2008-07-29, 13:58
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Om man vet orsaken och att den är naturlig, så är det rätt att kalla orsaken naturlig.
Men om man inte vet orsaken, så vet man inte om den är naturlig eller inte.

Så ditt resonemang är varken logiskt eller det minsta vetenskapligt.

Du fortsätter ju tyvärr att smita undan frågorna ser jag. Så du kan ju inte ha så mycket att komma med egentligen.

Eftersom du inte verkade förstå allting i det ovanstående inlägget så hänvisar jag till det igen i hopp om att du ska förtydliga dina oklarheter.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12180919&postcount=3392

Här vet vi orsaken för historiska klimatförändringar.

Eftersom du inte verkar veta vad "naturlig" egentligen innebär rent språkligt så hänvisar jag till följande definition som kommer från Nationalencyklopedin. "Naturlig = Vad som finns i eller uppkommer ur den ursprungliga, omgivande verkligheten"

Vi vet att naturliga processer är processer där människan inte är inblandad utan som inträffar tack vare naturlagarnas gång. Vi vet alltså att orsaken är naturlig, dvs uppkommande från den ursprungliga, omgivande verkligheten, och inte från någon mer eller mindre medveten mänsklig påverkan av klimatsystemet. Vi kan väl båda enas om att det inte fanns några stenåldersmänniskor som eldade kol eller oljebrännande dinosaurier i forntiden, utan att orsaken till de observerade historiska klimatförändringarna var naturens beteende i sig (alltså naturliga förändringar? Eller har du en avvikande åsikt här?

Så summa summarum vet vi orsaken här så ditt påstående faller ju på sin egen orimlighet. Sedan tror jag inte att du har kompetens nog för att avgöra vad som är logiskt eller vetenskapligt Men du kanske får någon form av banal självtillfredsställelse av att ta sådana ord i din mun.
Citera
2008-07-29, 14:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Du fortsätter ju tyvärr att smita undan frågorna ser jag. Så du kan ju inte ha så mycket att komma med egentligen.

Eftersom du inte verkade förstå allting i det ovanstående inlägget så hänvisar jag till det igen i hopp om att du ska förtydliga dina oklarheter.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12180919&postcount=3392

Här vet vi orsaken för historiska klimatförändringar.

Eftersom du inte verkar veta vad "naturlig" egentligen innebär rent språkligt så hänvisar jag till följande definition som kommer från Nationalencyklopedin. "Naturlig = Vad som finns i eller uppkommer ur den ursprungliga, omgivande verkligheten"

Vi vet att naturliga processer är processer där människan inte är inblandad utan som inträffar tack vare naturlagarnas gång. Vi vet alltså att orsaken är naturlig, dvs uppkommande från den ursprungliga, omgivande verkligheten, och inte från någon mer eller mindre medveten mänsklig påverkan av klimatsystemet. Vi kan väl båda enas om att det inte fanns några stenåldersmänniskor som eldade kol eller oljebrännande dinosaurier i forntiden, utan att orsaken till de observerade historiska klimatförändringarna var naturens beteende i sig (alltså naturliga förändringar? Eller har du en avvikande åsikt här?

Så summa summarum vet vi orsaken här så ditt påstående faller ju på sin egen orimlighet. Sedan tror jag inte att du har kompetens nog för att avgöra vad som är logiskt eller vetenskapligt Men du kanske får någon form av banal självtillfredsställelse av att ta sådana ord i din mun.

Du förstår visst inte din bristfälliga logik och att ditt förhållningssätt är totalt ovetenskapligt. Synd.
Men jag kan göra som du och upprepa mig några gånger, så kanske slanten trillar ner till slut:
Man kan inte kalla något naturligt, när man i själva verket inte har någon förklaring. Det är nonsens rätt och slätt. Man är på ruta ett och måste undersöka tills man vet........
Du "gillar" tanken att solen är boven. Är det vetenskap för dig?
Citera
2008-07-29, 15:25
Medlem
Jerka^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seb-
Jo då, det finns åtskilligt med studier som talar för solen, eller s.k. solfläckar och solfläcksperioder, som en direkt faktor i den s.k. globala uppvärmningen:

[13 olika länkar]

Nu har jag läst alla dina länkar. Det var ganska många, så jag orkar inte kommentera dem en och en. Säg till om du vill ha utlåtanden om något specifikt.

