Nordell light
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Vilket är just vad den gör. Har du ens läst igenom vad den adiabatiska modellen, som man här använder, bygger på? Den täcker värmestransport i atmosfären, däribland strålning, ledning och konvektion. Strålningsbidraget från CO2 är inbakat. Beer-Lamberts lag du vet.
Sedan kan man ju med enkelhet visa att den primära värmetransportprocessen i atmosfären är konvektion, beroende på att luft och andra gaser ändrar densitet med temperaturen. Strålningsbidraget i alla former av gaser är mycket mindre än konvektionsbidraget.
Om det nu vore så enkelt så kan du väl lägga fram en studie som visar detta? Jag hittade inte någonting i stil med ditt förslagna experiment på varesig ScienceDirect eller Scirus. För det andra så verkar du inte ha koll på din termodynamik igen eftersom både CO2 och luft i en glasburk skulle få samma temperatur om de placerades i solen. Temperaturjämvikt du vet
Enda sättet man kan se någon skillnad vore om det inträffade under adiabatiska former...
Att jorden kan ses som ett adiabatiskt system är inget märkligt. Definitionen av ett adiabatiskt system är ju att det saknar värmeutbyte med omgivningen. Jorden är omgiven av vakuum, den bästa värmeisoleringen som finns så all värme som skapas på jorden kommer i praktiken att stanna här. Så man kan mycket väl se jorden som en välisolerad termos, något som är ett bra exempel på ett adiabatiskt system.
Nordell och andra har föreslagit att värmeutsläpp orsakat den observerade uppvärmningen. Dessa har också fått sina rön publicerade i peer-reviewade vetenskapliga tidsskrifter... Så du verkar vara lite ut på tunn is här.
Läs exempelvis Nordell (2004), Thermal pollution causes global warming, Global & Planetary Change, Volume 38, Issues 3-4, September 2003, Pages 305-312
Läser du om heat island kan du hitta ännu mer material där olika forskare menar att värmeutsläpp från städer och annat missleder mätningar.
Referenser till studierna därifrån graferna är hämtade står på bilden. Säg till om du inte hittar dem så ska jag skaka fram den när jag är väl tillbaka från Tyskland och konferensen.
Sedan kan man ju med enkelhet visa att den primära värmetransportprocessen i atmosfären är konvektion, beroende på att luft och andra gaser ändrar densitet med temperaturen. Strålningsbidraget i alla former av gaser är mycket mindre än konvektionsbidraget.
Om det nu vore så enkelt så kan du väl lägga fram en studie som visar detta? Jag hittade inte någonting i stil med ditt förslagna experiment på varesig ScienceDirect eller Scirus. För det andra så verkar du inte ha koll på din termodynamik igen eftersom både CO2 och luft i en glasburk skulle få samma temperatur om de placerades i solen. Temperaturjämvikt du vet
Enda sättet man kan se någon skillnad vore om det inträffade under adiabatiska former...Att jorden kan ses som ett adiabatiskt system är inget märkligt. Definitionen av ett adiabatiskt system är ju att det saknar värmeutbyte med omgivningen. Jorden är omgiven av vakuum, den bästa värmeisoleringen som finns så all värme som skapas på jorden kommer i praktiken att stanna här. Så man kan mycket väl se jorden som en välisolerad termos, något som är ett bra exempel på ett adiabatiskt system.
Nordell och andra har föreslagit att värmeutsläpp orsakat den observerade uppvärmningen. Dessa har också fått sina rön publicerade i peer-reviewade vetenskapliga tidsskrifter... Så du verkar vara lite ut på tunn is här.
Läs exempelvis Nordell (2004), Thermal pollution causes global warming, Global & Planetary Change, Volume 38, Issues 3-4, September 2003, Pages 305-312
Läser du om heat island kan du hitta ännu mer material där olika forskare menar att värmeutsläpp från städer och annat missleder mätningar.
Referenser till studierna därifrån graferna är hämtade står på bilden. Säg till om du inte hittar dem så ska jag skaka fram den när jag är väl tillbaka från Tyskland och konferensen.
Här är Bo Nordells teori i lightversion.
http://home.vannas.net/exergi/globalwarming.pdf