Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag förstår inte detta med att man nödvändigtvis ska lita mer till "några av världens främst forskare" framför den stora majoriteten av världens främsta forskare.
Eftersom du pratar om 5-årsmedel nu så omformulerar jag min fråga, menar du att för att en uppvärmningstrend skall kunna påvisas så måste varje 5-årsperiod vara varmare än den föregående?
Att prata om IPCC som en politiskt motiverat organisation är väl ändå en konspirationsteori? Vad är det för övrigt för politik som bestämmer vad de ska få dra för slutsatser? Vad är FNs agenda? Varför vill FN att vi ska tro på en global uppvärmning med betydande mänsklig påverkan? trams..
"Hockeyklubban" är inte fel, den är inte perfekt och en majoritet av klimatforskare anser att den kan (och har) förbättras på många punkter. Dock så har de flesta senare temperaturrekonstruktioner hamnat inom hockeyklubbans felmarginal. Det är sant att mätningar en bit bakåt i tiden snabbt blir väldigt otillförlitliga, stora felmarginaler, vilket man bör vara medveten om när man tittar på sådana där diagram och det har hänt att detta har bortsetts ifrån av slarviga personer. Detta i sig är inte ett bevis på att studien är ogiltig.
Här har du Manns nyare rekonstruktion som är betydligt bättre, den visar mycket större variationer än tidigare, men slutsatsen är fortfarande att det är varmare nu än det har varit under, åtminstone, de senaste 1000 åren:
http://www.pnas.org/content/105/36/13252
Mer långtgående studier, som givetvis också med nödvändighet är mindre tillförlitliga, antyder att det kan vara varmare nu än någon gång på åtminstone 1 miljon år.
http://www.pnas.org/content/103/39/14288
Hur som helst, det har varit varmare förr, om man går tillräckligt långt tillbaka, men då var det också en annan värld. Vår civilisation är baserad på miljön som det ser ut nu, med rådande havsnivåer etc, om detta förändras radikalt så kommer det innebär problem.
Så du förstår alltså inte varför man ska ta åt sig när någon bevisar att man har för bara för att många gör fel?
Om en statistiker talar om för dig att dina statistiska metoder är felaktiga fortsätter du använda dom bara för att alla andra klimatforskare använder dom?
Om någon påpekar att det är fel att stoppa in mätdata från marken i satelitdata så är det helt ok bara för att, ja varför är det ok????
IPCCs direktiv är att de ska bevisa att det är koldioxiden som orsakar uppvärmningen. Det är inte att ta reda på orsakerna till uppvärmingen utan att bevisa att det är koldioxidens fel.
Att man ändrar en rapport efter att det blivit granskad är ju helt ok då?
Vad tror du skulle hända med IPCC om man inte kom fram till att vi orsakar klimatförändringarna?
Om man pratar om en 10-årsperiod och 5-års medelkurvan pekar nedåt under denna tid så kan man inte påstå att det blivit varmare. Det är vad jag påstår.
Hockeyklubban är bevisat felaktig, så enkelt är det. När Steve McIntyre stoppade in rött brus i hans algoritm så poppade likförbannat hockeyklubban ut...
Varför skulle jag tro på något som Mann producerar när han bevisat att han använder sig av ovetenskapliga metoder?
Varför anser du att Manns nya kurva är bättre än den jag länkade till?
Är det för att det ger det resultat som du är ute efter?
Att de många andra har hamnat inom felmarginalen beror på..?
Har du sett grafen med felmarginaler?
Det har jag.
Det räcker med att gå ca 1000 år tillbaka i tiden för att hitta en period då det var varmare än nu. Det är endast klimatmaffian som förnekar detta för det passar inte in i deras propaganda.
Sedan har du fortfarande inte kommenterat felen i proxydatan för det senaste 50 åren i jämförelse till den uppmätta temperaturen.