Man kan dela in artiklarna i tre kategorier:

1) De som inte har med saken att göra (t ex den som handlade om solens påverkan sett över 100 000 år).

2) De som poängterar att solens inverkan kan ha underskattats och måste undersökas ytterligare. Gemensamt för dessa är att ingen av dem förnekar koldioxidens inverkan. Den mest extrema ståndpunkten framförs av Nicola Scafetta som tror att så mycket som 50% av den globala uppvärmningen kan ha orsakats av solförändringar. Även han poängterar emellertid att "Since 1975 global warming has occurred much faster than could be reasonably expected from the sun alone."

3) Blogginlägg. Det är i regel mycket svårt att avgöra deras trovärdighet, även när de är skrivna av forskare eller andra experter. (I en del fall är det emellertid mycket enkelt, t ex han som tror att Youtube tog bort en video efter påtryckningar från "den globala uppvärmningssekten"). Därför håller jag mig helst till artiklar publicerade i vetenskapliga tidsskrifter.

Som sammanfattning kan man säga att solens inverkan på klimatet är en tämligen omdebatterad fråga, medan koldioxidens inverkan inte är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Du svamlar om 36% ökning? Om det nu är sant...
Det ÄR sant, och det är ingenting som debatteras i någon större omfattning. Det är faktiskt den stora anledningen till att teorin om växthuseffekten blivit så accepterad - koldioxidhalten i atmosfären ökar, och temperaturen på jorden ökar. Om du inte har förstått det, så har du inte förstått någonting.

Citat:
Ursprungligen postat av Quantilo
Sant att de historiska förändringarna har skett av en rad möjliga anledningar och att man inte vet exakt vad som låg bakom dem. Däremot har man god koll på vilka saker som är mer sannolika än andra.

Sedan skulle jag inte alls vilja hålla med om att dessa faktorer lyser med sin frånvaro. Tvärt om är det ju flera av dem som olika analyser visar är tydligt närvarande. Exempelvis förändringar i solaktivitet och kosmiska infallande partiklar.
Exempelvis de två. Och de andra är...?

Förändringar i solaktivitet är, som jag redan behandlat, inte tillräckliga för att förklara hela uppvärmningen. Att kosmiska partiklar skulle ha något med saken att göra är ytterst tveksamt (se t ex http://arxiv.org/PS_cache/arxiv/pdf/0706/0706.4294v1.pdf). Men visst, jag utesluter inte att även de kan bidra till jordens klimat.

Citat:
CO2 har ändrat radikalt i historien också utan några som helst dramatiska effekter på klimatet. Vi har haft tusentals ppm CO2 utan någon större skillnad på medeltemperaturen än när det varit bara några hundra. Rent fysikaliskt har CO2 synnerligen blygsamma krafter som växthusgas. Beer-Lamberts lag ger ju att absorptionen ökar obetydligt vid en fördubblad koncentration, likaså ökar spektrallinjernas bredd minimalt vid högre koncentration. Detta kan du exempelvis se här. Vill du gå in på finlir om strålningsfysik, IR-absorption och kvantmekaniska effekter så står jag gärna till tjänst då jag är välutbildad inom området.
Game on. Kvantmek är mitt favoritämne.

Citat:
Det är inget simpelt faktum att majoriteten av världens forskare är överens, utan det är ett ovidkommande faktum. Tidigare trodde majoriteten av världens forskare att jorden var platt eller att skallbenets form var avgörande för intelligensen. Numera vet vi bättre eftersom det enda som räknas vetenskapligt är överensstämmelse mellan teori och modell.
Och du tror att alla dessa forskare är omedvetna om den vetenskapliga metoden? Eller väljer de helt enkelt bara att ignorera den?

