2008-08-26, 21:56
Medlem
unauthorizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballestereo
Man säger att detta beror på en kraftig La Nina (motsatsen till El Nino) som nu upphör. Det borde alltså bli varmare nu igen.

NOAA om La Nina: http://www.elnino.noaa.gov/lanina.html

Det kommer att bli fortsatt kallare, globalt sett, ca 6-8 år till. Kom ihåg om 8 år att det var på FB ni läste det. Tillfälliga uppgångar kan ses men trenden kommer att vara att det blir kallare.
Citera
2008-08-26, 22:10
Medlem
peckers avatar
Citat:
Man säger att detta beror på en kraftig La Nina (motsatsen till El Nino) som nu upphör. Det borde alltså bli varmare nu igen.

NOAA om La Nina: http://www.elnino.noaa.gov/lanina.html

Med andra ord v-a-r-i-e-r-a-r den globala temperaturen pga naturliga orsaker.
Citera
2008-08-26, 22:12
Medlem
ballestereos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unauthorized
Det kommer att bli fortsatt kallare, globalt sett, ca 6-8 år till.

Det ser jag fram emot
Men vad orsakar en ytterligare nedkylning?
Citera
2008-08-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pecker
Med andra ord v-a-r-i-e-r-a-r den globala temperaturen pga naturliga orsaker.

Ja men klimattalibanerna kommer att med en dåres envishet hävda att klimatet minsann är varmare nu än under istiden. Ni vet global uppvärmning orsakad av människan!

Skämt åtsido så är faktiskt det normala tillståndet för klimatet på jorden just långa istider, åtminstone de senaste årmiljonerna.
Citera
2008-08-26, 22:40
Medlem
Våffelnylles avatar
Citat:
Det kommer att bli fortsatt kallare, globalt sett, ca 6-8 år till. Kom ihåg om 8 år att det var på FB ni läste det. Tillfälliga uppgångar kan ses men trenden kommer att vara att det blir kallare.
Hmm, det får man väl bara hoppas... Lite vinter hade inte suttit fel för min del, men det förändrar inte min åsikt om den globala uppvärmningen.
Citera
2008-08-26, 23:04
Medlem
unauthorizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
Hmm, det får man väl bara hoppas... Lite vinter hade inte suttit fel för min del, men det förändrar inte min åsikt om den globala uppvärmningen.

Tyvärr blir det inte så mycket mer vinter för vår del, mer än nån enstaka under dessa år. Den globala medeltemperaturen har inte så mycket med vädret hos oss att göra. Det blir 0,2-0,5 graders sänkning under dessa år.

Citat:
Det ser jag fram emot
Men vad orsakar en ytterligare nedkylning?

Solen kommer att värma lite mindre en tid bara.
Citera
2008-08-26, 23:32
Medlem
ballestereos avatar
Citat:
Tyvärr blir det inte så mycket mer vinter för vår del, mer än nån enstaka under dessa år. Den globala medeltemperaturen har inte så mycket med vädret hos oss att göra. Det blir 0,2-0,5 graders sänkning under dessa år.

Solen kommer att värma lite mindre en tid bara.

Aha, du syftar på solfläckscykeln?
Har du någon referens till 0,2-0,5 graders sänkning, eller är det en uppenbarelse från Gud?
Skulle innebära att vi är tillbaka på förindustriella nivåer, vilket skulle knäcka de flesta klimattalibaner.
Citera
2008-08-27, 08:38
Medlem
unauthorizeds avatar
Citat:
Aha, du syftar på solfläckscykeln?
Har du någon referens till 0,2-0,5 graders sänkning, eller är det en uppenbarelse från Gud?
Skulle innebära att vi är tillbaka på förindustriella nivåer, vilket skulle knäcka de flesta klimattalibaner.

Nja referens, jag har gjort en datormodell. Den säger att solen kommer att stråla lite mindre värme några år framåt. Koldioxiden kommer att hålla en hyggligt konstant nivå också. Längre än så sträcker sig inte nuvarande version. Men jag har gjort lite tester på längre sikt och det verkar som om perioden efter min 6-8 års period kommer att bli lite varmare igen. Men det kommer att bli några riktiga vargavintrar och kommande vinter kommer att ge en försmak av det. Mitt tidigare inlägg om att det inte kommer att bli så mycket till vinter revideras alltså. Jag gjorde lite justeringar i gårkväll och ett decimalfel orsakade en för hög beräknad temperatur i oktober.
Citera
2008-08-27, 13:02
Medlem
Citat:
Nja referens, jag har gjort en datormodell. Den säger att solen kommer att stråla lite mindre värme några år framåt. Koldioxiden kommer att hålla en hyggligt konstant nivå också. Längre än så sträcker sig inte nuvarande version. Men jag har gjort lite tester på längre sikt och det verkar som om perioden efter min 6-8 års period kommer att bli lite varmare igen. Men det kommer att bli några riktiga vargavintrar och kommande vinter kommer att ge en försmak av det. Mitt tidigare inlägg om att det inte kommer att bli så mycket till vinter revideras alltså. Jag gjorde lite justeringar i gårkväll och ett decimalfel orsakade en för hög beräknad temperatur i oktober.

Wow du menar alltså att forskarna har fel eller? Alla beräkningar och kalkyler jag sett har pekat fortsatt uppåt med co2 och temperaturen.
Men har du gjort en egen datormodell måste ju den stämma eller?
Citera
2008-08-27, 13:14
Medlem
Citat:

Hehe, grymt! Synd att inte klimatforskarna har tillgång till ditt program
Citera
2008-08-27, 14:34
Medlem
unauthorizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikie
Wow du menar alltså att forskarna har fel eller? Alla beräkningar och kalkyler jag sett har pekat fortsatt uppåt med co2 och temperaturen.
Men har du gjort en egen datormodell måste ju den stämma eller?

Naturligtvis stämmer den inte, inga datormodeller kan förutsäga något till 100%, inte ens min. Men om 8 år får vi se vem som hade rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av -ajo-
Hehe, grymt! Synd att inte klimatforskarna har tillgång till ditt program

Tja de kan ju läsa resultatet på FB iallafall
Citera
2008-08-28, 09:56
Medlem
unauthorizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leighton Steward
How much impact mankind has had on earth’s temperature – which is the issue at the crux of current controversies – is hard to determine, according to Steward. Of the 18 factors which impact earth’s temperature, mankind is probably the least of them.

http://journal.bigskybusiness.com/index.php?name=News&file=article&sid=148

Lite distans till människans roll i den globala uppvärmningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in