulle nog säga att budskapet behöver göras mer "attraktivt" för mediakonsumenterna. Dom som skriver om och lägger ut den här typen av information är inte sällan informatörer. Vilket innebär att dom har en liknande utbildning och bakgrund som journalister.

Hur fördelas den globala uppvärmningen?
Det enkla svaret är ojämnt. Från den här grafen kan man ändå få en bild av vad som händer, globalt, över land och över hav.

Grafen visar 15-års medelvärden för den globala medeltemperaturen, totalt, över land och över hav. Data har jag hämtat från NOAA.

https://ibb.co/cCMrbm6

Av grafen framgår att trenden sedan 1989 över land är att temperaturen ökar med ca 0,33°C/10 år. Det är en intressant uppgift. Dom flesta av oss lever på land. Den mesta av den aktivitet som vi bedriver bedrivs på land.
Med en ökningstakt på 0,33°C/10 år så ökar temperaturen under en period på 30 år med en grad. Sedan 1972 har temperaturen över land ökat med mer än 1,5°C.

Citera
2020-03-09, 19:39
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Den också men nej... atomvintern var slutet, den var adjö.

Istiden var en klimatförändring.

Men jag tror att den var populär att plocka upp av klimatvetenskap och kultur. Så tanken blev vida spridd hos folk.
Har du några länkar från tidens rubriker?
Jag borde minnas eftersom jag var engagerad.
Citera
2020-03-09, 19:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Venus atmosfär har mycket mer CO₂ än Jordens atmosfär. Växthuseffekten där är betydligt kraftigare än här.

Här finns några beskrivningar av Venus som är lättillgängliga.

Why is Venus hotter than Mercury if Mercury is closer to the sun?
https://scienceline.ucsb.edu/getkey.php?key=3824
(tre enkla svar)

Venus is an example of a “runaway greenhouse”
https://www.noao.edu/staff/csalyk/AST101/presentations/Venus.pdf

Runaway Greenhouse Effect
http://www.astronomy.ohio-state.edu/~pogge/Ast161/Unit6/venus.html

Visst skulle vi vilja veta mer om Venus. Den täta atmosfären, den extrema växthuseffekten och den höga temperaturen, närmare 500°C gör den ogästvänlig. Det är svårt att konstruera en farkost som kan komma nära, men en del har gjorts. Mars är betydligt enklare att utforska.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in