Växthuseffekten är ingen religiös dogm utan en seriös vetenskaplig teori. Den har betydande observationer som stödjer den, och att jämföra den med föreställningen om att jorden är platt är som att jämföra äpplen och päron.

Jag är också lite häpen över att du tycker det är ovidkommande att en stor majoritet av forskare och experter har samma uppfattning. Att en majoritet av forskarna haft fel är ganska ovanligt i moderna sammanhang. Vad de tror om en fråga är självklart viktigt när man gör sin bedömning.

Citat:
Vad vi också har haft, som du tyvärr utelämnat, är en lång period av kallare än normalt klimat i form av den lilla istiden. Det vi ser nu är en naturlig återgång till normal temperatur. För ska vi välja tidsintervall så blir det lite godtyckligt om vi befinner oss i en exceptionellt varm eller kall period. De senaste 100 åren har förvisso varit kallare än vad vi ser nu, men kikar vi några årtusenden bakåt så befinner vi oss faktiskt i en epok av global nedkylning. Så se till att du har lite mer koll på alla grejer då klimatet är en komplex fråga och det är många faktorer som spelar in. Att blanda ihop orsak, verkan och samvariationer är lätt hänt om man inte är insatt i detaljerna.
Givetvis är det en komplex fråga!

Jag tycker det är konstigt att du accepterar solaktivitet och kosmiska partiklar som orsak till uppvärmningen medan du så självklart ratar koldioxiden som förklaring. Om det nu är en så komplex fråga borde man väl kunna ta med samtliga faktorer i beräkningarna?

Vilka är de observationer som gjort dig så övertygad om att just koldioxiden inte kan ha någon inverkan på klimatet?
Citera
2008-07-29, 17:12
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Du förstår visst inte din bristfälliga logik och att ditt förhållningssätt är totalt ovetenskapligt. Synd.
Men jag kan göra som du och upprepa mig några gånger, så kanske slanten trillar ner till slut:
Man kan inte kalla något naturligt, när man i själva verket inte har någon förklaring. Det är nonsens rätt och slätt. Man är på ruta ett och måste undersöka tills man vet........
Du "gillar" tanken att solen är boven. Är det vetenskap för dig?

Se detta inlägg och smit inte undan frågorna där. Vad som är naturligt står väl beskrivet där.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12182144&postcount=3397
Citera
2008-07-29, 17:33
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^

Förändringar i solaktivitet är, som jag redan behandlat, inte tillräckliga för att förklara hela uppvärmningen. Att kosmiska partiklar skulle ha något med saken att göra är ytterst tveksamt (se t ex http://arxiv.org/PS_cache/arxiv/pdf/0706/0706.4294v1.pdf). Men visst, jag utesluter inte att även de kan bidra till jordens klimat.

Och du tror att alla dessa forskare är omedvetna om den vetenskapliga metoden? Eller väljer de helt enkelt bara att ignorera den?

Växthuseffekten är ingen religiös dogm utan en seriös vetenskaplig teori. Den har betydande observationer som stödjer den, och att jämföra den med föreställningen om att jorden är platt är som att jämföra äpplen och päron.

Jag är också lite häpen över att du tycker det är ovidkommande att en stor majoritet av forskare och experter har samma uppfattning. Att en majoritet av forskarna haft fel är ganska ovanligt i moderna sammanhang. Vad de tror om en fråga är självklart viktigt när man gör sin bedömning.

Jag tycker det är konstigt att du accepterar solaktivitet och kosmiska partiklar som orsak till uppvärmningen medan du så självklart ratar koldioxiden som förklaring. Om det nu är en så komplex fråga borde man väl kunna ta med samtliga faktorer i beräkningarna?

Vilka är de observationer som gjort dig så övertygad om att just koldioxiden inte kan ha någon inverkan på klimatet?

