Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Det är skrämmande att du fokuserat så mycket på att förneka klimatförändringarna så att du helt missat att klimatförändringarna även diskuteras i länder söder om Sverige och närmare ekvatorn.
Läs på lite om hur befolkningar i olika länder upplever klimatförändringarna,
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Climate_change_opinion_by_country
Det som är lite tragiskt är hur stora och viktiga frågor tenderar att diskuteras med ungefär samma förutsättningar som diskussioner om vem som borde vinna big brother, vilken som är den fulaste fotbollsspelaren, vilken som är den godaste efterrätten och liknande, i sammanhanget struntsaker. Detta gäller även politiska diskussioner där folk ofta kräver saker och samtidigt argumenterar för åtgärder som försvårar för vad som krävs. Många verkar ha svårt att skilja på s.k världsliga saker och viktigare saker.
Jag behöver inte tänka efter speciella noga efter att jag får frågan "vem är världens bästa fotbollsspelare?" eftersom svaret, eller min åsikt inte kommer att få någon nämnvärd impact.
I klimatfrågan förs både okunniga och usla motargument mot konsensus där det hade tagit ungefär 3 minuter att, genom självstudier inse att argumentet är irrelevant eller felaktigt. Ändå lyfts det fram och folk ser ut att köpa det på relativt bred front.
Detta är en viktig fråga, precis som politiska diskussioner där alla förnekares uppfattningar får en impact genom sina demokratiska röster. De verkar utgå från att detta är en argumentationslek utan något intresse av att sätta sig in i frågan på vetenskapliga grunder.
Precis som när det gäller politik, eller annan vetenskapsförnekelse som antivax eller hypotetiskt förnekelse av utvecklingen av antibiotikaresistens får denna "lek" verkliga konsekvenser som består av verkliga och stora problem för människor världen över. Det är riktigt sorgligt.