Ändringar i termohalina cykeln, NAO, el nino, och mycket annat.

Svensmark och gubbarna på CERN har en helt annan åsikt i frågan, med tanke på deras satsning på ett experiment om just detta (http://public.web.cern.ch/PUBLIC/en/Research/CLOUD-en.html).

Exempelvis menar andra studier att det finns starka korrelationer mellan kosmiska strålar och molnbildning (http://dx.doi.org/10.1016/j.jastp.2004.07.041). En annan studie tyder på en fin samvariation mellan isotoper av beryllium producerade från kosmisk strålning och temperaturförändringar (http://dx.doi.org/10.1016/j.asr.2003.01.030). Sedan finns det givetvis studier som menar motsatsen också, men någon enig forskarkår har man definitivt inte i frågan.

Bra. Om du gillar kvantmekanik och är insatt så har vi nog inte så mycket att reda ut då vi båda vet att absorptionslinjerna är mycket väldefinierade och tämligen snäva. Det är bara vissa givna våglängder i IR-spektrat som absorberas av koldioxid, medan den absoluta majoriteten går opåverkad förbi. Till skillnad från vattenmolekyler och andra molekyler som är betydligt mer potenta och kan absorbera mer våglängder. Kombinera detta med saturering av spektran och Beer-Lamberts lag så inser man ju att koncentrationen och eventuella ökningar av CO2 leder till små ökningar av absorptionen. Men detta är ju även IPCC med på, varpå de stödjer sig helt på "feedbackprocesser" eftersom den direkta effekten från koldioxid är tämligen liten.

Det är inte alls som att jämföra äpplen och päron. På sin tid var ju både rasbiologin, flogistron, etern, elementläran och annat ansett som seriösa vetenskapliga teorier. Men vad forskarsamhället anser som seriöst för stunden är inte så intressant utan det är vad som överensstämmer med verkligheten som räknas. Majoriteter är inte intessanta inom forskning, då naturlagar inote följer majoritetsbeslut. Majoriteten trodde på etern, rasbiologi, flogistron och mycket annat tidigare men det ledde ingenstans eftersom naturen visade sig vara annorlunda. Så vad majoriteten menar är ovidkommande, det intressanta ligger i överensstämmelsen med verkligheten.

Givetvis har koldioxiden en påverkan på klimaten (precis som antalet sjörövare), men inte någon dominerande roll som klimatalarmisterna menar. Historiskt har aldrig CO2 varit drivande i klimatförändringar, vilket jag postat flertalet källor till tidigare. Vi har haft epoker med tusentals ppm CO2 utan någon dramatiskt effekt på klimatet och vi har haft exakt lika höga temperaturer trots att CO2 varit bara några hundra ppm. På högupplösta undersökningar av isborrkärnor och annat finner man att CO2 har ökar först efter temperaturen och att denna fördröjning är av samma storleksordning som havens omsättningshastighet.
Citera
2008-07-29, 18:07
Medlem
Citat:
Nu har jag läst alla dina länkar. Det var ganska många, så jag orkar inte kommentera dem en och en. Säg till om du vill ha utlåtanden om något specifikt.

Man kan dela in artiklarna i tre kategorier:

1) De som inte har med saken att göra (t ex den som handlade om solens påverkan sett över 100 000 år).

2) De som poängterar att solens inverkan kan ha underskattats och måste undersökas ytterligare. Gemensamt för dessa är att ingen av dem förnekar koldioxidens inverkan. Den mest extrema ståndpunkten framförs av Nicola Scafetta som tror att så mycket som 50% av den globala uppvärmningen kan ha orsakats av solförändringar. Även han poängterar emellertid att "Since 1975 global warming has occurred much faster than could be reasonably expected from the sun alone."

3) Blogginlägg. Det är i regel mycket svårt att avgöra deras trovärdighet, även när de är skrivna av forskare eller andra experter. (I en del fall är det emellertid mycket enkelt, t ex han som tror att Youtube tog bort en video efter påtryckningar från "den globala uppvärmningssekten"). Därför håller jag mig helst till artiklar publicerade i vetenskapliga tidsskrifter.

Som sammanfattning kan man säga att solens inverkan på klimatet är en tämligen omdebatterad fråga, medan koldioxidens inverkan inte är det.

Det ÄR sant, och det är ingenting som debatteras i någon större omfattning. Det är faktiskt den stora anledningen till att teorin om växthuseffekten blivit så accepterad - koldioxidhalten i atmosfären ökar, och temperaturen på jorden ökar. Om du inte har förstått det, så har du inte förstått någonting.

Är du allmänt trög eller? Bevisa att CO2 har så stor inverkan som du påstår! Inte ens klimatforskarna är ju så övertygade. Du fattar tydligen dåligt så jag tar det en gång till, CO2 är ingen potent växthusgas så den kan inte vara orsaken till din påstådda uppvärmning. Dessutom så verkar klimatet vara på väg till den varma goa våra förfäder åtnjöt hehe....
Citera
2008-07-29, 18:24
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Är du allmänt trög eller? Bevisa att CO2 har så stor inverkan som du påstår! Inte ens klimatforskarna är ju så övertygade. Du fattar tydligen dåligt så jag tar det en gång till, CO2 är ingen potent växthusgas så den kan inte vara orsaken till din påstådda uppvärmning. Dessutom så verkar klimatet vara på väg till den varma goa våra förfäder åtnjöt hehe....:evilgrin39:

Kallar du våra förfäder för 130 000 år tillbaka sedan för det så visst.
Citera
2008-07-29, 19:30
Medlem
seb-s avatar
Citat:

Det var mig veterligen få av artiklarna jag postade som nämnde koldioxid som en faktor tillsammans med solen, eller den dominanta faktorn, men ett ex. är ju NASA-studien. Henrik Christiansen och Eigil Friis-Christensen kom fram till att solen var den drivande faktorn i klimatförändringarna och blogginläggen (eller artiklarna), som skrevs av forskare, hade ju också liknande slutsatser.

Här följer fler artiklar och studier om solen och kosmiska partiklar och dess relation till de s.k. klimatförändringarna:

Sun's Output Increasing in Possible Trend Fueling Global Warming (Space.com)
Ice cores show sun, not humans, controlling Earth's climate (Dennis Avery, M.S. Agricultural Economics)
Solar Activity: A Dominant Factor in Climate Dynamics (Dr. Theodor Landscheidt, Schroeter Institute for Research in Cycles of Solar Activity)
Solar Variability and Climate Change (Willie Soon, Ph.D. Astrophysics, Harvard)
Canadian Climatologist Says Sun Causing Global Warming (Dennis Avery, M.S. Agricultural Economics)
Climate History and the Sun (PDF) (Sallie Baliunas Ph.D. Astrophysics, Willie Soon Ph.D. Astrophysics)
Cosmic Rays and Climate (The Danish National Space Center)
Cosmic rays and Earth's climate (Steve Milloy, B.A. Natural Sciences, M.S. Health Sciences)
Cosmoclimatology: A new theory of climate change (The Danish National Space Center)
Why So Hot? Don't Blame Man, Blame the Sun (Sallie Baliunas, Ph.D. Astrophysics)

Sedan är det ju givetvis så att solteorin just nu bara är en teori, som har accepterats som trovärdig av vissa men som fortfarande debatteras, men koldioxidteorin är ingalunda "färdig debatterad" och står inte på någon stark bevisgrund inför forskarnas kritiska ljussken. Det är just därför vi vill se bevis som stärker påståendena om "konsensusen" och bevis, helst ej baserade på klimatmodeller, för koldioxidteorin. Det är det hela diskussionen cirkulerar kring i trådarna - ingen konsensus (och därmed ingen avslutad debatt) och inga starka hållbara bevis, ändå denna alarmism överallt och snack om att införa nya klimatskatter för att "bekämpa klimatförändringarna".
Citera
2008-07-29, 19:37
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Se detta inlägg och smit inte undan frågorna där. Vad som är naturligt står väl beskrivet där.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12182144&postcount=3397

Är det verkligen möjligt att du inte förstår vad jag skriver? Det är helt otroligt i så fall. Jag är supertydlig och fokuserad på en enda fråga.

Jag vet mycket väl vad naturlig betyder och vilka naturliga drivkrafter man kan tänka sig. Men forskarna är ju överens om att den snabba uppvärmningen inte kan förklaras som naturlig, efter att de har studerat alla tänkbara möjligheter.
Då är det ju närmast enfaldigt att ändå hävda att det finns naturliga förklaringar.

Och så tar jag samma sak en gång till: om man inte kan förklara en företeelse, så kan man inte påstå att förklaringen är naturlig. Den kan vara onaturlig. Möjligen är sannolikheten för det mindre, men du gör ju ett antagande till en sanning.

Det finns ingenting i den pågående temperaturhöjningen som tyder på att den är naturlig, eftersom ingen av de kända naturliga förutsättningarna existerar för närvarande.
Forskarna har gått igenom det här noggrant, Quantilho!

Förstår du nu?
Citera
2008-07-29, 20:00
Bannlyst
Citat:
Är det verkligen möjligt att du inte förstår vad jag skriver? Det är helt otroligt i så fall. Jag är supertydlig och fokuserad på en enda fråga.

Jag vet mycket väl vad naturlig betyder och vilka naturliga drivkrafter man kan tänka sig. Men forskarna är ju överens om att den snabba uppvärmningen inte kan förklaras som naturlig, efter att de har studerat alla tänkbara möjligheter.
Då är det ju närmast enfaldigt att ändå hävda att det finns naturliga förklaringar.

Och så tar jag samma sak en gång till: om man inte kan förklara en företeelse, så kan man inte påstå att förklaringen är naturlig. Den kan vara onaturlig. Möjligen är sannolikheten för det mindre, men du gör ju ett antagande till en sanning.

Det finns ingenting i den pågående temperaturhöjningen som tyder på att den är naturlig, eftersom ingen av de kända naturliga förutsättningarna existerar för närvarande.
Forskarna har gått igenom det här noggrant, Quantilho!

Förstår du nu?

Återigen är det du som avgör vad som är en "riktig forskare som vet exakt hur klimatet fungerar och inte har något egenintresse". Forskarna är nog bara ense om att vara oense.

Sluta snacka skit och kom med källor och material för det du påstår om du vill bli tagen på allvar.
Citera
2008-07-29, 21:50
Medlem
seb-s avatar
Citat:
Men forskarna är ju överens...Forskarna har gått igenom det här noggrant, Quantilho!

Det här är bara ett test för att se om humanlife verkligen existerar, d.v.s. inte är ett avancerat system som är designat för att trolla och undvika riktig debatt i alla dessa trådar.

Vilka forskare, humanlife, vilka forskare? Och vad har du bildat din uppfattning om att "de är överens" på?
Citera
2008-07-29, 23:29
Medlem
Jerka^s avatar
Citat:
Ändringar i termohalina cykeln, NAO, el nino, och mycket annat.

Svensmark och gubbarna på CERN har en helt annan åsikt i frågan, med tanke på deras satsning på ett experiment om just detta (http://public.web.cern.ch/PUBLIC/en/Research/CLOUD-en.html).

Exempelvis menar andra studier att det finns starka korrelationer mellan kosmiska strålar och molnbildning (http://dx.doi.org/10.1016/j.jastp.2004.07.041). En annan studie tyder på en fin samvariation mellan isotoper av beryllium producerade från kosmisk strålning och temperaturförändringar (http://dx.doi.org/10.1016/j.asr.2003.01.030). Sedan finns det givetvis studier som menar motsatsen också, men någon enig forskarkår har man definitivt inte i frågan.
Har jag påstått att vi hade en enig forskarkår? Jag skrev att det är tveksamt, men att det säkert kan bidra. Vi får väl helt enkelt invänta mer observationer på området.

Däremot vidhåller jag att ytterst få forskare är beredda att tillskriva de kosmiska partiklarna hela uppvärmningen.

Citat:
Bra. Om du gillar kvantmekanik och är insatt så har vi nog inte så mycket att reda ut då vi båda vet att absorptionslinjerna är mycket väldefinierade och tämligen snäva. Det är bara vissa givna våglängder i IR-spektrat som absorberas av koldioxid, medan den absoluta majoriteten går opåverkad förbi. Till skillnad från vattenmolekyler och andra molekyler som är betydligt mer potenta och kan absorbera mer våglängder. Kombinera detta med saturering av spektran och Beer-Lamberts lag så inser man ju att koncentrationen och eventuella ökningar av CO2 leder till små ökningar av absorptionen. Men detta är ju även IPCC med på, varpå de stödjer sig helt på "feedbackprocesser" eftersom den direkta effekten från koldioxid är tämligen liten.
Små ökningar av absorptionen, javisst. Frågan är hur mycket dessa små ökningar påverkar klimatet. Det går det inte att dra några slutsatser om utan simulering med modeller. Klart det vore bra om man kunde göra ett enkelt experiment som bara svarade på frågan, men det är lite svårt när det är hela jorden vi talar om.

Citat:
Det är inte alls som att jämföra äpplen och päron. På sin tid var ju både rasbiologin, flogistron, etern, elementläran och annat ansett som seriösa vetenskapliga teorier. Men vad forskarsamhället anser som seriöst för stunden är inte så intressant utan det är vad som överensstämmer med verkligheten som räknas. Majoriteter är inte intessanta inom forskning, då naturlagar inote följer majoritetsbeslut. Majoriteten trodde på etern, rasbiologi, flogistron och mycket annat tidigare men det ledde ingenstans eftersom naturen visade sig vara annorlunda. Så vad majoriteten menar är ovidkommande, det intressanta ligger i överensstämmelsen med verkligheten.
Du räknar upp undantagen. Jag talar om regeln.

Om nästan alla forskare är eniga om en sak, så är det antagligen så. Det kan hända att de har fel, men det är större chans att den ensamme forskaren som skriker "alla andra har fel!" har fel själv.

Om vi ska titta i backspegeln kan vi inte gå tillbaka alltför långt. Etern är ett OK exempel, flogistonet är det inte. Etern var grundad på insikten om att ljuset har en vågnatur, och man trodde att vågor alltid krävde ett medium. Att ljuset sedan hade egenskaper som ingen kunde ana omkullstjälpte hela teorin. Flogistonet däremot hade inga egentliga observationer som talade för teorin, utan var snarare en filosofisk tanke utan vetenskaplig grund. Det är därför jag kallar dem äpplen och päron.

Växthuseffekten hör definitivt till kategorin "riktiga vetenskapliga teorier". Försök inte avfärda den som filosofiskt eller religiöst nonsens.

Citat:
Givetvis har koldioxiden en påverkan på klimaten (precis som antalet sjörövare), men inte någon dominerande roll som klimatalarmisterna menar. Historiskt har aldrig CO2 varit drivande i klimatförändringar, vilket jag postat flertalet källor till tidigare. Vi har haft epoker med tusentals ppm CO2 utan någon dramatiskt effekt på klimatet och vi har haft exakt lika höga temperaturer trots att CO2 varit bara några hundra ppm. På högupplösta undersökningar av isborrkärnor och annat finner man att CO2 har ökar först efter temperaturen och att denna fördröjning är av samma storleksordning som havens omsättningshastighet.
Det här har vi diskuterat förut. Tidigare i historien har andra faktorer satt igång en värmeperiod medan koldioxiden förstärkt den. Skillnaden den här gången är att vi ökar koldioxidhalten först och att klimatförändringarna antas följa efter.

seb- återkommer till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in